2847
Sök

Nya SAAB Turbo X

509 Inlägg
16 mars 2008
#61
Haha! Kul tråd, tycker den nya saaben är riktigt snygg. Lådorna är de väl inget fel på längre, den nya 6vxl funkar bra vad jag har hört. Försökte inte PA köra sönder en sån i sin förra saab?? Har för mig att den höll ihop rätt bra.

Kung
191 Inlägg
17 mars 2008
#62
Jag gillar faktiskt volvo också även om jag kör saab! smile

och den heter inte 4x4 utan xwd, den nya fyrhjulsdriften..


509 Inlägg
18 mars 2008
#63
Hammarslag skrev:
Riktigt rå, men hade varit snyggare med 95ans Aero 04front
nu får volvo homo ungarna nåt och bita i. 4x4 wink

Haha lol
Inte specielt mycke å bita i, så bra går den nog inte.. Dock var den jäkligt snygg.
Senast redigerat av Thiger_84 (18 mars 2008)

406 Inlägg
18 mars 2008
#64
Får väl se hur mycket grabbarna på nordic speedpars och maptun lyckas skrämma upp den då,

:DPlattan i mattan:D

127 Inlägg
18 mars 2008
#65
SAAB:s chefsingeniör nämnde ju i en intervju att dem väntar spännt på vad tuningföretagen kan plocka ur bilen.

Jag gissar att 320hk/520nm kommer "direkt", och om något år har vi 400 häst.

Var det inte Mr.X som skulle få upp sin Turbo X i 500 pållar?

2 164 Inlägg
18 mars 2008
#66
Finns redan en beställning på 500 hk ur en Turbo X så vi får se när de blir!

MVH

F


34 Inlägg
18 mars 2008
#67
Saab har lärt sig en del utav Subaru. Mycket snack om den här 'nya' fyrhjulsdriften som är en Haldex lamellkoppling + diffbroms på bakaxeln... något som tex Subaru haft i decennier. Om denna elektroniskt kontrollerade diffbroms sedan är extremt bra återstår att se.

Då Subaru Outback kom för ca tio år sedan köpte Volvo in flera exemplar direkt för att studera hur man skulle bygga fyrhjulsdrift. Något som sedan blev 'på papperet' nästan lika som Subarus visko-koppling, men som i praktiken fungerade som en påse nötter....V70 XC big_smile

Den här Saab-varianten får vi hoppas fungerar fint. Men bättre fyrhjulsdrift än tex Subaru? Knappast...

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

OEM <3
6 957 Inlägg
18 mars 2008
#68
Ja tyckte den va helt oki, ganska saftiga pengar bara big_smile
Gillar INTE fälgarna, såg konstiga ut tonguetongue

Såg en i Trollhättan för 2 veckor sen, man vänder ju på huvudet iaf

OEM <3

Eddietion
18 mars 2008
#69
Riktig grym SAAB. Gillar den stärkt!

Nismo
758 Inlägg
18 mars 2008
#70
Nae vet i fan om den va så frän

2 751 Inlägg
18 mars 2008
#71
Riktigt fin bil de!! Men för 400 000kr kan man få bättre bilar för..

Who Djaa bless no man curse

8 887 Inlägg
18 mars 2008
#72
Riktigt fin bil, synd bara att det inte blev flera exemplar till sverige.
Andrahandsvärdet lär bli högt på den med så få exemplar.
Nästa bil blir helt klart en Turbo X

Fotograf på tierpidag.se

2 164 Inlägg
18 mars 2008
#73
erito skrev:
Saab har lärt sig en del utav Subaru. Mycket snack om den här 'nya' fyrhjulsdriften som är en Haldex lamellkoppling + diffbroms på bakaxeln... något som tex Subaru haft i decennier. Om denna elektroniskt kontrollerade diffbroms sedan är extremt bra återstår att se.

Då Subaru Outback kom för ca tio år sedan köpte Volvo in flera exemplar direkt för att studera hur man skulle bygga fyrhjulsdrift. Något som sedan blev 'på papperet' nästan lika som Subarus visko-koppling, men som i praktiken fungerade som en påse nötter....V70 XC big_smile

Den här Saab-varianten får vi hoppas fungerar fint. Men bättre fyrhjulsdrift än tex Subaru? Knappast...

Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F


Miklen
18 mars 2008
#74
Tror inte bilderna funkar så bra men ser såna varje da nu när ja kör l-bil i trollhättan.. Inte särskilt imponerande.. inte heller finishen på avgassystemet som hänger å släpar ser d ut som..skulle va mer uppstramat..resten så ser den ju ut som en...eh.. SAAB.. tongue

1 650 Inlägg
18 mars 2008
#75
Fredrik-79 skrev:
Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F

Som jag fattade saken så var det en gubbe som tog fram detta och sålde till haldex , d.v.s saab var inte ens inblandade då. undrar varför saab isåfall skulle vänta 28år på att använda den tongue


1 062 Inlägg
18 mars 2008
#76
n0b0dy_ skrev:
Riktigt fin bil de!! Men för 400 000kr kan man få bättre bilar för..

Mycket pengar kanske... men vilken bil får du för 400000:- fullutrustad med fyrkraffs, skinn klimatanläggning (inte bara AC) största exteriöra sportpaketet, sportstolar m.m. och 280hk v6 ? (iof helt onödigt med V6:a...)
Många i samma storleksklass och effektklass BÖRJAR i samma prisnivå nakna!

M.V.H.


pasi
2 augusti 2008
#77
https://www1.garaget.org/gallery/archive/90352/418621_m6v12p.jpg
turbo x, synad i Borlänge

Racer
233 Inlägg
2 augusti 2008
#78
Munkis skrev:
Fredrik-79 skrev:
Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F

Som jag fattade saken så var det en gubbe som tog fram detta och sålde till haldex , d.v.s saab var inte ens inblandade då. undrar varför saab isåfall skulle vänta 28år på att använda den tongue

Kan säga att Det har varit på tal om fler gånger en 4 hjulsdriven saab men av av någon anledning inte blivigt någon och subaru kommer att få denna moddel av drivlina men kanske inte till 100% lik just den som sitter på saaben.. men en som passar subarun...
Senast redigerat av flash_turbo (2 augusti 2008)


Pro detailer
417 Inlägg
2 augusti 2008
#79
AndreasPlars skrev:
n0b0dy_ skrev:
Riktigt fin bil de!! Men för 400 000kr kan man få bättre bilar för..

Mycket pengar kanske... men vilken bil får du för 400000:- fullutrustad med fyrkraffs, skinn klimatanläggning (inte bara AC) största exteriöra sportpaketet, sportstolar m.m. och 280hk v6 ? (iof helt onödigt med V6:a...)
Många i samma storleksklass och effektklass BÖRJAR i samma prisnivå nakna!

M.V.H.

Subaru Legacy, fullsmetad med allt och stora motorn osv osv osv, ca 350k.
Fast iofs så är det ju en något större bil än Saaben.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

Saaboholic
3 129 Inlägg
2 augusti 2008
#80
Hade aldrig någonsin betalat den summan för en saab oavsett hur mycket pengar jag hade.

För dessa pengar får man en beg porsche, viper m.m och dessa bilar är då fan så mycket roligare att köra än någon saab iallafall. Har provkört turbo x och åkt med den på testbanan.. visst den går något bättre än aeron men det är inte mycket skiljer 20hk från 9-5 aero t.ex, vilket är på tok för lite för att vara en begränsad och "speciell" utgåva.

4x4 däremot är riktigt roligt och effektivt, men det kommer väldigt sent, under en tid då många konkurrenter redan haft 4wd osv väldigt länge.

Skulle troligtsvis bli billigare att bygga om en 9-3 ss aero till 4wd och face lifta än att köpa denna..

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök