3747
Sök

Poliser, deras jobb och prioriteringar

539 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Det finns en del inlägg om poliser här, hur de sköter sitt jobb och vad prioriterar de. Jag vill inte säga att poliser är grisar eller att man ska hata dem. Jag vill påpeka att det är verkligen fel prioritering hos svenska polisen.

Jag och min kompis var ute och körde runt i stan en vanlig vardagskväll. Vi har en snygg kurva i stan och kompisen gjorde en fin sladd med burnout efter (klart han var försiktig och såg att det var grönt innan han tryckte gasen). Efter kurvan såg vi 2 kvinnor som tittade på oss... vi åkte vidare hem till mig. Om 20 minuter ringer hans syrra och säger att det kom 2(!) polisbilar med 3 poliser i varje hem till kompisen och pratar med hans pappa. Eftersom vi var ju borta hos mig så kunde inte polisen göra så mycket. De åkte iväg om en liten stund. Sedan berättade hans far att kvinnan har ringt polisen och sa hans reg.nr och att vi var mycket farliga för trafiken och då kom poliser hem till kompisen för att få tag på oss. Polisen var aldrig i kontakt med kompisen mer.

Jag skriver detta inte för att säga hur coola vi va utan för att jag är irriterad på att man skickar 2 polisbilar och 6 poliser för att varna oss (det är tveksamt att vi kunde få böter utan riktiga bevis). Vafan, finns det inga andra saker som man kan satsa på? min åsikt är att polisen är på helt fel spår, därför jag tycker inte om dem.

Visst, vi har gjort fel och förtjänar straff, utan tvekan. Med 6 poliser på en sån grej... hmm

97 Inlägg
14 september 2007
håller fullständigt med dig

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2007
De vet inte om ni har gjort något som man inte får göra. (Förutom burnat i en sväng)
Såvitt de vet så kan ni ha rånmördat någon och körde fort som fan därifrån.

Och ifall de har 6 poliser med 2 bilar lediga som ändå bara satt och käkade korv med mos så är väl det skit samma hur många de skickar...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

987 Inlägg
14 september 2007
Håller med dig fullständigt! Dom borde satsa mer på att få fast sånna som begår "riktiga brott" istället för sktisaker, men visst, dom sköter ju ändå bara sitt jobb.. sad

i like it load

DFFL
9 020 Inlägg
14 september 2007
NippaN skrev:
Håller med dig fullständigt! Dom borde satsa mer på att få fast sånna som begår "riktiga brott" istället för sktisaker, men visst, dom sköter ju ändå bara sitt jobb.. sad

Verkar som att många här (inkl. dig) inte vet vad en rotel är.
T.ex så finns det en för mord, en för narkotika o.s.v. och det är de som sköter "det riktiga" arbetet bakom tunga brott.

Killarna och tjejerna med uniform som ni träffar på när ni kör för fort har som uppgift att ge dig böter när du kör för fort och jaga biltjuvar t.ex.
(Förutom när någon blivit rånad eller mördad då de självklart beger sig dit)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

303 Inlägg
14 september 2007
FireTraXX skrev:
NippaN skrev:

Verkar som att många här (inkl. dig) inte vet vad en rotel är.
T.ex så finns det en för mord, en för narkotika o.s.v. och det är de som sköter "det riktiga" arbetet bakom tunga brott.

Killarna och tjejerna med uniform som ni träffar på när ni kör för fort har som uppgift att ge dig böter när du kör för fort och jaga biltjuvar t.ex.
(Förutom när någon blivit rånad eller mördad då de självklart beger sig dit)

Bra sagt!

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

2 911 Inlägg
14 september 2007
Klaga på polisledningen, inte polisen.
En fristående patrull bestämmer aldrig själv vad som ska göras utan dom har en polisledning som tilldelar arbetena, förutom påfallande kontroller av fordon som uppträder konstigt.
Rutinkontrollerna tycker jag är befogade, ni skulle bara veta hur mycket alkohol och drogmissbrukande förare dom rycker från gatan i sådana kontroller.

674 Inlägg
14 september 2007
räcker ju med 1-2 st...
jag blev stoppad ett tag i feb...
då var de 4st poliser i en bil kl 5 på morgonen. hur tänker de då?

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
14 september 2007
De som klagar på polisens arbete är Jävla Idioter! Kommer ju upp en ny sådan här tråd varje dag om hur synd det är om er som gjort ngt dumt och fått polisen efter er! Börjat ledsna på era inlägg!
Senast redigerat av MikeAero (14 september 2007)

-Mike-

Bäst i värla
150 Inlägg
14 september 2007
måste ju va minst 2 poliser i en bil för att dom ska kunna få göra ett ingripande på nått sätt.En ensam polis får inte göra någonting utan förstärkning,dom kan bara rapportera vad dom sett och inget mer.Men å andra sidan,om ditt ord står emot en polis ord så får du aldrig rätt,även om polisen är tjänstledig osv!

Egentligen tkr jag polisen gör ett bra jobb, även fast jag har åkt dit för olovlig körning.Jag har ju ingen annan än mig själv att skylla, och poliserna är bara normala människor som gör sitt jobb även om dom inte är speciellt omtyckte.

Leg. Spådam
816 Inlägg
14 september 2007
Åh, suck. Läs på lite innan ni öppnar munnen. En ensam polis får ingripa. Måste ingripa faktiskt. Poliskåren består av olika rotlar = olika områden (Firetrax förklarar längre upp). Svarar tre radiobilar på ett anrop och det inte finns annat att göra så släpper centralen iväg alla, de vet ju inte vad de anländer till. Alla människor är inte lugna och trevliga förstår ni.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
15 september 2007
Merclone skrev:
Åh, suck. Läs på lite innan ni öppnar munnen. En ensam polis får ingripa. Måste ingripa faktiskt. Poliskåren består av olika rotlar = olika områden (Firetrax förklarar längre upp). Svarar tre radiobilar på ett anrop och det inte finns annat att göra så släpper centralen iväg alla, de vet ju inte vad de anländer till. Alla människor är inte lugna och trevliga förstår ni.

Kan enbart hålla med där! Hade det varit så att polisen var tvungen att vara två för ett ingripande så hade ju MC-Polisen varit ganska överflödig! Bra uttalande!

-Mike-

12 086 Inlägg
15 september 2007
Jag håller oxå med =P
Hör allt för ofta folk som hävdar att en ensam polis inte får ingripa vid brott, de va lixom de trögaste jag hört! Inte nog med att de är falskt, det är inte logsikt försvarbart. en polis är alltid en polis och ska ingripa vid brott.

De här att de skickar så många poliser är jag lite delad om, förstår argumentet att de inte finns något o göra så de skickar alla. Men jag har varit med om att de agerar som om de är ett rånmord på gång, när man i själva verket har snurrat två varv på maxiparkeringen. Ett jävla stohej och snutar som omringar en och blåljus så man får epilepsianfall.. nja, polisen borde effektiviseras.

Teddan
2 495 Inlägg
15 september 2007
vi har en bra polis kår i sverige.

dock känns det som att vissa förundersökningar läggs ned lite väl fort ibland.

Klart som fan en polis får göra saker ensam, finns det folk som fortfarande tror att det är så att dom måste vara 2???

En del tror på allt dom hör och läser, VAKNA
Senast redigerat av r-ted (15 september 2007)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
16 september 2007
r-ted skrev:
vi har en bra polis kår i sverige.

dock känns det som att vissa förundersökningar läggs ned lite väl fort ibland.

Klart som fan en polis får göra saker ensam, finns det folk som fortfarande tror att det är så att dom måste vara 2???

En del tror på allt dom hör och läser, VAKNA

Ni där på slätta måste väl vara nöjda då ni har Lidköpingsgänget  och de är kanon! Har jobbat med dem! Sen är det ju som så att i vissa städer så är det inte mycket fart i gubbarna! Igår så hade vi storbråk och omhänder tog x antal folk! Inte ett tecken på att polisen skulle komma då det hade gått 1 timma och 15 minuter så det slutade med att vi fick snacka samman gängen och reda ut saker och ting där. Får se vad som händer senare då vi inte var direkt nöjda med insatsen av polisen men som sagt var, vi visste vilka som jobbade och det var inget nytt som hände! Men vi har en bra poliskår nu och den kommer bara tat bli bättre när de äldre kommer att försvinna då vi kommer att få ett nytt sätt att se på saker och ting med de som studerar nu på Polishögskolan!

-Mike-

blacken
17 september 2007
Våran poliskår är inte så bra och duktig eller kompetent som dom själva och en del av allmänheten tror. Men det är dumt att slänga skit på dom enskilda poliserna för dom är inte bättre än vad deras utbildning, träning och lagstifting medger. jag ställer mig vare sig negativ eller ogillande till en poliskår, tvärtom det BEHÖVS en stark och duktig sådan i samhället som det ser ut idag. Jag skulle bli själaglad om man själv slapp sitta uppe och bevaka sin fordon/egendom mot dom snorhyvlar som bara djävlas. Utan kunde gå och lägga sig i den vetskapen att polisen hade lagstiftning och manskap att ta hand om "buset".
Det skulle vara skitroligt att glida ner på fiket ta en fika och snacka lite med en polis om allt och ingenting utan att man ska känna sig som och bli behandad som en "möjlig" brottsling.

459 Inlägg
17 september 2007
MikeAero skrev:
De som klagar på polisens arbete är Jävla Idioter! Kommer ju upp en ny sådan här tråd varje dag om hur synd det är om er som gjort ngt dumt och fått polisen efter er! Börjat ledsna på era inlägg!

Gefan i å läs dem då?

106 Inlägg
17 september 2007
Hej Blacken! Jag måste bara fråga vilka poliser du mött, verkar inte vara några trevliga poliser direkt eller har de gjort dig någonting någon gång.
Svenska poliser står högt i kurs jämnfört med poliser ute i Europa, i Sverige har vi en av dom mest omfattande polisutbildningar som finns i världen, Svensk polis löser jobbet med väldigt lite våld om man jämnför med resten av Europa, detta tack vare utbildningen som de får.

Ett tips eller exempel är att inte gå fram till en polisbil på fyllan och fråga om lift hem, efter att ha fått den frågan för 25:e gången samma kväll så kan man få ett kort svar tillbaka av polisen, och ett vanligt "nej, vi kan inte köra hem dig" går inte att tjata till ett "ja, vi kör hem dig", det finns faktiskt taxi.
Men jag kan lova dig att går du fram en vanlig vardag helt nykter så är det inga problem att byta några ord med en polis, bara man uppträder hövligt, och förstår att polisen jobbar och kan inte stå hur länge som helst, använd sunt förnuft, nästan ingen kan stå en hel dag på jobbet och inte göra någonting, i så fall har men det ultimata jobbet;)

Sen förstår jag att alla personer (nästan) vill ha en polis vid just sitt hus, men det är en omöjlig sak att ordna.
Senast redigerat av bosing (17 september 2007)

Eliminator
1 441 Inlägg
17 september 2007
En faktor i sammanhanget väl värd att ta upp. är ju vad de som ringde vräkte ur sig,,
de kanske gick på om tex att de nästan blev överkörda,,,etc.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
17 september 2007
TicDemp skrev:
MikeAero skrev:

Gefan i å läs dem då?

Finns det alltså ngt att diskutera på ett forum om man gjort ngt dumt och polisen råkat haffa dem i action! Det är ju deras jobb! Finns inget att diskutera där därför tycker jag att de inte behöver skapa en ny tråd varje dag tex. att jag körde 20 km/h för fort och blev tagna av polisen! Snutsvin!
Det är det jag stör mig på! Vill man att folk skall tycka synd om dem eller vad är det? Då kan man samlas i samma tråd och gråta ut på varandras axlar om hur dumma polisen är när de blir tagna när de har brutit mot lagen!

-Mike-

Sök