3376
Sök

Ska det vara så trögt att axxa med min A6 1.8t aut -98?

2 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Hej!

Jag har en Audi A6 1.8t aut av årsmodell -98. Har inte haft den så länge, köpte den i somras. Jag är dock ganska besviken på avsaknaden av drag när man t.ex. ska "slänga sig" ut i en rondell eller motsvarande. Ok, kör man en kickdown i botten så visst kommer man upp i fart, men så kan man ju inte behöva köra bilstackarn. Pinsamma varvtal dessutom. Dessutom är det svårt att uppfatta om det är en turbokick som så småningom kommer, eller om det bara är önsketänkande. Kort sagt, det blir inget distinkt push i farten vid någorlunda skapligt gaspådrag.

Det jag hemskt gärna skulle vilja veta är om någon med samma bilmodell eller motsvarande har någon erfarenhet på området. Jag är med på att A6 är en ganska stor bil och att 1.8 inte är så stor motor. Men jag provkörde polarens V70 diesel aut och där räckte det jämförelsevis med att dutta till gasen så ägde den upp audin totalt när det gällde ax. Tyckte det var så sjukt stor skillnad!

Så hur ligger det till, kan det vara något fel på turbon/motorn/tryck-ventil eller något annat. Alltså är det något känt fel på denna bilmodell/motor som kan relateras till ovan beskrivna symtom?

Eller är det bara så att jag får bita i det sura äpplet och gilla läget. A6 med 1.8t (i orginal) är lika med accelleration bye bye.

Är ingen mekarkung själv, men vill min bil väl. Tacksam för seriösa svar inom topicen!
//gurra

EDIT: Bör kanske också tillägga att bilen är fullservad, inga varningslampor lyser, den har gått c:a 12000 mil och har nyligen genomgått stora grundservicen.
Senast redigerat av RusHHouR (17 september 2007)

550 Inlägg
17 september 2007
Nån Turbo kick finns inte i dom motorerna. Du har fullt vridmoment mellan 1500-5500 rpm. Sen e det en tungbil automat och en liten 1.8 det blir inga mirakel acc med det. Men en hyffsat bra landsvägs ekonomi.

Dock kan ju LMM vara på bommen då blir dom sega.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
17 september 2007
du kan inte jämföra med en diesel pga ett helt annat vrid. 1,8t är inge vidare drag i en sådan bil. dock hade jag problem i min (samma motor). Det var en säkring som hade gått och den laddade endast 0,25bar. släng dit en laddtrycksmätare och kolla

man lever bara en gång så lev väl!

2 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
Aha, tack så mycket för era svar! Ingen idé att få direkt panik alltså, men kanske värt att kolla upp iaf.
Nu ska jag bara lista ut vad LMM är.

200 Inlägg
17 september 2007
RusHHouR skrev:
Aha, tack så mycket för era svar! Ingen idé att få direkt panik alltså, men kanske värt att kolla upp iaf.
Nu ska jag bara lista ut vad LMM är.

lmm är luftmassemätare
den mäter hur mycket luft som motorn suger in så styrdonet vet hur mycket bensin spridarna ska ge.. sitter vid luftfiltret

Sök