hej har hört att man inte böra gasa så mkt om man inte har en separat oljekylare på en nissan 200sx s13? är det ett bra inköpa om man vill att bilen ska hålla längre om man är gas glad?
Efter vad jag hört ska det vara _närapå_ ett måste om man ska trimma iaf. Vet ej hur det är original om man bara gasar lite. Men installera minst en oljetemp mätare iaf
Visserligen så slipper man inte lagerras enbart genom att montera oljekylare men den skonar lagrena lite iaf.. När du ändå håller på och monterar oljekylare så bör du montera en oljetempmätare för att ha koll på tempen..
Jag håller inte med. Har åkt omkring med runt 250hk i typ 3 år och kört rätt så hårt utan oljekyl. Lagrena var hur fina som helst innan jag började bygga nya motorn.
"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."
okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n? någon som har bilder lr ritning på hur man kan göra?
på www.200sx.nu hittar du det mesta ang. 200sx. Men en rekomendation är att montera en frontmonterad IC och stoppa en oljekyl där den gamla satt.
Tycker det måste bli väldigt långa slangar till oljekylen om man sätter den där orginal IC sitter. I övrigt tycker jag den platsen verkar perfekt. Ni här som har 200sx, vart har ni era oljekylare?
Min sitter på original IC plats. Det blir inte så himla långa slangar tycker jag. När jag pressar bilen på bana så maxade oljetempen på 210 Fahrenheit (ca 100 grader) så det funkar fint med kylaren där.
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.
Oljekylarkit med termoblock Pris 19rad...........2700:- finns säkert billigare men det termoblocket har termostat så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur
Senast redigerat av mannen666666 (11 september 2007)
Oljekylarkit med termoblock Pris 19rad...........2700:- finns säkert billigare men det termoblocket har termostat så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur
Vad ska arbetstemperaturen på oljan vara ungefär?
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
hej har hört att man inte böra gasa så mkt om man inte har en separat oljekylare på en nissan 200sx s13? är det ett bra inköpa om man vill att bilen ska hålla längre om man är gas glad?
Skall du inte trimma är det inte nödvändigt.. annars är det en bra investering!
Grejen med oljekylare handlar inte så mycket om trimmat eller otrimmat. Kör du hårt varma dagar så stiger oljetemperaturen mycket mer än vid lugn körning i kall väderlek (oljan hinner inte kylas ned av kylvattnet utan temperaturen stegras). Detta får oljan att successivt brytas ned, klumpas (kocksa/förkolnas) och till slut håller inte oljefilmen utan lagerytor och roterande metalldelar (vevaxel etc) möter varandra och slitaget är ett faktum. Klumparna sätter igen oljekanaler och kan till och med ligga på lagren som ett fint slipmedel. Inte alls bra.
När axeln roterar i ett glidlager som är oljesmort ligger inte axeln i kontakt med lagerytan även om man kanske tror det. Mellan axel och lager finns en mycket tunn oljefilm som bär upp axeln och om denna film av någon anledning bryts så kommer lagret att "skära". En hel oljefilm är absolut nödvändig på alla motorer med glidlager.
Har du dessutom en rejält trimmad bil, ökar axeltrycket och oljan måste ha en högre bärighet.
Byt hellre olja en gång för mycket och använd alltid hökvalitativ olja. Med en ordentlig oljekyl kan du köra hårt en avsevärt mycket längre tid innan oljan blir överhettad. Glöm inte bort att oljan också har en avsevärd kylande effekt på motorn.