Kort beskrivet: när jag gasar och bilen accelererar till ca 50 km/h så minskar voltspänningen i kontakterna till bilstereon (ner mot 9V), vilket gör att den stänger av sig själv. När bilen saktar in igen så går voltspänningen tillbaka till ca 12V.
Jag tänkte ge en utförlig beskrivning, så att jag inte missar någon detalj.
Jag har en Audi 80 årsmodell 90. Jag hade en vanlig Pioneer stereo typ DEH-1900R (t.ex.
http://www.brl.se). Den blev stulen i våras och de fick sätta in en ny ruta i samband med det. Köpet av en ny stereo drog ut på tiden så det var först nu som jag köpte en Sony
CDX-GT111 (finns också på brls hemsida).
När jag skulle installera upptäckte jag att den inte var iso-standard och jag fick då flytta på två av stiften (Listade ut hur jag skulle göra tack vare ett annat inlägg här på Garaget). När jag fått den att fungera och körde iväg med bilen, så stängde stereon av sig själv varje gång som bilen accelererade för mycket, men när man sedan bromsade in kraftigt så kunde den gå på igen.
Jag mätte då strömmen i kontaktdonen som kopplas till stereon och såg att spänningen sjönk då bilen åkte för snabbt (ca 50km/h) och att spänningen gick tillbaka sedan när farten minskade.
Jag har inget slutsteg eller avancerade högtalare, samt att jag mätte minskningen även när jag kopplat bort själva stereon. Och det var aldrig något sådant här problem med Pioneeren.
Kan det vara att batteriet är för gammalt och behöver bytas ut, eller att generatorn inte orkar med ordentligt? Vad tror ni att det kan kosta att laga i så fall?
Annars är det inga större problem med bilen, men jag skulle gärna vilja ha lite ljud.
Tackar för allt hjälp jag kan få. Är som sagt inte speciellt kunnig med bilar.
MVH Micke