Visste att det skulle gå som det gick. Men om vi ser det från ett annat håll.
Visst, föraren i volvon hade inte mått så bra, men passageraren skulle antagligen ha klarat sig bättre än någon i renaulten. Varför? Jo!
Ett plötsligt stopp är farligt med. Dom i renaulten skulle dö av inre blödningar p.g.a. det plötsliga stoppet.
Testet gjordes i 80MPH, och det motsvarar ca 120 km/h. I den farten så överlever man inte vid ett plötsligt stopp.
Den olyckan hade inga överlevande alls.
Men volvon är inte så dålig.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … aljrattbilLigger på 15% bättre säkerhet än medelbilen 2005. Saab 9000 som är lika gammal ligger på 30% bättre, så det som någon nämde med tvärställd motor är nog inte helt dumt.
Ser man till volvo 240 och saab 900 av samma årtal, som båda har längsställd motor, så är dom nämligen lika säkra. 15% bättre än medel.
Vid en krock i kanske 50 km/h så hade det inte varit lika givet till modusens fördel. Då hade en större deformationszonen i volvon gjort nytta.
Men i den farten så spelar det ingen roll om man åker renault modus -07, Renault Clio -87, Volvo 740 -87 eller volvo V70 -07. Man slår ihjäl sig.