3155
Sök

Hur många hk klarar en BMW S38B38?

12 086 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#1
Hur mkt kan man kräma på i en kompsänkt men annars orginal S38B38 M5 motor om man ger den soppan han behöver?

EDIT: Jag pratar överladdat alltså smile
Senast redigerat av JapMax (16 september 2007)

Teddan
2 495 Inlägg
16 september 2007
#2
du måste byta stakar.... stakar och kolvar pallar inte speciellt mycket mer än standard effekt

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 911 Inlägg
16 september 2007
#3
Orginal +20% sen börjar stakarna ge sig, kolvarna pallar rätt mycket.

Du får även problem i koppling/låda ungefär samtidigt.

Teddan
2 495 Inlägg
16 september 2007
#4
Decibel skrev:
Orginal +20% sen börjar stakarna ge sig, kolvarna pallar rätt mycket.

Du får även problem i koppling/låda ungefär samtidigt.

så är det ... men man skall hellst inte börja överladda en s38 utan riktiga stakar...

kopplingen är ju som den är på alla andra m-bilar Underdimesionerad...

jag grilla 2 kopplingar på en sommar på min gamla m5 ...... men som tur är så finns det värre saker att köpa cool

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

.......
2 655 Inlägg
16 september 2007
#5
förstår egentligen inte hur de inte ska gå och mata på en hel del effekt på den motorn, orginalstakarna i min motor tål ju tillome 400hk, finns en 325 turbo som kör me orginala 320stakar på 400 turbohästar. så nog borde m5:an klara en del?:S...

Teddan
2 495 Inlägg
16 september 2007
#6
beemern skrev:
förstår egentligen inte hur de inte ska gå och mata på en hel del effekt på den motorn, orginalstakarna i min motor tål ju tillome 400hk, finns en 325 turbo som kör me orginala 320stakar på 400 turbohästar. så nog borde m5:an klara en del?:S...

stakarna klarar inte mer ...
så fick jag förklarat till mig av en av bröderna kilander när jag köpte en m5 av dom och ville trimma mer .... men dom vet nog inte vad dom pratar om;)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 911 Inlägg
16 september 2007
#7
Finns dom som kör 500hk i en T5;a också, även fast materialets bristningsgräns ligger på ~300-320hk. (som exempel).
Bara för att de går är det inget som säger att det kommer hålla, så varför inte köra safe?

Du kan säkert mata på 800hk på orginalstakarna också, i några minuter.

2 911 Inlägg
16 september 2007
#8
För att utveckla...

I mitt första svar antog jag, eftersom det inte framgick, att bilen skulle gå med överladd konstant som vanlig bil. Där siktar man vanligen på att det ska hålla mer än 201 meter vilket då gjorde att jag bedömde orginal+20% vore lämpligt utan att få ett stort hål i plånboken, och motorn.

Om vi vidareutvecklar, vad ska bilen användas till?
Strippen, bana, vanlig kärra, handla på söndagar?

.......
2 655 Inlägg
16 september 2007
#9
hehe jo sant. den 325:an hade inte haft nå problem me 320 stakarna iallfall:P. men visst e ju som du säger, även om de sägs 300hk så behöver ju inte dee va sant, kan ju klara 500hk förde sen beror de ju på som sakt hur den används...

168 Inlägg
16 september 2007
#10
min bil har orginal 320 stakar.. det är runt 600 hk i den. det sjuka med dom motorerna är att redan vid 1kg ladd har du minst 600 hk smile


12 086 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
#11
Ok?

Jag har hört att man kan pressa som till 6-7 hundra hk och de funkar.
Bara M50 motorn klarar ju 4-5 hundra hk.

Givetvis vet jag att orginal koppling inte pallar, men de är inte frågan. Jag nämnde kompsänkning samt tillräckligt med soppa. De är de faktorerna jag kan komma på som skulle sätta stop först.

Det är alltså en hypotetisk fråga, och bilen skulle antagligen gå ~500mil/år och köras ganska hårt.

BMW lådorna tål väl hur mkt som hällst?
Senast redigerat av JapMax (16 september 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 september 2007
#12
JapMax skrev:
BMW lådorna tål väl hur mkt som hällst?

Allt har ju sina begränsningar, på en finlandsfärja så skulle den ju inte hålla men en 1000Hk med vissa lådor är ju inga problem. Leta efter diesellådor och lådor från M-serien, de tål bra med pisk innan de ger sig...

I med cp/ross kolvar och andra stakar, sen är det på med autronic, 1000cc spridare, heffaklump och sen är det bara att ta ut 6-800 säkra hästar...

Dock bör man tänka på att hålla upp laddtrycket och hålla ner varvet, tvärt emot en saab alltså...

Kolla på www.pure-pf-com Riktigt billigt faktiskt...
Senast redigerat av bumpe (16 september 2007)



Sök