oljekylare nissan 200sx s13 ett måste?

First
10 september 2007 · 219 Inlägg

hej har hört att man inte böra gasa så mkt om man inte har en separat oljekylare på en nissan 200sx s13? är det ett bra inköpa om man vill att bilen ska hålla längre om man är gas glad?big_smile

Markolainen
10 september 2007 ·

Efter vad jag hört ska det vara _närapå_ ett måste om man ska trimma iaf. Vet ej hur det är original om man bara gasar lite.
Men installera minst en oljetemp mätare iaf wink

First
10 september 2007 · 219 Inlägg

är ca:220hk i den är ja då i behov av en oljekylare??

Senast redigerat av 200sx_bengan (10 september 2007)

Karlzzon The One Evolution
10 september 2007 · 1 627 Inlägg

var på säkra sidan montera en

Fäll ner pungen och landa
Streckkoden
10 september 2007 · 2 655 Inlägg

Ja det är ett måste, spelar ingen roll om man åker med original effekten men med tung högerfot..

Se till att sköta oljebytena regelbundet och åk på bra olja så lever motorn lite längre än utan oljekylare.

Millved
10 september 2007 · 51 Inlägg

Som föregående talare säger. Satsta på en oljekylare du!
Det är defenitivt inga bortkastde pengar i alla fall!

Så för att besvara din fråga. JA! Oljekylare = Ett måste på s13

Mvh// Millz00r

Nogs.se
kl0mp3n
10 september 2007 · 186 Inlägg

Jag ha rhaft en 200sx och man behöver en separat oljekylare.
Alltid bra att vara på den säkra sidan.. tråkigt om det går snett utan en.

B M W
BMW 325 (1992)
Streckkoden
10 september 2007 · 2 655 Inlägg

Visserligen så slipper man inte lagerras enbart genom att montera oljekylare men den skonar lagrena lite iaf.. När du ändå håller på och monterar oljekylare så bör du montera en oljetempmätare för att ha koll på tempen..

rebell82
10 september 2007 · 118 Inlägg

Jag håller inte med. Har åkt omkring med runt 250hk i typ 3 år och kört rätt så hårt utan oljekyl. Lagrena var hur fina som helst innan jag började bygga nya motorn.

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."
First
10 september 2007 · 219 Inlägg

okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n?
någon som har  bilder lr ritning på hur man kan göra?

Senast redigerat av 200sx_bengan (10 september 2007)

Markolainen
10 september 2007 ·

200sx_bengan skrev:
okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n?
någon som har  bilder lr ritning på hur man kan göra?

www.200sx.nu hittar du det mesta ang. 200sx.
Men en rekomendation är att montera en frontmonterad IC och stoppa en oljekyl där den gamla satt.

Bebbo Kocken
11 september 2007 · 487 Inlägg

Markolainen skrev:

200sx_bengan skrev:
okej men om jag nu ska montera en oljekylare vart ska ja då sätta den? bakom IC:n?
någon som har  bilder lr ritning på hur man kan göra?

www.200sx.nu hittar du det mesta ang. 200sx.
Men en rekomendation är att montera en frontmonterad IC och stoppa en oljekyl där den gamla satt.

Tycker det måste bli väldigt långa slangar till oljekylen om man sätter den där orginal IC sitter. I övrigt tycker jag den platsen verkar perfekt. Ni här som har 200sx, vart har ni era oljekylare?

Streckkoden
11 september 2007 · 2 655 Inlägg

Min sitter på original IC plats. Det blir inte så himla långa slangar tycker jag. När jag pressar bilen på bana så maxade oljetempen på 210 Fahrenheit (ca 100 grader) så det funkar fint med kylaren där.

First
11 september 2007 · 219 Inlägg

okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

mannen666666 preem pump
11 september 2007 · 836 Inlägg

200sx_bengan skrev:
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

www.racecooling.com

Oljekylarkit med termoblock
Pris 19rad...........2700:-
finns säkert billigare men det termoblocket har termostat  så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur

Senast redigerat av mannen666666 (11 september 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
mannen666666 preem pump
11 september 2007 · 836 Inlägg

http://www.kudoz.se/oljekyl.html

här fanns det visst något med men det verkar inte vara termostat i adaptern

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Japs-Jens
16 september 2007 · 1 503 Inlägg

mannen666666 skrev:

200sx_bengan skrev:
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

www.racecooling.com

Oljekylarkit med termoblock
Pris 19rad...........2700:-
finns säkert billigare men det termoblocket har termostat  så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur

Vad ska arbetstemperaturen på oljan vara ungefär?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
LocKtar Herr
16 september 2007 · 1 722 Inlägg

200sx_bengan skrev:
hej har hört att man inte böra gasa så mkt om man inte har en separat oljekylare på en nissan 200sx s13? är det ett bra inköpa om man vill att bilen ska hålla längre om man är gas glad?big_smile

Skall du inte trimma är det inte nödvändigt.. annars är det en bra investering!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
16 september 2007 · 1 722 Inlägg

Oboy6 skrev:

mannen666666 skrev:

200sx_bengan skrev:
okej tack för svaren , men vet någon vart kan kan köpa ett komplett oljekylarkitt som är annpassat för 200sx s13? skulle vara lite jobbigt om jag skulle köpa fel.

www.racecooling.com

Oljekylarkit med termoblock
Pris 19rad...........2700:-
finns säkert billigare men det termoblocket har termostat  så du slipper vänta 25år innan oljetempen har nått arbetstemperatur

Vad ska arbetstemperaturen på oljan vara ungefär?

85~ grader

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
shogun
16 september 2007 · 2 117 Inlägg

Grejen med oljekylare handlar inte så mycket om trimmat eller otrimmat. Kör du hårt varma dagar så stiger oljetemperaturen mycket mer än vid lugn körning i kall väderlek (oljan hinner inte kylas ned av kylvattnet utan temperaturen stegras).
Detta får oljan att successivt brytas ned, klumpas (kocksa/förkolnas) och till slut håller inte oljefilmen utan lagerytor och roterande metalldelar (vevaxel etc) möter varandra och slitaget är ett faktum. Klumparna sätter igen oljekanaler och kan till och med ligga på lagren som ett fint slipmedel. Inte alls bra.

När axeln roterar i ett glidlager som är oljesmort ligger inte axeln i kontakt med lagerytan även om man kanske tror det. Mellan axel och lager finns en mycket tunn oljefilm som bär upp axeln och om denna film av någon anledning bryts så kommer lagret att "skära". En hel oljefilm är absolut nödvändig på alla motorer med glidlager.

Har du dessutom en rejält trimmad bil, ökar axeltrycket och oljan måste ha en högre bärighet.

Byt hellre olja en gång för mycket och använd alltid hökvalitativ olja. Med en ordentlig oljekyl kan du köra hårt en avsevärt mycket längre tid innan oljan blir överhettad. Glöm inte bort att oljan också har en avsevärd kylande effekt på motorn.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4368823d9ee12.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4608ba4535876.jpg

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang