3373
Sök

Nya SAAB Turbo X

741 Inlägg
4 augusti 2008
#101
Hamilton skrev:
mulleri skrev:
det finns 2 saker i livet man inte vill ha och det är saab och aids...

och en Volvo 940 från -91 är bättre då eller....roll
Tror nog att jag tar Turbo-Xen

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol
Senast redigerat av Joo (4 augusti 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
4 augusti 2008
#102
Joo skrev:
Hamilton skrev:
mulleri skrev:
det finns 2 saker i livet man inte vill ha och det är saab och aids...

och en Volvo 940 från -91 är bättre då eller....roll
Tror nog att jag tar Turbo-Xen

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

OEM <3

249 Inlägg
4 augusti 2008
#103
Bjork skrev:
Joo skrev:
Hamilton skrev:

och en Volvo 940 från -91 är bättre då eller....roll
Tror nog att jag tar Turbo-Xen

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

håller faktiskt med saabgänget där;)

// genetorp

Automotive expert
10 Inlägg
16 december 2008
#104
Trodde först tråden var död men nu är vi några som faktiskt kör dessa fantastiska bilar.
Med Hirsch trim blir den en riktig racermaskin!

Gillar alla bilar bara de har 4 hjul och för vara med alla sorters motorer. Förbränning till el.

911 Inlägg
16 december 2008
#105
Fredrik-79 skrev:
erito skrev:
Saab har lärt sig en del utav Subaru. Mycket snack om den här 'nya' fyrhjulsdriften som är en Haldex lamellkoppling + diffbroms på bakaxeln... något som tex Subaru haft i decennier. Om denna elektroniskt kontrollerade diffbroms sedan är extremt bra återstår att se.

Då Subaru Outback kom för ca tio år sedan köpte Volvo in flera exemplar direkt för att studera hur man skulle bygga fyrhjulsdrift. Något som sedan blev 'på papperet' nästan lika som Subarus visko-koppling, men som i praktiken fungerade som en påse nötter....V70 XC big_smile

Den här Saab-varianten får vi hoppas fungerar fint. Men bättre fyrhjulsdrift än tex Subaru? Knappast...

Nått du inte vet är att de va saab som började utveckla denna diffen redan på 80 talet men sålde den sen till haldex.
Denna är patenterad och finns inte nån annan stans än hos haldex. Liknande system finns hos lamborgini och ferrari men inte hos subaru.
Den är väldigt unik och är mycket bättre diff än dom som finns i dagens haldex system och andra diffar.

Om man jämför med dom som finns i subaru och evo bilarna så har dom bara inkopplingen medans denna eLSD diffen kan fördela till ett specifikt bakdäck och där med göra att man får upp en högre kurv hastighet när man gasar.
Utan att de sladdar.

Men ska bli intressant att läsa mer tester och när de är mer effekt under huven till detta system.

MVH

F

Bilen känner även igen förslitning vid däcken vilket gör att den addapteras under körning om man monterar däck med olika slitningar och justeras in för bästa möjliga inställningar,  och sätter du på ett reservdäck som är av kompakt format igenkännes detta och AWD,n stängs av, Fördelningslådan i sig består av en ackumulator som bibehåller ett tryck på 27-32 Bar för en snabb responstid vid diffningar till bakhjulen.

pic up the phone, wazzzaaa

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 december 2008
#106
Bjork skrev:
Joo skrev:
Hamilton skrev:

och en Volvo 940 från -91 är bättre då eller....roll
Tror nog att jag tar Turbo-Xen

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Kul att Saab kommer upp med något nytt, de har nästan inget modellutbud alls, nästan inga försäljningssiffror, går back varje år, och GM beräknas gå i konkurs efter nyår om de inte får bistöd.
Vilket försätter Saab i en mycket trist situation.

Men som övriga sagt, Saab har redan en V6 turbo, och fyrhjulsdriften må vara lite småfräck, men den är ju inte mer revolutionerande än Volvos aktiva chassi, vad jag vet.
Plus att Saab kommer ut väldigt sent med fyrhjulsdrift, som i princip alla andra tillverkare hållt på med i 10 år eller så...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Meister
6 763 Inlägg
16 december 2008
#107
TurbOla skrev:
Bjork skrev:
Joo skrev:

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Kul att Saab kommer upp med något nytt, de har nästan inget modellutbud alls, nästan inga försäljningssiffror, går back varje år, och GM beräknas gå i konkurs efter nyår om de inte får bistöd.
Vilket försätter Saab i en mycket trist situation.

Men som övriga sagt, Saab har redan en V6 turbo, och fyrhjulsdriften må vara lite småfräck, men den är ju inte mer revolutionerande än Volvos aktiva chassi, vad jag vet.
Plus att Saab kommer ut väldigt sent med fyrhjulsdrift, som i princip alla andra tillverkare hållt på med i 10 år eller så...

gm kommer inte att gå i konkurs. Ett så stort företag lär inte gå i konkurs förs än om typ 100 år om alla 100 har gått dåligt. Ett så stort företag kan inte gå i konkurs på ett år eller 10


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 december 2008
#108
tror den där modellen e redigt nice för och va en saab ...
men bara för att de är en saab skulle jag inte vilja ha den så vida man inte fick den gratis inget och slösa pengar på=D


Meister
6 763 Inlägg
16 december 2008
#109
volvo_dude skrev:
tror den där modellen e redigt nice för och va en saab ...
men bara för att de är en saab skulle jag inte vilja ha den så vida man inte fick den gratis inget och slösa pengar på=D

Varför? Det är för de första en saab = bra grejor. För de andra så är mycke från subaru = bra fyrhjulsdrift m.m De är bättre med en gammal volvo som man vet vad de är för skräp i...


369 Inlägg
16 december 2008
#110
Jag blir lika imponerad varenda gång jag hör folk här inne på g.org som kan berätta att dom vet att Gm och/eller Saab kommer gå i konkurs, när inte en enda ekonomi nisse i HELA världen kan säga vilket med säkrthet men kan där emot göra gissningar och ge förslag... Men likförbannat kommer det gång efter gång tomtar här inne som vet hur det kommer gå... hmm

Jag menar va fan gör ni här då? Att ni inte åker dit och berättar detta för cheferna, bankerna och regeringarna och jag lovar, ni kmr tjäna miljoner!
Senast redigerat av _Robbzon_ (16 december 2008)

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
17 december 2008
#111
Våran rektor på skolan har en sådan.. såg väldigt exklusiv ut.. riktigt rå!  Den lät helt underbart!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
#112
_Robbzon_ skrev:
Jag blir lika imponerad varenda gång jag hör folk här inne på g.org som kan berätta att dom vet att Gm och/eller Saab kommer gå i konkurs, när inte en enda ekonomi nisse i HELA världen kan säga vilket med säkrthet men kan där emot göra gissningar och ge förslag... Men likförbannat kommer det gång efter gång tomtar här inne som vet hur det kommer gå... hmm

Jag menar va fan gör ni här då? Att ni inte åker dit och berättar detta för cheferna, bankerna och regeringarna och jag lovar, ni kmr tjäna miljoner!

Varför ska vi åka över dit och säga det åt dom? De hävdar ju själva att de inte klarar sig längre än till nyår! Dessutom finns det inga miljoner att tjäna, för dom pengarna finns inte. wink
General Motors hävdar själva att de inte kommer att klara sig längre än fram till nyår utan pengar.

Jag tror inte du förstår hur mycket pengar de förlorar varje sekund, när fabrikerna i princip står tomma, alla bilhallar, fabriker, fordon, delar, m.m. allt som kostar pengar, och inte går i omlopp.

Vill du ha mer bevis än det?!

Saabs ägare General Motors har sagt att risken är stor att företaget går i konkurs vid årsskiftet om inte paketet röstas igenom.

Läs själv! Du bär dumstruten nu, för att ha uttalat dig utan några fakta eller någon grund att stå på. wink
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a … el=2504253

Här, jag lägger till lite mer.

Amerikanska biltillverkaren General Motors kan komma att behöva ansöka om konkurs före jul, enligt Chapter 11, om bolaget inte mottager stöd från den amerikanska staten inom de kommande dagarna. Det skriver Wall Street Journal och hänvisar till källor nära bolaget.

http://www.euroinvestor.se/News/ShowNew … D=10061078

Styrelsen för den krisdrabbade biltillverkaren General Motors överväger alla möjligheter, inklusive konkurs.
Det skriver Wall Street Journal i sin nätupplaga och hänvisar till källor med insyn i styrelsearbetet.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … 255C312788
Senast redigerat av TurbOla (17 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 062 Inlägg
17 december 2008
#113
camaro67 skrev:
För de andra så är mycke från subaru = bra fyrhjulsdrift m.m De är bättre med en gammal volvo som man vet vad de är för skräp i...

Hö höö öhh? Menar du på allvar att du tror att fyrhjulsdriften i 9-3 har ens en skruv gemensamt med någon enda subarumodell? Det räcker men att kasta ett öga under bilen för att inse att de är från två helt olika tillverkare. Saab 9-3 turbo X har Haldex senaste sort + med en bakdiff styrd av systemet på nåt vis.

M.V.H.


OEM <3
6 957 Inlägg
17 december 2008
#114
TurbOla skrev:
Bjork skrev:
Joo skrev:

Haha ja den där kommentaren var lite rolig av mulleri faktiskt lol

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Skräll att en Volvopojk skulle skriva...tror de skulle bli ganska fin fight mellan S60n å TurboX
å vart kommer 855R in i bilden?

Gillar Turbo X:en skarpt då de e en liten jubileumsbil...med lite schyssta retroprylar
Nästa bil kan ja nog nästan säga blir en Turbo X SportCombi isf, fast ja skulle faktiskt
vilja ha en XC90 D5 eller Q7 typ big_smile

OEM <3

bonntrimmare
655 Inlägg
17 december 2008
#115
tycker om turbo x smile men iofs saab e jäkligt fina bilar ! synd att de kanske e slut för dom sad hoppas saab klarar sej smile

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 december 2008
#116
Framifrån och från sidan var den rätt okej. Men bakpartiet... ja... det såg aningen konstigt ut. Nästan lite 90-tal, på något sätt. Sedan måste jag såklart klaga på att den är väldigt lik ALLA andra Saab-sedaner (vilket inte är så många, haha)... jag vill se lite nytänk. Det är väl det som är Saabs största svaghet, minst sagt.


Reservdansk
6 271 Inlägg
17 december 2008
#117
Bjork skrev:
TurbOla skrev:
Bjork skrev:

Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt tongue

Original S60R? wink
855R på 460hk? wink

Skräll att en Volvopojk skulle skriva...tror de skulle bli ganska fin fight mellan S60n å TurboX
å vart kommer 855R in i bilden?

Gillar Turbo X:en skarpt då de e en liten jubileumsbil...med lite schyssta retroprylar
Nästa bil kan ja nog nästan säga blir en Turbo X SportCombi isf, fast ja skulle faktiskt
vilja ha en XC90 D5 eller Q7 typ big_smile

Tja, jag tycker 855R på 460hk är snäppet värre än Saab Turbo X på 280hk original. Det var det jag åsyftade: "Okej om man hade åkt nånting värre än Turbo X men att yttra sig i detta fallet är ju
bara löjligt"

Saab Turbo X blir ju som en snällare version av S60R ju. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

211 Inlägg
17 december 2008
#118
TurbOla skrev:
Kul att Saab kommer upp med något nytt, de har nästan inget modellutbud alls, nästan inga försäljningssiffror, går back varje år, och GM beräknas gå i konkurs efter nyår om de inte får bistöd.
Vilket försätter Saab i en mycket trist situation.

Men som övriga sagt, Saab har redan en V6 turbo, och fyrhjulsdriften må vara lite småfräck, men den är ju inte mer revolutionerande än Volvos aktiva chassi, vad jag vet.
Plus att Saab kommer ut väldigt sent med fyrhjulsdrift, som i princip alla andra tillverkare hållt på med i 10 år eller så...

För det första så vet ingen förutom de lite högre uppsatta i GM hur t ex kostnadsfördelningen ser ut inom GM. Saab utvecklar en hel del b la motorstyrning & drivlinor. Detta kostar en hel del. Har för mig att saab behöver sälja 150-200 000 bilar för att gå plus. Saab hade 4hjulsdrift på gång till b la 9000. Det fanns även en prototyp, dock satte GM stop för detta p g a att det var för dyrt.

Är inte volvos aktiva chassi mest skit snack? Ska erkänna att jag själv inte har någon aning men det va  enligt top gear. De är ju iof inte den mest pålitliga källan wink .

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 december 2008
#119
På tal om 4 hjulsdrift på g till 9000, såg en 9000 på Backaplan som hade klistrat på AWD klistermärke, så den hade nog 4wd!!! hehe, fan så löjligt


VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 december 2008
#120
den var rostig o hade 15" kromade spinners från biltema så tvivlar på att han gjort de



Sök