3038
Sök

Bra att veta om XC90?

21 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Jo, det är så att, när man kommit iordning lite med allt vad som heter pengar så funderar jag starkt på att införskaffa mig en sådan kärra. En bil man sitter gott i även om man är lång o av det lite bredare slaget smile Sen e man väl lite av ett Volvo freak rolltongue

anyway....

Vet att man inte ska titta på bränsleförbrukningen, den ligger en bit över litern med bensinarna..strax under med diseln eller?

Vilken maskin är bäst balancerad för en sån kärra?
Disel eller Bensin?
Vad går snabbast i sönder/slits?
vilka modeller ska man hålla sig ifrån?

en bra att veta lista helt enkelt smile
har försökt på svxc forumet men inga svar där..kanske nån vet nåt här smile

och ja, jag vet det finns säkert en miljon andra bilar som är bättre smile men som sagt, volvo freak smile
big_smile

83 Inlägg
18 september 2007
Har ingen stor erfaren het av dom, men det man har hört är att dom första modellerna ska vara lite "epa", Skön att åka i, känns svajig, dålig vähhållning osv.

Ska du bums ha en XC90 sattsa på en lite nyare, köp en med diesel, D5 (185 hästarn) en polares föreldrar har en sån, den drar 0,7 på långkörning, det är bra.

Mitt råd, sattsa på en XC70.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

21 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
När var det 185 hästars d5an kom?

lär ju dröja nåt år eller nåt innan det blir verklighet, och då har dom ju fallit mer i pris med smile

jo XC70 hade ju varit nåt...lånat en sån en gång, var trevlig den med..Men xc90 är första valet...
vad kan du om Xc70n då? lika bra o bredda informationslistan. big_smile

4 571 Inlägg
18 september 2007
Jag hade inte vågat köpt en iaf.

Har ju högst % fel av alla nya bilar enligt tester, bilprovningen underkänner ju jätte många.

Har för mig det var spindelleder eller liknande

Teddan
2 495 Inlägg
18 september 2007
brorsan har haft sin xc90 sedan den var ny .. och det är en tidig modell.
allt har krånglat... växellådan har rasat 2ggr, jag tror han har bytt typ 18hjullager på den (antal ggr alltså)

skinnet har spruckit i förarstolen , men va fan det är som du säger det är en volvo.
har du ruskigt gott ställt så du kan köpa en ny låda för 35 000kr när den rasar osv så köp en .

dom är sköna att åka i.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

21 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Ajfan, ja det låter ju inget vidare....
ett måndags ex? smile

bra med info..bara låt det rulla in...cool

424 Inlägg
18 september 2007
Izual skrev:

Har ju högst % fel av alla nya bilar enligt tester, bilprovningen underkänner ju jätte många.

Hahaha!

Aaaaww. Så du menar att man inte ska köpa en XC90 för att dom har haft problem med spindellederna? tongue

Har haft 3 st nya (kör en 2007 nu). Går helt underbart! Alla har faktiskt varit nästan helt problemfria. Har bara drabbats av mindre fel (som kan lösas med mjukvara).

D5 185hk med 6-stegad automat är det alternativet du ska kika på! Ligger på ca en liter i stan med tung högerfot. Kör du landsväg så räkna med ca. 0.7. Tro inte att den är slö för det! 400+Nm i vrid ger bra prestanda!
Senast redigerat av C70 (18 september 2007)

21 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
C70 skrev:
Izual skrev:

Hahaha!

Aaaaww. Så du menar att man inte ska köpa en XC90 för att dom har haft problem med spindellederna? tongue

Har haft 3 st nya (kör en 2007 nu). Går helt underbart! Alla har faktiskt varit nästan helt problemfria. Har bara drabbats av mindre fel (som kan lösas med mjukvara).

D5 185hk med 6-stegad automat är det alternativet du ska kika på! Ligger på ca en liter i stan med tung högerfot. Kör du landsväg så räkna med ca. 0.7. Tro inte att den är slö för det! 400+Nm i vrid ger bra prestanda!

är mest sugen på en D5 185hk, men det som slår en lite är ju diselskatten hehe. Men sen kör jag en hel del +4000mil om året(dont ask me why) så i längden kanske en Disel är det bästa alternativet, lite sugen på bensinarna med, mest pga billigare skatt(3ggr så billig smile

När kom 185hästarn? 05?
Hur är dom äldre d5orna? visst inte samma vrid som i nya...

törs man fråga vad du gav för din 07a?
Senast redigerat av Pedersen (18 september 2007)

424 Inlägg
18 september 2007
Pedersen, du har PM!

4 571 Inlägg
18 september 2007
C70 skrev:

Nja det var bland annat det, läst en hel del om att det är den "sämsta nya bilen" pga den höga felprocenten.

21 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
C70 du med! smile

low profile
253 Inlägg
18 september 2007
Har släktingar som kör den, nej tack för mig del iaf. Ful, ser töntig ut speciellt när en kärring kör den och sen är det en problem bil för att vara en volvo, volvo annars gör duktiga bilar!!

1 196 Inlägg
18 september 2007
Ärligt, Volvo XC90 är inte en vacker skapelse. Inte speciellt praktiskt heller... Sen skulle jag aldrig betala de pengarna för att få en jeepinspirerad volvo. Skulle satsa pengarna på ngt som är lite mer beprövat, tex en Landrover Discovery, Jeep Cherokee eller BMW X5.

"Ijenkligen"
786 Inlägg
18 september 2007
eller varför inte en Shuanghuan sceo?
http://www.motorauthority.com/wp-conten … 5_01_1.jpg
roll

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

low profile
253 Inlägg
18 september 2007
fyfan visste inte att dom hade kopierat SÅ mycket!! hahahaha vilken skämt.

Teddan
2 495 Inlägg
18 september 2007
skall man åka suv så skal man åka range rover sport..... men va fan en xc90 kostar ju strax över 400 000kr i grundutförande så den är ju billig i jämförelse.
så jag förstår att man väljer en snik suv som en xc90 hehehe

och som jag skrev tidigare , dom är ju trevliga att åka i.

21 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
som även jag skrev tidigare, finns ju en miljon bättre bilar än XC90n..men är man lite av ett Volvo Freak så e man hehehe....

424 Inlägg
19 september 2007
Grejen är att dom som säger att XC90 är så dålig och att den är snikig, sämst osv har kanske inte ekonomin att köpa en själv?

XC90in jag kör är en väldigt ovanlig bil. Jag har kört Range Rover Sport V8 S/C. Det är en väldigt trevlig bil att köra. Men den är plastig innuti, trång osv. osv.

Desstutom tycker jag att hela grejen med "SUV-konceptet" är att bilen ska vara praktisk/flexibel! 7 säten, STORT lastutrymme osv. Sedan kan den vara både praktisk och lyxig. Som i XC90 Executive.

Teddan
2 495 Inlägg
19 september 2007
C70 skrev:
Grejen är att dom som säger att XC90 är så dålig och att den är snikig, sämst osv har kanske inte ekonomin att köpa en själv?

XC90in jag kör är en väldigt ovanlig bil. Jag har kört Range Rover Sport V8 S/C. Det är en väldigt trevlig bil att köra. Men den är plastig innuti, trång osv. osv.

Desstutom tycker jag att hela grejen med "SUV-konceptet" är att bilen ska vara praktisk/flexibel! 7 säten, STORT lastutrymme osv. Sedan kan den vara både praktisk och lyxig. Som i XC90 Executive.

vet inte om det var riktat till mig ??? men du skrev att dom som klagar itne har råd att äga någon ... säljer jag mina nuvarande bilar så skulle jag nog kunna köpa mig många xc90 ..

men nog om det... jag har med egna ögon sett hur dåliga xc90 är ,... nästa gång brorsan kör sin xc90 så skall jag ta kort på förarstolen för kan ju även ta kort på alla kvitton på hjullager och växellåds bytena

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
19 september 2007
Det som är dåligt med xc90 är:

Styrleder (blir glapp fort)
Hela drivlinan, från växellåda till bakaxel till hjullager, ja kort och gott allt!
Bromsarna är underdimensionerade, känns som att man aldrig ska få stopp på aset när det väl börjar rulla.
Tutan hänger sig oxå ibland tongue
Den är inte byggd för terräng utan asfalterad väg, maximalt grusväg

Annars så är där väll inga stora fel (förutom de ovan).

Sök