3800
Sök

oljekylare nissan 200sx s13 ett måste?

219 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#1
hej har hört att man inte böra gasa så mkt om man inte har en separat oljekylare på en nissan 200sx s13? är det ett bra inköpa om man vill att bilen ska hålla längre om man är gas glad?big_smile

Markolainen
10 september 2007
#2
Efter vad jag hört ska det vara _närapå_ ett måste om man ska trimma iaf. Vet ej hur det är original om man bara gasar lite.
Men installera minst en oljetemp mätare iaf wink

219 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#3
är ca:220hk i den är ja då i behov av en oljekylare??
Senast redigerat av 200sx_bengan (10 september 2007)

Evolution
1 627 Inlägg
10 september 2007
#4
var på säkra sidan montera en

Fäll ner pungen och landa

2 655 Inlägg
10 september 2007
#5
Ja det är ett måste, spelar ingen roll om man åker med original effekten men med tung högerfot..

Se till att sköta oljebytena regelbundet och åk på bra olja så lever motorn lite längre än utan oljekylare.

51 Inlägg
10 september 2007
#6
Som föregående talare säger. Satsta på en oljekylare du!
Det är defenitivt inga bortkastde pengar i alla fall!

Så för att besvara din fråga. JA! Oljekylare = Ett måste på s13

Mvh// Millz00r

Nogs.se

186 Inlägg
10 september 2007
#7
Jag ha rhaft en 200sx och man behöver en separat oljekylare.
Alltid bra att vara på den säkra sidan.. tråkigt om det går snett utan en.

B M W

2 655 Inlägg
10 september 2007
#8
Visserligen så slipper man inte lagerras enbart genom att montera oljekylare men den skonar lagrena lite iaf.. När du ändå håller på och monterar oljekylare så bör du montera en oljetempmätare för att ha koll på tempen..

118 Inlägg
10 september 2007
#9
Jag håller inte med. Har åkt omkring med runt 250hk i typ 3 år och kört rätt så hårt utan oljekyl. Lagrena var hur fina som helst innan jag började bygga nya motorn.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

219 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#10
okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n?
någon som har  bilder lr ritning på hur man kan göra?
Senast redigerat av 200sx_bengan (10 september 2007)

Markolainen
10 september 2007
#11
200sx_bengan skrev:
okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n?
någon som har  bilder lr ritning på hur man kan göra?

www.200sx.nu hittar du det mesta ang. 200sx.
Men en rekomendation är att montera en frontmonterad IC och stoppa en oljekyl där den gamla satt.

Kocken
487 Inlägg
11 september 2007
#12
Markolainen skrev:
200sx_bengan skrev:
okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n?
någon som har  bilder lr ritning på hur man kan göra?

www.200sx.nu hittar du det mesta ang. 200sx.
Men en rekomendation är att montera en frontmonterad IC och stoppa en oljekyl där den gamla satt.

Tycker det måste bli väldigt långa slangar till oljekylen om man sätter den där orginal IC sitter. I övrigt tycker jag den platsen verkar perfekt. Ni här som har 200sx, vart har ni era oljekylare?


2 655 Inlägg
11 september 2007
#13
Min sitter på original IC plats. Det blir inte så himla långa slangar tycker jag. När jag pressar bilen på bana så maxade oljetempen på 210 Fahrenheit (ca 100 grader) så det funkar fint med kylaren där.

219 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
#14
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

preem pump
836 Inlägg
11 september 2007
#15
200sx_bengan skrev:
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

www.racecooling.com

Oljekylarkit med termoblock
Pris 19rad...........2700:-
finns säkert billigare men det termoblocket har termostat  så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur
Senast redigerat av mannen666666 (11 september 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

preem pump
836 Inlägg
11 september 2007
#16
http://www.kudoz.se/oljekyl.html

här fanns det visst något med men det verkar inte vara termostat i adaptern

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 503 Inlägg
16 september 2007
#17
mannen666666 skrev:
200sx_bengan skrev:
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

www.racecooling.com

Oljekylarkit med termoblock
Pris 19rad...........2700:-
finns säkert billigare men det termoblocket har termostat  så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur

Vad ska arbetstemperaturen på oljan vara ungefär?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Herr
1 722 Inlägg
16 september 2007
#18
200sx_bengan skrev:
hej har hört att man inte böra gasa så mkt om man inte har en separat oljekylare på en nissan 200sx s13? är det ett bra inköpa om man vill att bilen ska hålla längre om man är gas glad?big_smile

Skall du inte trimma är det inte nödvändigt.. annars är det en bra investering!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Herr
1 722 Inlägg
16 september 2007
#19
Oboy6 skrev:
mannen666666 skrev:
200sx_bengan skrev:
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

www.racecooling.com

Oljekylarkit med termoblock
Pris 19rad...........2700:-
finns säkert billigare men det termoblocket har termostat  så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur

Vad ska arbetstemperaturen på oljan vara ungefär?

85~ grader

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

2 117 Inlägg
16 september 2007
#20
Grejen med oljekylare handlar inte så mycket om trimmat eller otrimmat. Kör du hårt varma dagar så stiger oljetemperaturen mycket mer än vid lugn körning i kall väderlek (oljan hinner inte kylas ned av kylvattnet utan temperaturen stegras).
Detta får oljan att successivt brytas ned, klumpas (kocksa/förkolnas) och till slut håller inte oljefilmen utan lagerytor och roterande metalldelar (vevaxel etc) möter varandra och slitaget är ett faktum. Klumparna sätter igen oljekanaler och kan till och med ligga på lagren som ett fint slipmedel. Inte alls bra.

När axeln roterar i ett glidlager som är oljesmort ligger inte axeln i kontakt med lagerytan även om man kanske tror det. Mellan axel och lager finns en mycket tunn oljefilm som bär upp axeln och om denna film av någon anledning bryts så kommer lagret att "skära". En hel oljefilm är absolut nödvändig på alla motorer med glidlager.

Har du dessutom en rejält trimmad bil, ökar axeltrycket och oljan måste ha en högre bärighet.

Byt hellre olja en gång för mycket och använd alltid hökvalitativ olja. Med en ordentlig oljekyl kan du köra hårt en avsevärt mycket längre tid innan oljan blir överhettad. Glöm inte bort att oljan också har en avsevärd kylande effekt på motorn.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4368823d9ee12.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4608ba4535876.jpg



Sök