2647
Sök

förarbete lackering?

40 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#1
tja. jag ska eventuellt lacka om min bil eftersom jag har fått ett erbjudande av välkänd lackerare. jag ska dock göra förarbetet själv. vilket är bästa sättet att göra på och vad ska jag använda för saker och hur mycket kan det kosta att slipa ner bilen så den blir färdig för lackering. jag har inga stora bucklor men endel rostlagningar. tacksam för hjälp av sånna som har gjort det förr eller vet!

let´s play loud and low

9 108 Inlägg
9 september 2007
#2
Har hört av lackerare att dom mest blir förbannade på folk som gjort förarbetet själv eftersom dom ändå får göra om allting sedan wink

Visst går det om man är seriös, men vilket j*kla jobb.. Hoppas du får bra tips av kunniga här i alla fall, har inte gjort förarbete på någon hel bil själv så jag ska inte yttra mig om det.


Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 september 2007
#3
Tja, pluggar till lackerare så jag kanske kan hjälpa dig tongue

Exakt som millen skriver wink hehe
Nä men du kan ju börja med att fixa rosten, är inte så bra på sånt tongue
Men du lär ha en ocillerande slipmaskin, den wobblar istället för att gå runt runt..
Sen  lär du införskaffa slippapper, och där du har en buckla gör du plåtrent och sedan  spacklar du upp, fast om det är en jäte buckla kan du försöka att knacka lite på den så den går ut lite mer..
Sen slipar du till spacklet så det blir en jämn yta, sen fortsätter du matta ner bilen, bara så att lacken bli matt och den gammla klarlacken blir matt.. Sen om du stöter på en till buckla så äre bara att göra som jag skrev tidigare..

Ett tips som dukan höra med lackeraren är om han kan lägga på slipgrund ovan på när du mattat ner och fixat till bucklorna med spackel, så att allt bli jämt sen äre bara att slipa slipgrunden matt, sen fixar nog han resten om han hittar nåt, för så farliga är inte vi lackerare tongue hehe

Fråga på om de var nå mer du ville veta..

Ni kan ju rätta mig om jag har fel, den som är mer erfaren..
Mvh kimpa


375 Inlägg
9 september 2007
#4
tycker du ska snacka med lackeraren och fråga hur mycket han tycker du kan göra själv, för som sagt, man kan förstöra mer än man hjälper om man inte är säker på vad man pysslar med.
lycka till


551 Inlägg
9 september 2007
#5
tja ska typ lacka min själv ( för de behöver inte vara så noga ) men ska man ha grundlack eller sprutspackel eller sprutprimer som grund  ?tongue
den e rätt rostäten oxå.. -.-
Senast redigerat av volvo__matte (9 september 2007)

Volvo For Life =)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 september 2007
#6
volvo__matte skrev:
tja ska typ lacka min själv ( för de behöver inte vara så noga ) men ska man ha grundlack eller sprutspackel eller sprutprimer som grund  ?tongue
den e rätt rostäten oxå.. -.-

Okej, Du kan ju börja med att lägga på rostskydd, sen slipgrund, sen slipa till den och sen lacka..


40 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#7
aenfors skrev:
tycker du ska snacka med lackeraren och fråga hur mycket han tycker du kan göra själv, för som sagt, man kan förstöra mer än man hjälper om man inte är säker på vad man pysslar med.
lycka till

okej tack för alla tips. jag får kolla lite med han då!

let´s play loud and low

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 september 2007
#8
aenfors skrev:
tycker du ska snacka med lackeraren och fråga hur mycket han tycker du kan göra själv, för som sagt, man kan förstöra mer än man hjälper om man inte är säker på vad man pysslar med.
lycka till

Får hålla med till 100%, han kanske inte tycker om din spackling eller nåt, så det är bättre att höra om han kan hjälpa till nån heög eller om han möjligt vis skulle kunna fixa det för en strunt summa om du stod för matreal kostnaderna..
mvh kimpa


551 Inlägg
9 september 2007
#9
vänta nu vad e slipgrund ? tongue

Volvo For Life =)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 september 2007
#10
volvo__matte skrev:
vänta nu vad e slipgrund ? tongue

Sprutspackel = slipgrund, de nya namnet för sprutspackel..


551 Inlägg
9 september 2007
#11
kimpan_90 skrev:
volvo__matte skrev:
vänta nu vad e slipgrund ? tongue

Sprutspackel = slipgrund, de nya namnet för sprutspackel..

okej då vet jag de tack så mycket och sorry att jag låna tråden smile

Volvo For Life =)

40 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#12
volvo__matte skrev:
kimpan_90 skrev:
volvo__matte skrev:
vänta nu vad e slipgrund ? tongue

Sprutspackel = slipgrund, de nya namnet för sprutspackel..

okej då vet jag de tack så mycket och sorry att jag låna tråden smile

bara bra attden kan vara till nytta'smile

let´s play loud and low

835 Inlägg
1 september 2013
#13
Hej!

Jag är nyfiken på att lära mig förarbetet innan lackering, slipning, spackling & allt annat som det innebär. Har förhoppningar om att någon dag kanske ge mig på ett eget projekt på lång sikt. Köpa en gammal pärla och renovera i den mån man kan.

Vart kan jag läsa detaljerade guider om detta? Finns det böcker att köpa? Alla tips är välkomna! smile

Tack på förhand!

664 Inlägg
1 september 2013
#14
Epitaph skrev:
Hej!

Jag är nyfiken på att lära mig förarbetet innan lackering, slipning, spackling & allt annat som det innebär. Har förhoppningar om att någon dag kanske ge mig på ett eget projekt på lång sikt. Köpa en gammal pärla och renovera i den mån man kan.

Vart kan jag läsa detaljerade guider om detta? Finns det böcker att köpa? Alla tips är välkomna! smile

Tack på förhand!

Här bör det ju finnas något nyttigt! :

http://www.lackering.forum24.se/ big_smile

618 Inlägg
1 september 2013
#15
Om du inte har nån rost bucklor etc, så ska du köra över hela bilen med 320 papper vill jag minnas.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

664 Inlägg
1 september 2013
#16
Kollan skrev:
Om du inte har nån rost bucklor etc, så ska du köra över hela bilen med 320 papper vill jag minnas.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

400 eller mer våtslip , jag själv kör mellan 800-2000

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
1 september 2013
#17
slipa ner spacklet sista vändan med 320papper...på med slipgrund..slipa ner med 400 sen ända upp till 800. papper som e finare än 800 e lite overkill. se till o få bort alla sliprepor bara. sen äre bara blåsa av hela bilen,torka med sliconinferner så all fet yta försvinner.. maska upp bilen..blåsa o torka igen..gör de gärna några extra gånger så all damm o fett försvinner (tex fingeravtryck)
Senast redigerat av rille_ (1 september 2013)



Sök