3937
Sök

ladda upp en kondensator?

18 oktober 2005
Trådstartare
Jag läste på en sida att man ska ladda upp en kondensator innan man börjar använda den... hur?? och hur kopplar man in den?
tacksam för svar!

http://www.garaget.org/mypage/user_edit … eid=102342

2lateuloose
543 Inlägg
18 oktober 2005
fick du ingen bruksanv.?
En konding är som ett batteri & behöver laddas upp!
Den ska sitta på strömkabeln så nära steget som möjligt

Man kan ladda den igenom ett motstånd... men passa motståndet blir varmt som faan

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

18 oktober 2005
Trådstartare
CoSmoZ skrev:
fick du ingen bruksanv.?
En konding är som ett batteri & behöver laddas upp!
Den ska sitta på strömkabeln så nära steget som möjligt

Man kan ladda den igenom ett motstånd... men passa motståndet blir varmt som faan

ok jo jag fick en bruksanvisning... men dom e ju aldrig på svenska!
jag fick me en kabel bit me en isolerad klump på och en klamma i änden så jag tror jag ska använda den... men ska jag bara sätta den på en batteriladdare?? jo jag vet att jag ska placera den så nära slutsteget som möjligt... men ska man bara koppla in + och -  i den och sen + /- till slutsteget från den? 
de e 2 + fästpunkter och 2 - fästpunkter på den

18 oktober 2005
Trådstartare
Jag hittade ett kopplingsschema på dls.se så nu vet jag hur jag ska göra!
tack ändå!

719 Inlägg
18 oktober 2005
hmm om en kondning är som ett batteri varför har man inte fler batterier bara? måste ha nån annan funktion tycker ja?!

live free, die young.

2 122 Inlägg
19 oktober 2005
den skickar på jämnare ström har jag för mej men är inte riktigt säker

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Hewi
571 Inlägg
19 oktober 2005
Man använder en lampa el dyl när man laddar upp kondingen för att förhindra den kraftiga strömrusningen som skulle bli annars om man bara hänger på kablarna rätt av , det har inget att göra med att den är som ett batteri el likn. Funktionen hos kondingen är att den lagrar ström precis som ett batteri men tillskijnad mot batteriet så kan kondingen avge(urladda) denna ström mkt fortare och laddas upp snabbt igen efter urladdning.Som en ström buffert liksom.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

10 287 Inlägg
19 oktober 2005
Vill ni veta mera? Kolla här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=4755

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

58 Inlägg
12 augusti 2006
har en liten fråga. har köpt en kondensator på 2f begangnat. måste jag ladda upp den? eller laddas det efter att man kopplat på det i annlägningen?? tacksam för svar

BMW Bara BMW

21 761 Inlägg
12 augusti 2006
Mät med en multimeter i spänningsläge om det är någon spänning i kondensatorn, om den är tom så måste du ladda upp den via någon form av motstånd för att inte få en stor strömrusning.

Inget liv utan Quattro
116 Inlägg
12 augusti 2006
"motstånd"?

21 761 Inlägg
12 augusti 2006
Ja, ett effektmotstånd eller en lampa. Jag vet dock inte hur stort motståndet bör vara, det ska väl stå i bruksanvisningen till kondingen tycker jag.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
12 augusti 2006
Drönirettab skrev:
Ja, ett effektmotstånd eller en lampa. Jag vet dock inte hur stort motståndet bör vara, det ska väl stå i bruksanvisningen till kondingen tycker jag.

R = U/I ohms lag..

man lever bara en gång så lev väl!

21 761 Inlägg
12 augusti 2006
Javisst, men det säger ju inte mig någonting om hur jag bör dimensionera motståndet.

Sök