2537
Sök

Slutsteg från BILTEMA?

442 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Hej igen!

Hittade ett slutsteg i BILTEMA katalogen o tyckte det såg bra ut men eftersom jag inte är inne på LJUDbiten så undrar jag om nån vet om det här steget är något att ha för att driva 1 10" bas

specifikation:

Slutsteg: Pro 300, 2-kanaligt. vid 4 ohm (2*75W) vid 2 ohm (2*110W) RMS. MAX uteffekt 500W

Bas: 10 tum. Polypropylenkon. Gummiupphängning. Kromad plåtkorg. 2-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 30Hz-3000Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 40oz magnet.

Ja , helt enkelt är det steget något att ha eller är det skräp? smile

Smålänning
7 883 Inlägg
9 september 2007
Funkar säkert aldeles utmärkt om du inte har proffskrav... Skulle nog inte vara rädd att köpa det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

442 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
Man tackar för svar smile Nej det har jag inte, kvalitet kostar hmm
Men det där steget hade inbyggt delningsfilter också stod det, så man behöver inget sånt till då antar jag?

25 Inlägg
9 september 2007
Jag hade ett slutsteg från Biltema i min första bil som var en 240
och välkända Pyramid 12" med orange skumgummi upphängning tongue
efter 3 mån spelning så sa steget poff och började välla ut grå rök

och ljudkavaliten   hmm  det lät broom brom broom  istället för dunka dunka dunka..

detta var  2000  men jag antar att det har "hänt" en del i "Biltema" ljud kretsen åxå

Photographers are violent people. First they frame you, then they shoot you, then they hang you on the wall and just stare at you .
http://www.draken.me/

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
SilverDragonAero skrev:

och ljudkavaliten   hmm  det lät broom brom broom  istället för dunka dunka dunka..

detta var  2000  men jag antar att det har "hänt" en del i "Biltema" ljud kretsen åxå

aa de lät juh inte direkt lockande yikes men tror också dom har blivit bättre med varorna sen dess tongue

Inga fler som har någon erfarenhet av dom?

1 653 Inlägg
10 september 2007
SilverDragonAero skrev:

kan ju ha med valet av bas också, inte alla saker som lirar med varandra bara för de är billiga...
ett felbelastat steg låter skrammel och säger upp sig inom kort smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

135 Inlägg
10 september 2007
en kompis till mig driver 3 10" med ett biltema steg, och det låter riktigt fint, så tror inte det är någe fel med ljudet på biltema stegen nu mera, men livslängden vet man ju aldrig?

Om man kan gasa fullt, så har man trimmat för lite.

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
LotL skrev:
en kompis till mig driver 3 10" med ett biltema steg, och det låter riktigt fint, så tror inte det är någe fel med ljudet på biltema stegen nu mera, men livslängden vet man ju aldrig?

Du har ingen anning om vad det är för steg han kör med då? Det lät juh väldigt bra annars smile

135 Inlägg
10 september 2007
hmm han har inte sagt, han gillar inte o prata om de, tycker det känns dåligt pga biltema märket, men kan kolla upp det, vet iof inte effekten på 10" basarna heller, men den spelar på riktigt fint.

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
LotL skrev:
hmm han har inte sagt, han gillar inte o prata om de, tycker det känns dåligt pga biltema märket, men kan kolla upp det, vet iof inte effekten på 10" basarna heller, men den spelar på riktigt fint.

Haha lol jaa de håller man med om men vafan gör man med liten budget.. xD kmr iof få bidrag av skolan för detta projektarbete tror jag, rätt duktig på att tiga till sig saker wink Jo de hade varit jätte snällt om du gjorde det.

135 Inlägg
10 september 2007
förvånad hur låg effekt de var på slutsteget för o låta så bra:S
men PRO 500 var de han har
http://www.biltema.se/products/product. … mId=130508
och det driver 3 st 10" på 300w st
men ska du bara driva en högtalare så räcker det absolut med det två kanaliga pro 300, eftersom att pro 500 e 4 kanaligt, verkar vara den största skilnaden på dem.

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
LotL skrev:
förvånad hur låg effekt de var på slutsteget för o låta så bra:S
men PRO 500 var de han har
http://www.biltema.se/products/product. … mId=130508
och det driver 3 st 10" på 300w st
men ska du bara driva en högtalare så räcker det absolut med det två kanaliga pro 300, eftersom att pro 500 e 4 kanaligt, verkar vara den största skilnaden på dem.

Men man tackar, snabbt det gick xD jaha det är den han hade, PRO 300 har större effekt på kanalerna alltså. då kanske jag ska köra med 2 10" isf, ville de ifrån början men tänkte att det är bättre att driva 1 BRA 10a än 2 mittemellan 10or. men då ska jag nog slå till med det steget eller det som är på samma effekt som PRO 500 för det är billigare.smile

135 Inlägg
10 september 2007
görså smile lycka till me ljudbygget.

SkenLaddRacing
189 Inlägg
10 september 2007
Skulle ente köpt steg från biltema, bättre att spara pengarna o köpa ett ordentligt sen när man har råd. Och om du nu inte kan lugna dig så kolla begagnat. Du kan ju också kolla på steg från lite bättre tillverkare för det finns billiga steg där med. Så mitt tips till dig e att kolla runt på lite olika bilstereoförsäljare på nätet och kolla och jämför, stirra dig ente blind på effekten för effekt är inte allt wink

Lycka till

Henrik

Rather turboshit than NO power at all.

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
LotL skrev:
görså smile lycka till me ljudbygget.

aa de kan behövas smile men du ska ha massa tack för hjälpen, guld värt wink

135 Inlägg
10 september 2007
jag personligen skulle inte köpa ett slutsteg därifrån, för jag tror inte på livslängden.
Men det är inga problem o få det o driva basen/basarna du tänkte ha.
fast ska du ha ett seriösare system som funkar länge ska du nog lägga lite mer pengar,
men har du det bara som skolprojekt, så tycker jag att biltema steget fungerar utmärkt,
visst säger inte att biltema steget kommer paja om en månad bara för de, men har lite svårt o lita på biltema saker.

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
henkecool skrev:
Skulle ente köpt steg från biltema, bättre att spara pengarna o köpa ett ordentligt sen när man har råd. Och om du nu inte kan lugna dig så kolla begagnat. Du kan ju också kolla på steg från lite bättre tillverkare för det finns billiga steg där med. Så mitt tips till dig e att kolla runt på lite olika bilstereoförsäljare på nätet och kolla och jämför, stirra dig ente blind på effekten för effekt är inte allt wink

Lycka till

Henrik

Jo jag vet, men har tittat på blocket och massa internet sidor och det ligger runt 1000 för ett skapligt ett, det är alltså dubbelt upp. och när man inte har dom pengarna så får man leta på tippen. såg att dom hade på clas ohlsson också men det stod inte så mkt om det.  http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=19442306
Blir ändå tvungen att åka till biltema o skaffa lite saker så man kan juh höra med dom hur många som har kommit in med en slägga efter att ha köpt det. tongue
Senast redigerat av hummer89 (10 september 2007)

7 100 Inlägg
10 september 2007
kolla på conrad.se,där har jag köpt mitt setg och de funkar hur bra som helst smile billigt oxå tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

442 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
bmx skrev:
kolla på conrad.se,där har jag köpt mitt setg och de funkar hur bra som helst smile billigt oxå tongue

de va som fan, visste inte att dom hade också xD dom har precis allt. vilket hade du då? dom såg riktigt intressanta ut smile

SkenLaddRacing
189 Inlägg
10 september 2007
hummer89 skrev:
henkecool skrev:

Lycka till

Henrik

Jo jag vet, men har tittat på blocket och massa internet sidor och det ligger runt 1000 för ett skapligt ett, det är alltså dubbelt upp. och när man inte har dom pengarna så får man leta på tippen. såg att dom hade på clas ohlsson också men det stod inte så mkt om det.  http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=19442306
Blir ändå tvungen att åka till biltema o skaffa lite saker så man kan juh höra med dom hur många som har kommit in med en slägga efter att ha köpt det. tongue

Den dubblingen av priset är det utan tvekan värt asså, du kommer att vara nöjd längre och att det låter bättre, jag tycker att du ska vänta att köpa steg isof det är bättre att köpa hyffsade grejor med en gång det blir billigare så jag lovar (talar av egen erfarenhet). Men självklart så e de du som bestämmer wink, det e ju ente jag som ska lyssna på skiten lr hur tongue

Rather turboshit than NO power at all.

Sök