2906
Sök

behöver tips på min feta baslåda med 8 st baselement

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
behöver tips om hur jag kan bygga lådan så det blir snyggt och låter bra.. bästa dämpningsmaterial och så

basar:

4st MDS Fanatic FS300 12"
600WMAX/300WRMS

4st MDS Fanatic FS250 10"
500WMAX/250WRMS

slutsteg:
2st MDS Dynamic DA201R

2st MDS Powerkondensator 1F

Här är min och moonglades idé på hur det ska se ut

måtten på bagageutrymmet: 1160x800x45

http://www.garaget.org/gallery/archive/64435/154171_szgpvp.jpg
så ska det se ut
Senast redigerat av andino (18 september 2007)

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

Quattroförare
1 Inlägg
16 september 2007
Så stort projekt men ingen koll på va du ska använda för material ens ? låter riskfyllt alltså..

för de första, så har ett MDS ett låd-bygge-program, inget där i din storlek, men ändå några riktlinjer kanske.
sen eftersom det endast är MDS prylar så tror jag MDS gladeligen hjälper dig med både Material och ritningar!

det såg snyggt ut!

enda jag kan komma på är, HDF till material å två stycken 2Farads kondensatorer, en till vardera slutsteg. Det bästa och Dyraste i stort sett, men du verkar ju satsa på det största så..

Lycka till!

-----------------------------
fyra års körkort, åtta bilar?
Nu har jag funnit min kärlek, Audi!

592 Inlägg
16 september 2007
Det där blir nog svårt att få att låta fint...

2much.fi
Accessories for your DSLR

21 761 Inlägg
16 september 2007
Det är bättre att alla basar är likadana, annars är det inte säkert att det låter bra. Håller med Slaktarin där.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 september 2007
tror inte det räcker med 2st MDS slutsteg iaf..

C H E V R O L E T <3

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
16 september 2007
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
tror inte det räcker med 2st MDS slutsteg iaf..

dom på MDS sa att det skulle räcka med 1 slutsteg för 4 12tums så det lär räcka med 2.....

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

86 Inlägg
16 september 2007
Ska bli väldigt intressant och se om det blir nå bra ljud av det där!

Kommer själv köra ett slutsteg/bas, kvalitet framför kvantitet!

guffe_L
16 september 2007
vet inte i vikken provition du har skissat själva lådan men från den här sidan skärmen ser det ut att vara lite för lite låda för alla 8 basarna...hmm

2 911 Inlägg
16 september 2007
Hur bred bil har du egentligen? enbart 4st 10" basar på bredden är ju 100cm, minst.

Är de bilen du har i din signatur kan du glömma det redan nu, det får inte plats.

Edit
Börjar vi sen prata om volymer till basarna, vi säger 30 liter per 10" och 40 liter per 12" så är vi uppe i 280 liter låda.
Senast redigerat av Decibel (16 september 2007)

Kejsare
547 Inlägg
16 september 2007
guffe_L skrev:
vet inte i vikken provition du har skissat själva lådan men från den här sidan skärmen ser det ut att vara lite för lite låda för alla 8 basarna...hmm

Ordet du letar efter är... proportion. Detta var Språkpolisens automatiska kundtjänst, för frågor ring 0200 - 230 230

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Touch by U
910 Inlägg
17 september 2007
Decibel skrev:
Hur bred bil har du egentligen? enbart 4st 10" basar på bredden är ju 100cm, minst.

Är de bilen du har i din signatur kan du glömma det redan nu, det får inte plats.

Edit
Börjar vi sen prata om volymer till basarna, vi säger 30 liter per 10" och 40 liter per 12" så är vi uppe i 280 liter låda.

Bagage rummet ä
r över 1 meter och så har ahan och jag gjortt det i MDS basprogram så ar det något mer?
tror du inte vi kollar upp saker å ting innan vi börjar bygga??

ta reda på info innan du klagar så e jag tacksam smile

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 september 2007
Ha ha ha vafan gnälla decibel försöker ju hjälpa er här och det rimmar dåligt att spela besserwisser när man fortfarande går kvar i skolan och säkerligen har en hel del kvar att lära.
Jag tycker oxå det verkar som bygget kan bli lite väl stort för den bilen men visst det kan ju gå och jag har inte mätt så där kan jag inte klaga.
Vad heter slutstegen ni ska köra med och varför bygga en så stor låda med så många basar när man kan köpa bättre och kraftigare prylar och ha ett mindre system som lirar bättre....?

Sen står det ju att han frågar efter lådvolym. Varför om ni redan vet..?
Har ni räknat ut den i probox så har ni redan lådvolym..

Material hade jag kört 22mm spånskiva se gärna till att dom är sågade i byggsåg så räkna ut allt först och köp skivorna färdigsågade.
Brukar inte kosta många kr extra och är vär det för att kanterna blir raka och lådan tät.

Conding och kablar räknar man på efter att man vet vad man ska ha för steg.

Hoppas det var till någon hjälp.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Touch by U
910 Inlägg
17 september 2007
BMTech skrev:
Ha ha ha vafan gnälla decibel försöker ju hjälpa er här och det rimmar dåligt att spela besserwisser när man fortfarande går kvar i skolan och säkerligen har en hel del kvar att lära.
Jag tycker oxå det verkar som bygget kan bli lite väl stort för den bilen men visst det kan ju gå och jag har inte mätt så där kan jag inte klaga.
Vad heter slutstegen ni ska köra med och varför bygga en så stor låda med så många basar när man kan köpa bättre och kraftigare prylar och ha ett mindre system som lirar bättre....?

Material hade jag kört 22mm spånskiva se gärna till att dom är sågade i byggsåg så räkna ut allt först och köp skivorna färdigsågade.
Brukar inte kosta många kr extra och är vär det för att kanterna blir raka och lådan tät.

vi räknade låd volymen idag och sen så är det 2 st MDS Dynamic DA201R 1-kanals klass-D slutsteg. vi har fått hjälp av MDS så jag tror det är rätta grejjer nu. men varför inte hjälpa istället för att säja att någons projekt som kostar bra mkt är dåligt?

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil

21 761 Inlägg
17 september 2007
Ok.

Vilken lådvolym kom ni fram till ungefär?

Jag tycker ändå att det är bättre att ha samma sorts basar än att blanda två storlekar så där. Det är svårt att få samma ljudkaraktär på det viset.

Biltokig
870 Inlägg
17 september 2007
Moonglade skrev:
BMTech skrev:

vi räknade låd volymen idag och sen så är det 2 st MDS Dynamic DA201R 1-kanals klass-D slutsteg. vi har fått hjälp av MDS så jag tror det är rätta grejjer nu. men varför inte hjälpa istället för att säja att någons projekt som kostar bra mkt är dåligt?

All kritik är inte av ondo, det där kallas konstruktiv kritik... han bara undrade ifall det inte vore bättre att satsa på något som garanterat låter bra istället för att ta en vild chansning på vad många kunniga verkar tycka är tvivelsamt om det kommer lira helt 100...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Touch by U
910 Inlägg
17 september 2007
Allt sitter inte isamma låda och volymen vart 40 liter tror jag det vart komerm inte ihåg riktigt kanske mer eller mindre :S

Men det är 4 olika låfor helt enkelt så det komemr nog blir bra:)

1 418 Inlägg
17 september 2007
Är det inte bättre att satsa på en bättre bas (dd, kicker, audiobahn eller liknande) än att köra med många skit???.....

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Härnösand
51 Inlägg
17 september 2007
jag hade fimpat 2 12"er av egen erfarneht tycker jag inte att det är så bra när om sitter i samma låda när den är så pass liten

1 631 Inlägg
17 september 2007
Moonglade skrev:
men varför inte hjälpa istället för att säja att någons projekt som kostar bra mkt är dåligt?

Det där svarar jag på. Att något "kostar bra mycket" är absolut inte en garanti för att resultatet ska bli bra. Att köpa många basar i flera storlekar är ett exempel på när det inte blir speciellt bra.

Sorry, men i bilstereo-världen är det inte störst plånbok eller flest grejor som ger bästa/högsta ljudet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 september 2007
Hoppa på Decibel så som ni du gjort...
Han kan ljud här på Garaget om någon!
Och ni ska inte lita på vad allt skit MDS säger. Flesta sakerna från dom är ren skit tyvär.

C H E V R O L E T <3

Sök