3502
Sök

940 b230ft trimning

Rapidoz
688 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#21
Om de bara är spikningar du oroar dej för tror ja du törs ladda tom 1 bar.
Men med tanke på stakar och lager osv så tycker ja du ska köra på 0.8 smile
Onödigt att piska motorn för mkt menar jag, för du hade väl planer på att använda den rätt så ofta om ja förstod de rätt?

jo det är faktiskt exakt så jag menar lol
jag har planer på att byta ut delarna men inte vid det här tillfället men vill ändå kräma på lite så vill inte spränga motorn som min förra bil och därför ville jag veta ungefär vad man borde köra på med laddtryck men tror det blir 0.7-0.8 det låter säkrast innan delarna blir utbytta;)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#22
Jag har en till fråga på turbon(klockan) så går det ett "stag" eller vad man ska kalla den för.
man ska tydligen skruva in den för att öka laddtrycket men hur mycket? man måste alltså köpa en laddtrycksmätare innan man vrider om man inte vill chansa..

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 september 2007
#23
940turboplus skrev:
Jag har en till fråga på turbon(klockan) så går det ett "stag" eller vad man ska kalla den för.
man ska tydligen skruva in den för att öka laddtrycket men hur mycket? man måste alltså köpa en laddtrycksmätare innan man vrider om man inte vill chansa..

Det har jag aldrig gjort själv, så ja låter de som vet säkert svara på det. Men ja hade gjort som du tänkte, skaffat en laddtrycksmätare och prövat mej fram försiktigt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Rapidoz
688 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#24
Det har jag aldrig gjort själv, så ja låter de som vet säkert svara på det. Men ja hade gjort som du tänkte, skaffat en laddtrycksmätare och prövat mej fram försiktigt.

jag har ju redan satt på ett T-kors vilket är ett måste för ekonomitrim wink
det finns tydligen 2 olika varianter en som är skruvad vilket jag har och man ska tydligen kunna vrida in den lite för att få ett förbättrat laddtryck men hur mycket är fortfarande osäkert. så det lär bli lite försiktigt.
Men först blir det en mätare tongue får väl köpa någon billig ifrån micro eller någon liknande butik.
fått höra att en audi dump(orginal) fungerar bra i volvo men vet inte hur jag ska få tag på en och vet inte riktigt vad dom kostar.

Något tips på hur man får tag på en billig? roll

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
14 september 2007
#25
Vad ska du med en 1" Audidump till i nuläget?

Jag trodde att det var "satsar väl som start på 250+ iaf" som gällde och då är det dumt att börja kasta pengar på att pilla med mera pys och sätta dit en annan dump.

Vill du ha mera utan att spräcka budget så är det chip och annan kam som gäller. Lalla på med pys (utöver turbo+ pysen) är meningslöst med orginal kam.
Då får du vad turbo orkar ge - runt 220Hkr.

Sedan dör koppling och låda, men så är livet om man börjar trimma.

/Göran

940turboplus skrev:
det finns tydligen 2 olika varianter en som är skruvad vilket jag har och man ska tydligen kunna vrida in den lite för att få ett förbättrat laddtryck men hur mycket är fortfarande osäkert. så det lär bli lite försiktigt.
Men först blir det en mätare tongue får väl köpa någon billig ifrån micro eller någon liknande butik.
fått höra att en audi dump(orginal) fungerar bra i volvo men vet inte hur jag ska få tag på en och vet inte riktigt vad dom kostar.

Något tips på hur man får tag på en billig? roll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 september 2007
#26
Sharky skrev:
Vad ska du med en 1" Audidump till i nuläget?

Jag trodde att det var "satsar väl som start på 250+ iaf" som gällde och då är det dumt att börja kasta pengar på att pilla med mera pys och sätta dit en annan dump.

Vill du ha mera utan att spräcka budget så är det chip och annan kam som gäller. Lalla på med pys (utöver turbo+ pysen) är meningslöst med orginal kam.
Då får du vad turbo orkar ge - runt 220Hkr.

Sedan dör koppling och låda, men så är livet om man börjar trimma.

/Göran

Lyssna på Göran, han kan de här tongue. Hade ja varit du hade ja satsat på ett fullflödes 3" avgas, en trimkam och chippat till ca 230 - 240 hk. Å sen sparat till växellåda och koppling osv smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Rapidoz
688 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#27
patrikhornfeldt skrev:
Sharky skrev:
Vad ska du med en 1" Audidump till i nuläget?

Jag trodde att det var "satsar väl som start på 250+ iaf" som gällde och då är det dumt att börja kasta pengar på att pilla med mera pys och sätta dit en annan dump.

Vill du ha mera utan att spräcka budget så är det chip och annan kam som gäller. Lalla på med pys (utöver turbo+ pysen) är meningslöst med orginal kam.
Då får du vad turbo orkar ge - runt 220Hkr.

Sedan dör koppling och låda, men så är livet om man börjar trimma.

/Göran

Lyssna på Göran, han kan de här tongue. Hade ja varit du hade ja satsat på ett fullflödes 3" avgas, en trimkam och chippat till ca 230 - 240 hk. Å sen sparat till växellåda och koppling osv smile

Jo jag vet men kam och allt annat har jag redan fått svar på till stor del och kommer beställas inom en kortframtid
och då tänkte jag mer bara undra om det är rimligt att kasta på en audi dump mer som en fråga..
och vad dom kostar... där med:

någon som vet någon billig...tongue
för det är alltid kul att kolla  om det blir någon större skillnad om den är så billig som folk säger...Men får nog ta och formulera om mig bättre nästa gång lol

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 september 2007
#28
Jag har en M90 låda som är förstärkt (svetsat 3ans stoppring) och nyrenoverad för runt 6000kr ..har även ett chipp till 948 boxen för runt 500kr ..laddade 1.1 bar med 13c turbo och allt annat standard ..den gick dock skumt när lambdaregleringen var aktiv ..man fick gasa försiktigt under 3000 varv vill säga men efter de var de fullgas som gällde...men 1.1 bar och 1500 mil funkade utan större problem..körde även superstage me 13c chippet fast med större snurra i och lite högre ladd..

Mvh Jens


Rapidoz
688 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#29
assåmed min bil så blir det vid trubo ryck att den smäller och "dör" varför blir det så är det varvstoppet eller är det att turboladdningen dör vid för hög press?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 september 2007
#30
skulle tro att din bil klipper tändningen eller nått pga av spik eller liknande .... laddtryck?chip?


Rapidoz
688 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#31
Xuri skrev:
skulle tro att din bil klipper tändningen eller nått pga av spik eller liknande .... laddtryck?chip?

asså den är inte trimmad förutom T-korset till wastgaten
men det är ungefär som om den går på någon varvstops dödare för turbon...
om jag håller plattan i mattan så blir det att den säger typ nej och "lägger av" asså den bara dör lite snabbt  exakt som ett varvstop så man inte ska spika eller spänga toppen om ni förstår ganska svårt att förklara... men svaret jag fått är att den ska tydligen ha ett "varvstopp" som man måste köpa trimchip för att få bort för det är inprogramerat orginalt eller något sånt  tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 004 Inlägg
15 september 2007
#32
940turboplus skrev:
Xuri skrev:
skulle tro att din bil klipper tändningen eller nått pga av spik eller liknande .... laddtryck?chip?

asså den är inte trimmad förutom T-korset till wastgaten
men det är ungefär som om den går på någon varvstops dödare för turbon...
om jag håller plattan i mattan så blir det att den säger typ nej och "lägger av" asså den bara dör lite snabbt  exakt som ett varvstop så man inte ska spika eller spänga toppen om ni förstår ganska svårt att förklara... men svaret jag fått är att den ska tydligen ha ett "varvstopp" som man måste köpa trimchip för att få bort för det är inprogramerat orginalt eller något sånt  tongue

låter som du har tok spikningar... och knacksensorn säger stopp... är absolut inget man "chipar" bort... det bästa är att börja i rätt ände när man trimmar med det absolut viktigaste BRÄNSLE.... mvh jimmy

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

10 287 Inlägg
15 september 2007
#33
Håll inte på att pilla med t-kors eller pysar etc samtidigt som du har Turbo+.

Du åker dit på två olika saker när du gör så på en ochippad LH2.4. Dels så kommer knacksensorn att detektera spikning och sänka tändningen 5 grader vilket gör att all eventuell extra effekt - plus lite till - försvinner. Dels så får du för hög signal från din AMM runt 3000 - 3500 rpm vilket gör att sprutet klipper.

Varvstoppet ligger på 6000rpm och höja det är helt meningslöst med en orginal topp. Sista svängen jag körde 8V på min 940 så bromsade jag 360Hkr vid 5500rpm så inte ens då behövdes högre varvstopp än 6000 rpm.

/Göran

Överkurs: För er intresserade av storyn bakom Turbo+ så var det så att den avgascertifering som fanns på gamla 940 bara certifierade under 3000rpm. Därför gick det att sälja en trimsats som Turbo + för eftermontage eftersom den bara aktiverades över 3000 rpm och således behövdes ingen ny avgascertifiering.


940turboplus skrev:
asså den är inte trimmad förutom T-korset till wastgaten
men det är ungefär som om den går på någon varvstops dödare för turbon...
om jag håller plattan i mattan så blir det att den säger typ nej och "lägger av" asså den bara dör lite snabbt  exakt som ett varvstop så man inte ska spika eller spänga toppen om ni förstår ganska svårt att förklara... men svaret jag fått är att den ska tydligen ha ett "varvstopp" som man måste köpa trimchip för att få bort för det är inprogramerat orginalt eller något sånt  tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#34
att den dör uppstår utav att insuget drar ihop sig..
måste köpa hårdare rör till den

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

-utan 940
1 728 Inlägg
16 september 2007
#35
940turboplus skrev:
att den dör uppstår utav att insuget drar ihop sig..
måste köpa hårdare rör till den

Köp 4st stora slangklämmor och dra runt slangen istället, mycket enklare.

429 Inlägg
16 september 2007
#36
YeZzoni_Habibi skrev:
Tja ..
har en m90 låda, har gått 18 000mil .. enda problemet är att 3:ans synkring är lite dålig.
ska 2500kr för den!!

DYYR

Går inte köpa nya synkringar till den lådan!


429 Inlägg
16 september 2007
#37
YeZzoni_Habibi skrev:
jonas 740 skrev:
YeZzoni_Habibi skrev:
Tja ..
har en m90 låda, har gått 18 000mil .. enda problemet är att 3:ans synkring är lite dålig.
ska 2500kr för den!!

DYYR

Går inte köpa nya synkringar till den lådan!

går o svetsa

Synkringen kan man inte svetsa på. Det är stoppringen man svetsar, kanske blir lite bättre om man svetsar fast den men synkringen blir knappast bättre...


10 287 Inlägg
16 september 2007
#38
Försök. Bra om du lyckas. Vi har svetsat M90 lådor i vårat garage i snart 10 år och hittills inte hittat något som passar.
Det enda som har förekommit så vitt jag vet är material från stölder från Volvo.

/Göran

YeZzoni_Habibi skrev:
.. och jag tror inte att det är svårt om jag går till nån lagerverkstad o fixa ett sånt där lager .. eller vad sägerru om det ???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
16 september 2007
#39
Nu såg jag detta inlägg. Se till att hålla köp&sälj där det hör hemma och inte i forumen.

Göran
Moderator

YeZzoni_Habibi skrev:
Tja ..
har en m90 låda, har gått 18 000mil .. enda problemet är att 3:ans synkring är lite dålig.
ska 2500kr för den!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
16 september 2007
#40
tycker att större spridare och större luftmassemätare är ju typ standard prylar som bör bytas för att inte hämma responsen och se till att du inte bränner kolvar eller spikar sönder något när du börjar leka med laddtryck mvh


Sök