2651
Sök

Gamla volvos, så krocksäkra som alla påstår?

4 571 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
Jag har iaf fått hört sedan jag var mindre att en Volvo 2,7,9xx är jättebra bilar pga att dom är så krocksäkra och har "bra plåt"

Efter detta testet är jag mkt skeptisk:

http://bil.feber.se/feber/art/29021/kra … ckar_med_/

Volvon blir ju totalt demolerad vid frontalkrock med nyare småbil


One Man Clan
4 287 Inlägg
19 september 2007
#2
jag förstår varför också ..renault är bara plast och då kan man bygga chassi i flera olika typer av höghållfastighetsstål osv men ha rätt låg vikt jämnfört med hållbarhet ..en 940 består av 2 längsgående balkar och en tvärgående typ och vad händer med dom vid en krock? ...däremot så fanns 940 med airbag och hade Side impact protection system vilket var kanonbra på den tiden när de kom


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 september 2007
#3
hahaha jaa vad ska man säga lol

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Dieselgypsy
538 Inlägg
19 september 2007
#4
Glömm inte att krocksäkerheten utvecklas något infernaliskt fort! En krocksäker bil igår är en trafikfara idag, som tur är. Det är enbart bra att bilar blir säkrare varje dag!

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

1 297 Inlägg
19 september 2007
#5
känns bra! Har räknat 8 airbags i min lilla pärla. ratt/astolpe/bstople/stol. på båda sidorna.


517 Inlägg
20 september 2007
#6
engelsmännan är ju bara avundsjuka på det svenska stålet.. ! smile


2 600 Inlägg
20 september 2007
#7
hehe jag hadde inte viljat sitta i volvon tongue trodde faktiskt att volvon skulle klara sig bättre men ja där ser man vad fel man kan ha.

gör som jag kör gubba racer=)

409 Inlägg
20 september 2007
#8
fifan smile

21 Inlägg
20 september 2007
#9
volvon håller ju sig någorlunda kvar på sin sida så att säga, modusen studsar ju ut på en eventuell körbana o kan bli plockad av ett annat fordon tex...

men som skrivits....har ju hänt en del sen 940n byggdes...testa istället modusen mot tex en V70...


Kalaskillen
246 Inlägg
20 september 2007
#10
Jag känner mig säker iaf, noll airbag (flyger rak in i en Momo ratt) roll

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

huh?
10 427 Inlägg
20 september 2007
#11
Motorn är ju längsmonterad i 940n så balkarna fram är smalare än typ Volvo 850 & SAAB 9000. Tål inte krockar snett framifrån (som ska vara vanligaste frontalkrocken?)

Känsligare för såna krockar antagligen. wink

Men 940n är antagligen säkrare än alla japanare från den tiden.
Nu är det ju en helt annan sak. Kunde väl ha provat en Volvo XC90 mot en Modus (var f dom nu säljs? heter dom nåt annat i Sverige?)


Naturally Aspiranted
543 Inlägg
20 september 2007
#12
Lite lustigt... En kompis hade en 855a som han körde med i 15 km/h.
Han fick möte på en smal väg (han hade precis börjat köra ut från en parkering) så svänger han höger i sidan på en bil som står parkerad felaktigt på vägen och märker typ inget förrän en norrman börjar skrika åt honom.

Han stannar iaf och  kollar på bilen som bara är lite bucklig å så, så han ringer f-bolaget.
De värderar bilen å ringer upp han och säger "vi kommer att skrota bilen"
"VA?! de är ju inget fel på den."
"jo den är skrot" ... vad ska man säga? En sådan robust bil.. 15km/h


820 Inlägg
20 september 2007
#13
Izual skrev:
Jag har iaf fått hört sedan jag var mindre att en Volvo 2,7,9xx är jättebra bilar pga att dom är så krocksäkra och har "bra plåt"

Efter detta testet är jag mkt skeptisk:

http://bil.feber.se/feber/art/29021/kra … ckar_med_/

Volvon blir ju totalt demolerad vid frontalkrock med nyare småbil

Låter som om far din körde volvo när du var liten? big_smile
Jag vet att ford är krocksäkra. ;D
Var med i en härlig krock på Autobahn för några år sedan. Påminnde om scenen i Blues  brothers 2000 wink
inte riktigt, men det var iallafall 9 bilar.

Gick bara att öppna två dörrar på den fina sierran sen och vi fick åka tåg hem.
men ingen var skadad och vi var ändå på väg hem från semestern smile

2 594 Inlägg
20 september 2007
#14
Hm tyckte testet var värdelöst skulle gärna se samma test rakt på i stället volvo hade inte lika bra skydd 91 vid kollision på sidan som denna bil hade, tycker detta inte bevisar någonting gämför volvo med samma bilar som komm ut 91 så var dom ledande i krocksäkerhet och det har alltid kännetäckat en volvo att dom är säker,

2003 var jag ute för en älg kollosion körde på en mörk mindre bilväg i skogen helt plötsligt stog en stor älg framför bilen körde runt 90-100 med en volvo 740 klarade mig helt utan skador klippte benen på älgen och den studsade på huven och upp mot rutan skulle inte vilja sitta i en småbil då tex golf från samma årsmod vet flera som inte klarat sig lika bra hade en jäkla tur men jag körde en bra bil med

375 Inlägg
20 september 2007
#15
lite överaskande att volvon inte klarade sig bättre än så. inte förvånande att renaulten skulle vara bättre däremot. Det har ju hänt sjukt mycket genom åren och renault är ju kända för sin säkerhet nu. men om man däremot hade använt en lika gammal renault i samma storlek skulle jag nog hellre sitta i volvon.


huh?
10 427 Inlägg
20 september 2007
#16
http://www.forumbilder.se/thumbs/893381CE.jpg

Sådär ser en 740 ut som voltat i över 100 km/h


"..kompisen så får jag punktering vänsterbak och bilen kränger till och jag fastnar i wireräcket med hela vänstersidan, när jag väl kommer ut från räcket så får jag 4-hjulssläpp och kan verkligen inte göra ett skit och ca 50m längre fram så kommer det en påfart till motorvägen och då brukar det ju vara ett dike mellan motorvägen och påfartsvägen, jag kommer med vänster framdäck först ner i diket och voltar främlänges över påfarten jag nuddar alltså aldrig påfarten där efter landar vi på bagageluckan och voltar ännu ett varv framlänges upp på en grässlänt och landar ännu en gång på bagageluck och ruller ett par varv på sidan, tackluckan var öppen under hela olyckan och jag är förvånad över att ingen av oss fick ut några armar eller ben, men iaf så ställde sig bilen på sidan så det var tur i oturen att takluckan var öppen annars hade vi aldrig kommit ur bilen. "

Ingen av dom tre i bilen som skadade sig allvarligt. Så volta verkar funka bra med gammel-containrar wink


huh?
10 427 Inlägg
20 september 2007
#17
civic skrev:
Lite lustigt... En kompis hade en 855a som han körde med i 15 km/h.
Han fick möte på en smal väg (han hade precis börjat köra ut från en parkering) så svänger han höger i sidan på en bil som står parkerad felaktigt på vägen och märker typ inget förrän en norrman börjar skrika åt honom.

Han stannar iaf och  kollar på bilen som bara är lite bucklig å så, så han ringer f-bolaget.
De värderar bilen å ringer upp han och säger "vi kommer att skrota bilen"
"VA?! de är ju inget fel på den."
"jo den är skrot" ... vad ska man säga? En sådan robust bil.. 15km/h

Deformationszoner kallas det väl. Kanske jobbigt att byta/dyrt att byta hela framvagnen.
Om det är intressant så blev min GLT lagad för 40k efter en krock med en Golf för 2 år sen wink


596 Inlägg
20 september 2007
#18
jag och min familj var med i en trafikolycka förra helgen och min far hade en volvo 940 den såg inte så fint ut efter krocken och gick inte att köra med så assistanskåren bärjade bort den.
ja drog på mig en whiplash skada som ja kände dagen efter och min familj hade lite ont i ryggen men har så gott som gått över på dom.

Bärs!
3 456 Inlägg
20 september 2007
#19
ääh, jag hade ändå inte tänkt att krocka...  wink

Garaget.org peakade 2008.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 september 2007
#20
Visste att det skulle gå som det gick. Men om vi ser det från ett annat håll.
Visst, föraren i volvon hade inte mått så bra, men passageraren skulle antagligen ha klarat sig bättre än någon i renaulten. Varför? Jo!
Ett plötsligt stopp är farligt med. Dom i renaulten skulle dö av inre blödningar p.g.a. det plötsliga stoppet.
Testet gjordes i 80MPH, och det motsvarar ca 120 km/h. I den farten så överlever man inte vid ett plötsligt stopp.
Den olyckan hade inga överlevande alls.

Men volvon är inte så dålig.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … aljrattbil

Ligger på 15% bättre säkerhet än medelbilen 2005. Saab 9000 som är lika gammal ligger på 30% bättre, så det som någon nämde med tvärställd motor är nog inte helt dumt.
Ser man till volvo 240 och saab 900 av samma årtal, som båda har längsställd motor, så är dom nämligen lika säkra. 15% bättre än medel.

Vid en krock i kanske 50 km/h så hade det inte varit lika givet till modusens fördel. Då hade en större deformationszonen i volvon gjort nytta.

Men i den farten så spelar det ingen roll om man åker renault modus -07, Renault Clio -87, Volvo 740 -87 eller volvo V70 -07. Man slår ihjäl sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök