2858
Sök

hemmagjord lågnivå

424 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
tjena,

istället för att köpa mej ett par dyra lågnivåkablar så gjorde ja de enkelt för mej o lödde fast en RCA-kontakt i båda ändar av en vanlig högtalarkabel. Nu säger folk till höger o vänster att de där går ju inte alls, man måste ha specialkabel och därför ska man köpa riktiga lågnivåisar.

nå vad säger ni om saken??

/pajja

**// Toyota \\**

719 Inlägg
16 oktober 2005
är väl inte allt för stor skillnad mot dom billigare lågnivå kablarna men man brukar ju vilja ha en Jord på lågnivån som ska ta bort störningar!

live free, die young.

37 Inlägg
16 oktober 2005
Det behöver absolut inte vara dyrt att köpa lågnivåkablar.
På SACKA är det många som kommer med lågnivå kablar för flera tusen. Medans dom som vinner spelar på Bilteams trippel skärmed lågnivåkablar.

Lågnivåkabel RCA Competition heter dom.
Kostar 198:- för 5 meter. DVS helt rätt prisklass!

Kim

136 Inlägg
16 oktober 2005
hmmm.
Jag jobbade lite extra åt en kablagefirma förut (8-9år sen)
Där gjorde jag egna lågnivås till min hemma stereo.
Då andvände man en kabel som var avsedd för "lågnivå" dvs med rätt avskärmning och motstånd.

/johan

Camaro owner
18 Inlägg
16 oktober 2005
på en hemma stereo är det inte lika mycket saker som ger störningar. i bilen har du ju generatorn som gillar att störa en hel del.

136 Inlägg
16 oktober 2005
är man hifi nörd så är man smile

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
16 oktober 2005
hade oxå en hemmagjord kabel som du skrev över, och nu har jag en "riktig" i nya bilen.. skiten låter likadant hur som helst.. så det går väll att göra sådär som du skrev..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

494 Inlägg
16 oktober 2005
hej hej  jag tycker att hysterin med sladdar är lite överdriven var någon som rekomenderade en nybörjare som ville uppgradera sin stero lite han sa att han absolut skulle ha någon uber sladd kom inte ihåg vad den hette men.
  man akn ju alltid räkna på de hela
  formeln för att räkna ut en sladds motsånd har ni här
matriallets resistivitet (koppar 0,018)*mm2/antalet meter sladd.
så en 21mm2 sladd har alltså 0,0756 ohm
gämför med ex silver som har 0,016 de är inga jätte siffor och jag tror inte att man hör skillnad självklart går de att mäta skillnaden men höra
skulle inte tro de
sen kan de ju vara lite skillnad på skärmning och sånt i en signal men iaf kul grej att tänka på.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

4 554 Inlägg
16 oktober 2005
ta skärmad nätverkskabel klara upp till 200mhz störningar och har 8ledare som ger 4kanaler i en kabel eller om man lägger en gemensam returledare och 7kanaler

424 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
du menar att jag ska göra en lågnivå av en gammal nätverkskabel? big_smilebig_smile

nä, ja ska köpa mej en mds kabel, dom e billiga

**// Toyota \\**

37 Inlägg
16 oktober 2005
parayaCar skrev:
du menar att jag ska göra en lågnivå av en gammal nätverkskabel? big_smilebig_smile

Köp en av Biltemas istället. Dom är mycket billgare + bättre. (Säg det i alla fall).

37 Inlägg
16 oktober 2005
bmw750 skrev:
parayaCar skrev:

skall det vara kabel skall det vara suprakabel från jeving tech... inget annat för min del..

Biltemas är bättre :]

4 554 Inlägg
16 oktober 2005
parayaCar skrev:

gammal sa ja inte.. ny som är dubbelskärrmad och de tror jag inte du har någon hemma... ganska sällsynt att ha hemma men finns på större nybyggnader med krav på 99.9%skärmning å sånt... inge skoj å dra dom i rör heller..

Hewi
571 Inlägg
16 oktober 2005
Denna tråden kan nog bli hur lång som helst men kabel kvaliteten man behöver beror ju på hur fina grejor man har. I en anläggning för 100 000kr eller mer tror jag säkert man hör skillnad på olika kablar. Så: har man lagt ut mkt pengar på fina komponenter så varför börja snåla när det är dags att köpa kabel?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

424 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
vad är skillnaden då, mellan olika kvalitéer, när det gäller lågnivåkablar? hur många ledningar går det genom en lågnivåare, ser ut o va fler än left right

**// Toyota \\**

10 287 Inlägg
17 oktober 2005
Definiera ordet "bättre"?

Är måhända "bättre" en formel typ:

Bättre = Billighet * upplevd ljudkvalitet * fräck design * eget tycke och smak

----------------------------------------------------------------

Ska man inte flasha runt och visa alla vilken fräck lågnivåkabel man har, så duger biltemas som bärare av lågnivå alldeles utmärkt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
17 oktober 2005
Definiera kvalitet.

Är "Kvalitet" = Miljöhållfasthet * Stördämpning * Passform på kontakter * .....

-----------------------------------

För en normal människa som skall göra en bilstereoinstallation för att spela musik, och inte showa, så duger biltema.
(OK, dom är inte flashiga, dom kunde ha bättre skärmning, dom kunde ha bättre egenskaper i låga temperaturer, dom kunde ha högre mekanisk tolerans på kontaktdonen)

Sedan är det fritt fram att köpa vad sjutton som helst om man vill det.

Mvh
Göran

P.S "Utvalda till världens bästa". Av vilket organ då? AES, EBU, eller måhända av någon tidning vars uppgift det är att sälja så många lösnummer som möjligt.
Senast redigerat av Sharky (17 oktober 2005)

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
17 oktober 2005
"av alla som pysslar med hifi, pa, el, billjud etc etc etc..."

Dvs som vanligt, inga konkreta referenser. Jag antar att du med kvalitet menar "hur bra en kabel låter". Och då är det tyvärr avdelningen tro och inte vetande.

Ingen av dom (många...) korrekt utförda blindtester (A/B och A/B/X) tester som har utförts av (oberoende) institut har kunnat påvisa någon som helst signifikans mellan billiga och dyra analoga signalkablar.

Dvs AES / EBU mfl. Och jag kan hålla med om att "Kalle Svensson" inte har en susning om vad AES och EBU är men jag hoppas att en klippa som du har full koll på vad dom är och vad dom gör.

Att man psykoakustiskt kan lura örat att ens nya skitfina 3000kr signalkabel låter enormt mycket bättre etc är en sak. Men det behövs bara en ganska snabb blind A/B test för att inse att man ( i en störfri miljö) inte kan höra skillnad på lampsladd och skitdyr signalkabel.

Du verkar insatt i branschen eftersom du refererar till "alla". Vilka har du jobbat åt? Måhända några av mina polare under dom senaste 20 åren.

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
17 oktober 2005
Låt dom tävla.

Och tror du att strömstyrka på något sätt är avgörande för signalkvaliteten i en analog lågnivåsignalkabel så är svaret nej.

(Jag diskuterar inte högtalarkablar här, det området är ett minfält...)

Skall man dra hundra meter så skall man varken använda Biltema eller Jenving. Då är det frågan om par eller fyrtvinnad Belden som man kör fullbalanserat.

Visst är det skillnad på kabel och kabel. Jag vet för jag har varit i "branschen" i 20 år och vid en ljudinstallation så är man väldigt kräsen.

Men lyssningsmässigt så är du välkommen att , med korrekt utförd blindtest, (jag har inte med mig standarden idag för hur sådana skall utföras för att ge signifikans men jag kan ta med ikorgon, ), försöka bräcka dom tester som har gjorts.

Mvh
Göran

(Groucho Marx).

424 Inlägg
17 oktober 2005
Trådstartare
Okej, men man kan säga att löda RCA kontakter (clas ohlsons, men jag e bra på att löda;)) på en vanlig högtalarkabel (clas ohlsons röd/svart), faktiskt inte är en bra idé om vi säger att jag är ungefär i nivå med Kalle Svennson, (förutom att jag kör toyota)?

Kommer jag att höra skillnad när jag byter till riktig lågnivå (jag har, steg: 4ch600watt (MAGNAT) som driver 2xfyratummare (JBL) + bryggat till en baslåda (BOSTON))

Om jag hör skillnad, är detta beroende på att den nya lågnivåkabeln är skärmad?

**// Toyota \\**

Sök