2601
Sök

påkörd när jag cyklade!!!

35 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
var på väg från jobbet nu nyss och cyklade på en väg där bilar också kör men man måste cykla på den för att komma ut på cykelbanan. Jo allafall ska svänga vänster, (hör dock bilen bakom mig men de få la vänta tänker jag) och så smäller det. Jag flyger åt sidan och kärringen bromsar inte äns för jag ser hjulet åka förbi i ögonvrån när jag skarpar hela jävla sidan av kroppen i marken. men det gammla paret stannar alla fall en liten bit längre bort. går ut ur bilen och påstår att jag inte visade tecken. fan hade lust att styrpa dom båda men var i aldelses för stor chock. så nu frågar jag vad ska man göra? Jackan gick sönder och jag har lite små ont i benet men inget farligt ont. jag vet vart de bor och ska till dom på måndag. skulle bara vilja veta vad man ska göra så att jag inte gör något första misstag.

själv skulle jag vilja att dom blir av med körkortet!!!! och betalar 1000 kr jackan+ lite extra

hoppas det inte blir förmycket läsning.

177 Inlägg
14 september 2007
shit tur att du klarade dig utan större skador!
begär ersättning för jackan o det som gick sönder av dom som körde på dig.

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2007
meza skrev:
...Jo allafall ska svänga vänster, (hör dock bilen bakom mig men de få la vänta tänker jag) och så smäller det...

Så som det ser ut i ditt inlägg så får du fan skylla dig själv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bärs!
3 456 Inlägg
14 september 2007
FireTraXX skrev:
meza skrev:
...Jo allafall ska svänga vänster, (hör dock bilen bakom mig men de få la vänta tänker jag) och så smäller det...

indeed...

Garaget.org peakade 2008.

281 Inlägg
14 september 2007
FireTraXX skrev:
meza skrev:

säger detsamma..inte så smart skrivet eller tänkt för den delen.. Visst de ska vara uppmärksamma  sakta in om de har en cyklist på vägbanan men du kan inte bara ta o svänga ut..då är man ju inte så smart....

men lycka till

/Deki

9 108 Inlägg
14 september 2007
Låter som ett skämt. Du hörde bilen bakom dig men tänkte "de får la vänta"??? Stackars den som körde på dig säger jag. Är du en sån som hoppar ut framför bilar på övergångsställen med, bara för att "dom ska stanna enligt lagen"?

Tur att du klarade dig utan skador, men skyll dig själv får jag nog också säga.

539 Inlägg
14 september 2007
ska du köra på en väg där bilar också kör då måste du följa regler, dvs i ditt fall "blinka = visa tecken att du svänger" tycker jag.

men har ingen aning vem av er har gjort fel dock vet jag att de blir inte av med körkortet men ersättning för jackan kan du kräva

2 122 Inlägg
14 september 2007
tror de är deras fel, åkte nämnligen på försäkrings premie när en cyklist cyklade in i mej när jag väntade när de kom bilar från höger... han landade på bakluckan och hans jacka fick en reva.
Senast redigerat av Kirre (14 september 2007)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

644 Inlägg
14 september 2007
Det är väl snarare så att du bör betala för ev.skador på bilen om det gick till som du skriver,man kan inte utgå från att alla är tankeläsare..

353 Inlägg
14 september 2007
många här verkar inte kunna trafikreglerna...

Om du cyklar på en väg och ska svänga vänster, så visar du tecken och svänger... Bilarna bakom har väjningsplikt. T.om om vägen är tvåfilig åt båda håll och du ligger längst till höger och ska svänga vänster så har bilarna bakom dig väjningsplikt.

När ni kör bil och kör på huvudled... vad tänker ni när ni ser en bil närma sig vägen från en sidogata? Jo, dom får la stanna...

Konstigare än så var det inte...

Hoppas du får ersättning om det nu va så att du visade tecken innan du svängde.
Senast redigerat av Mafghan (14 september 2007)

Enjoy....

35 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
jo kanske inte var allt för smart, men cyklisten har oftast rätt som dom säger på trafik skolan så den turen har jag. smart nä det var det inte som sagt. körde i mitten typ och skulle svänga vänster men de försökte nog köra om verkar det som. men att hon inte stannade hon såg ju att jag höll på att svänga ju det måste hon gjort. det är ju ett område där man kör högst får köra 30, eller rekomenderad hastighet på flummig svenska.

V70D5
199 Inlägg
14 september 2007
FireTraXX skrev:
meza skrev:

Först o främst Tur att det gick bra..

Håller fullkomligt med, om du inte visat tecken eller nånting bara dom tänkt 'dom får la vänta' så får du skylla dig själv och helt enkelt gå o köpa en ny jacka alldeles själv...

Man lever bara en gång

2 924 Inlägg
14 september 2007
Skulle han få han skylla sig själv för detta??? neutral

Om du låg i mitten, alltså till vänster i den körbanan du körde(?) så har du ju visat att du tänkt svänga redan eftersom det är där man får ligga med en cykel då, då skulle inte jag köra om en cyklist iaf... förvisso skrev du inte det i första inlägget...

Sen i korsningar (inkl cykel-påfart till cykelled) så är det ju omkörning förbjuden dessutom.

Hur många ggr ser man cyklister som ger tecken när de ska svänga?? Väldigt ovanligt...är det ens krav att man måste det? eller bara rekommendation?

Ringde du Polisen? Det är väl en vanlig skadeanmälan som ska till här i alla fall. Borde gå på hemförsäkring i ditt fall.
Senast redigerat av peegee (14 september 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Sleeper
3 084 Inlägg
14 september 2007
Båda gjorde väl ett fel ska man svänga ska man visa tecken. Sen får man inte köra om i korsning och det gäller väl även cyklar som också är ett fordon?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

GOES wild
325 Inlägg
14 september 2007
En cykel räknas som ett fordon och man får INTE köra om en cykelist som ligger vid mittlinjen! Framför allt inte i en korsning. Spelar ingen roll om han ger tecken eller inte. Det är det äldre paret som åker på detta, tyvärr - får man väl säga i detta fall! Det gäller allmän hänsyn i trafiken - och det gäller även cyklister!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

35 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
så nu undrar jag lite snabbt, hur många av er visar tecken i trafiken när ni cyklar. jag är 19 år och jag har aldrig fått någon sån vana att sträcka ut handen utan jag placerar mig dit jag ska svänga. bor mitt i stan och gjort det hela mitt liv. så jag är dagligen ute och cyklar bland trafik och något sådant har aldrig hänt mig. nu var jag viserligen lite oförsiktig, man ska alltid ta hänsyn till trafikanter som kör bil när man är en cyklist på en väg. vissa verkar förstå andra inte, kul att man fick svar och blandade uppfattningar.

peace på er

8 156 Inlägg
14 september 2007
meza skrev:
så nu undrar jag lite snabbt, hur många av er visar tecken i trafiken när ni cyklar.

Jag gör det när jag har en bil bakom mig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

226 Inlägg
14 september 2007
jag har inte cyklat på 2-3 år, men jag visade aldrig tecken när jag väl cyklade förut... va bara nånting man aldrig tänkte på =/

2 271 Inlägg
14 september 2007
Nästan alltid bilisten som torskar oavsett situation, sen att ditt tänkade inte va det smartaste kan ju sägas.
Jag tänker i alla fall inte -dom får vänta! mot 1,5 ton stål?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
14 september 2007
Cyklister ska inte vara ute i trafiken!!!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Sök