2469
Sök

Lufttryck i däcken?

Öhh
272 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#1
hur många bar bör jag har i mina däck???

bilen drar till vänster ibland så jag tänkte först och främst kolla luften och blir det inte bättre av det så åker den in på framvagnsinställning


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 september 2007
#2
Kollat instruktionsboken? Tror det står i tanklocket me... Viktigast gällande att den drar snett är att du har samma tryck.
Är det bara ibland så är det snarare ett glapp, kolla upp det innan du lämnar den på framvagnsinställning.


Öhh
272 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#3
ska det vara samma som orginal även fast jag har 17"?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 september 2007
#4
Antar att du har ganska så låg profil osv, kör med en 2.5, kan nog vara lagom...


164 Inlägg
13 september 2007
#5
Ju större fälgar desto högre däcktryck. Jag har 3.0 bak och 3.2 fram, och ja har 19". Så 2.5 på 17" borde va rätt ok!

Arguing with someone on the internet is like beeing in the special olympics.
Even if you win, you are still retarded

Öhh
272 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#6
då kör jag på det... tack så mkt


Avstängd
57 Inlägg
15 september 2007
#7
Du får hålla koll på slitaget på däcket och hur pass mycket luft du haft i under tiden du kört

För dom som gillar Amerikanska muskebilar www.<nånsida>.se

Öhh
272 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#8
såhär var det i dom innan jag fyllde upp till 2.5

högerbak: 2.0
vänsterbak: 2.3
högerfram: 2.4
vänsterfram: 2.4


men jag tror nog ändå att jag ska lämna in den på framvagnsinställning... den drar fortfarande ibland till vänster, förstår inte varför det är bara ibland..


124 Inlägg
16 september 2007
#9
asså fan, vissa verkar då vara helt odugliga.. vem fan lägger in en fråga om vad man ska ha för lufttryck?

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

13 Inlägg
16 september 2007
#10
OpelAscona skrev:
asså fan, vissa verkar då vara helt odugliga.. vem fan lägger in en fråga om vad man ska ha för lufttryck?

Bra att veta nästa gång när du behöver hjälp, alla är kanske inte lika smarta som du är

8 883 Inlägg
16 september 2007
#11
OpelAscona har en poäng i sitt inlägg, kanske formulerat på ett annorlunda sätt bara ;)Däcktrycket är bland det lättaste att kolla, står på däcken vilket tryck dom ska ha.
Har man original så står det i instruktionsboken.
Senast redigerat av Hamilton (16 september 2007)

Fotograf på tierpidag.se

658 Inlägg
16 september 2007
#12
Hamilton skrev:
OpelAscona har en poäng i sitt inlägg, kanske formulerat på ett annorlunda sätt bara ;)Däcktrycket är bland det lättaste att kolla, står på däcken vilket tryck dom ska ha.
Har man original så står det i instruktionsboken.

Maxtrycket står på däcket, fullt så mycket bör man inte ha i då luften expanderar när den blir varm (tex vid hårdare körning) vilket innebär att om du slår i maxtryck när däcken är kalla så är det risk för onödigt slitage och däckexplotioner när de blir varma..

Skulle kunna tänka mig att ungefär 2,5bar är lagom i det här fallet.. Bara att testa och känna hur det känns när man kör.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

huh?
10 427 Inlägg
16 september 2007
#13
Jag kör 2.6 i mina 195/60 15-däck efter en tabell jag såg i nåt forum.
Skrivet av nån som verkade vara duktig på däck.
Dock inte hittat den nu, men var typ 1 bar högre tryck för varje lägre
profil.

2.5 bar 65
2.6 bar 60
2.7 bar 55
2.8 bar 50
2.9 bar 45
3.0 bar 40

Oavsett tumstorlek.

osv osv, skulle tydligen funka bra med slitage och bensinförbrukning i åtanke.
Men nånstans blir det väl något sämre grepp med högre däcktryck?


schtek
478 Inlägg
16 september 2007
#14
steifan skrev:
Jag kör 2.6 i mina 195/60 15-däck efter en tabell jag såg i nåt forum.
Skrivet av nån som verkade vara duktig på däck.
Dock inte hittat den nu, men var typ 1 bar högre tryck för varje lägre
profil.

2.5 bar 65
2.6 bar 60
2.7 bar 55
2.8 bar 50
2.9 bar 45
3.0 bar 40

Oavsett tumstorlek.

osv osv, skulle tydligen funka bra med slitage och bensinförbrukning i åtanke.
Men nånstans blir det väl något sämre grepp med högre däcktryck?

jag kör med 2.4 i mina 55 däck.. mer ger onödigt slitage..


100 Inlägg
16 september 2007
#15
Nu ska jag komma in o verka hel pantad...
Kör på 2.5 i mina 185*70-14"
Dock ser och känns däcken mjuka men frågade en mek om det och han sa att det blir så pga den höga profilen men att trycket stämmer...


16 Inlägg
17 september 2007
#16
Kostar en framvagnsinställning? ungefär...


1 002 Inlägg
17 september 2007
#17
Cottonfield skrev:
Kostar en framvagnsinställning? ungefär...

650kr går en 4hjulsinställning i karlstad på Däckbolaget

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

143 Inlägg
17 september 2007
#18
Eftersom du säger det bara drar ibland så är det mkt troligt du har ett fjäderbenslager som håller på att skära. Kolla in i främre hjulhuset upp mot fjädern sammtidigt som nån styr fullt åt vänster/höger. Kolla så fjädern svänger mjuk med och inte hoppar fram. Är det svårt att se så lyft upp hela framändan på bilen och vrid däcken så känner du om det rör sej rätt. Kan också vara hjulinställningen men antagligen inte då det bara är ibland...kan vara en ventil i styrservot som inte stänger rätt också men tror mest på fjäderbenslagret.


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 september 2007
#19
När ja va praktiserade på bilverksta så la vi i 2-2½ kg i alla däck, även om de var låg profil och 18", största jag behandlade var till en jeep på 22" och samma luft tryck i den me, 2- 2½ kg.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

huh?
10 427 Inlägg
18 september 2007
#20
Gräsberg skrev:
Cottonfield skrev:
Kostar en framvagnsinställning? ungefär...

650kr går en 4hjulsinställning i karlstad på Däckbolaget

Betalade 600 för 4hjulsinställning på min beige/guld-container hos Volvoverkstad.
MECA ville ha 800 för samma sak. Så ligger nog däromkring smile



Sök