3256
Sök

Gamla volvos, så krocksäkra som alla påstår?

596 Inlägg
20 september 2007
#21
Aga_Diff skrev:
ääh, jag hade ändå inte tänkt att krocka...  wink

nej vi hade väll inte tänkt och krocka heller men var ju en dum jävel som bara körde rätt ut och inte stanna när han skulle gjort det så sa det ju bara pang.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 september 2007
#22
twin_cam skrev:
Testet gjordes i 80MPH, och det motsvarar ca 120 km/h.

Njae, sammanlagd hastighet var 80mph (120km/h), vardera bilen höll 40mph (60km/h)... vilket man kan tycka inte är speciellt fort, men som synes i klippet blev detr rejäla skador ändå...

Blev för övrigt överraskad av hur dåligt volvon stod sig mot den lilla renaulten, visserligen skiljer det åratal av säkerhetsarbete mellan bilarna, men ändå..


Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
20 september 2007
#23
turbotompa skrev:
twin_cam skrev:
Testet gjordes i 80MPH, och det motsvarar ca 120 km/h.

Njae, sammanlagd hastighet var 80mph (120km/h), vardera bilen höll 40mph (60km/h)... vilket man kan tycka inte är speciellt fort, men som synes i klippet blev detr rejäla skador ändå...

Blev för övrigt överraskad av hur dåligt volvon stod sig mot den lilla renaulten, visserligen skiljer det åratal av säkerhetsarbete mellan bilarna, men ändå..

120 rätt in i en bergväg plus att man får räkna om det lite med rörelseenergi också! Men dtet såg inte skönt ut för bena i Volvon!

-Mike-

1 567 Inlägg
20 september 2007
#24
Kör hellre runt i en 940 men krockar hellre i en mondus wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

273 Inlägg
20 september 2007
#25
hade varit kul o se hur säkert en v40 egentligen är tongue blir kanske lite skakis när man sätter sig bakom ratten annars tongue

3 627 Inlägg
20 september 2007
#26
Glöm inte att bilen de krocktestade med va 15(!?!?!?!?!?!?!?!)år gammal, vem vet vilket skick den va? tongue Kanske va precis så att ramen höll ihop bilen, det är det ju ingen jävel som vet wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Medlemsansvarig Svenska Volvo 7/900 Klubben
8 Inlägg
20 september 2007
#27
Jag trodde Volvon skulle klara sig lite bättre men samtidigt så tycker jag det är dumt att jämföra dessa två bilarna. Har hänt ganska mycket med krocksäkerhet sen 940in byggdes. Bara kolla på bilden uppe i tråden på 740 som voltade, den klarade sig ju bra. Nä sitter hellre kvar i min Volvo är i nån annan bil som bygg ungefär samtidigt som den.


Fritids-designer
293 Inlägg
20 september 2007
#28
Pedersen skrev:
volvon håller ju sig någorlunda kvar på sin sida så att säga, modusen studsar ju ut på en eventuell körbana o kan bli plockad av ett annat fordon tex...

men som skrivits....har ju hänt en del sen 940n byggdes...testa istället modusen mot tex en V70...

testa istället Modus'en mot en 740! då j*vlar tror jag modusen flyger åt pajjalla tongue
inte många plastraketer som rår sig på en sån tror ja! 740 e ju civilpansarvagn!
Senast redigerat av Generalen (20 september 2007)

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 september 2007
#29
Njaa. Lite skpiskt mot detta testet oxå =/
Jag har front krockat med en volvo 740 i ca 40km/h
Det enda som hända var att kofångaren blev böld o buklig & vänster framblinkers & parkeringsljus pajjade,
Inget med plåt o liknande. Det beror ju på helt o hållet hur man krockar som sagt

C H E V R O L E T <3

3 627 Inlägg
20 september 2007
#30
Okej, filmen verkade ganska övertygande tongue

Men om man tänker på att Modusen är helt nybyggd, med ny teknik och säkerhetsutveckling 3000, så är det inte så konstigt ändå.. 940in är ju trots allt i grund och botten samma bil som 740, dvs att dess chassi är 21år gammalt (för 745 kom -86?) .. Men visst blev man lite sugen på en Modus nu roll .. Tycker iofs Fiat 500 är ännu fräckare big_smile
Också 5stjärnig och ännu mindre!
Fiat 500:
http://www.euroncap.com/cache/file/402bb7a8-480f-48cb-b92a-50792cfaf662/thumb__450x350.jpg
http://www.euroncap.com/cache/file/2cbcfe2c-5841-4a8d-854f-bae432733098/thumb__450x350.jpg
Renault Modus:
http://www.euroncap.com/cache/file/4274d363-55eb-4561-bacd-760b5a66eb44/thumb__450x350.jpg
http://www.euroncap.com/cache/file/fdc0b23c-811a-422c-9e5e-8393351f68f9/thumb__450x350.jpg

Fiaten fick till och med bättre enligt EuroNcap, den fick 35, medans Modusen fick 33 smile
Och då väger Fiaten 250kg mindre och är 30cm kortare, den bilen är något att verkligen skryta med lol

Sry att jag spårade ut lite roll

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Piratpartiet
339 Inlägg
20 september 2007
#31
MikeAero skrev:
turbotompa skrev:
twin_cam skrev:
Testet gjordes i 80MPH, och det motsvarar ca 120 km/h.

Njae, sammanlagd hastighet var 80mph (120km/h), vardera bilen höll 40mph (60km/h)... vilket man kan tycka inte är speciellt fort, men som synes i klippet blev detr rejäla skador ändå...

Blev för övrigt överraskad av hur dåligt volvon stod sig mot den lilla renaulten, visserligen skiljer det åratal av säkerhetsarbete mellan bilarna, men ändå..

120 rätt in i en bergväg plus att man får räkna om det lite med rörelseenergi också! Men dtet såg inte skönt ut för bena i Volvon!

Det är inte som att köra in i en bergvägg i 120, han kör fortfarande 60 km/h. Det spelar ingen roll om han kör in i ett berg eller en bil som håller 60 km/h... det tar ändå stopp på en gång.

252 Inlägg
20 september 2007
#32
Som flera skrivit. Anledningen att man lämnade de skojjiga bakhjulsdrivna modellerna iom 850  var just för att öka krocksäkerheten. En gammel 9000 eller en åttfemtio skulle svarat bättre. Sedan om man skall jämföra så måste bilarna träffavarandra med exakt samma yta i %. Rejäl smäll. Och JA en volvo 240 har mer än 100p (medelbilen) i säkerhetstest.

Lite kuriosa:
1944 Säkerhetsbur
1944 Laminerad vindruta
1959 Trepunkts säkerhetsbälten fram
1960 Polstrad instrumentpanel
1964 Prototyp till första bakåtvända bilbarnstolen
1966 Energiupptagande krockzoner fram och bak
1967 Bilbälten bak
1968 Nackskydd fram
1969 Trepunkts rullbälten fram
1970 Skapades Volvo Accident Research Team
1972 Trepunktsbälten bak
1972 Bakåtvänd bilbarnstol och barnsäkra lås bak
1973 Säkerhetsrattstång
1974 Energiupptagande stötfångare
1974 Bränslepåfyllning framför bakaxeln
1978 Bälteskuddar för barn
1982 Underglidningsskydd fram- och baksäte
1982 Yttre backspeglar med vidvinkel
1984 Låsningsfria bromsar ABS (Anti-lock Braking System)
1986 Högt placerat bromsljus
1986 Trepunktsbälte på mittplatsen bak
1987 Förarkrockkudde
1990 Integrerad barnbälteskudde
1991 Sidokrockskydd SIPS
1991 Automatisk höjdjustering av bilbälten fram
1993 Trepunkts rullbälten standard på alla sittplatser
1994 Sidokrockkuddar SIPS
1997 Vältningsskydd ROPS (cabrioletmodeller)
1998 Pisksnärtskydd WHIPS
1998 Sidokrockgardin IC
2000 Invigning av Volvo Personvagnars Säkerhetscenter i Göteborg
2000 ISOFIX-fästen för alla bilbarnstolar
2000 Krockkuddar med tvåstegsutlösning
2001 Volvo Safety Concept Car (SCC)
2002 Utökat vältningskydd (ROPS)
2002 Utveckling av en virtuell gravid krockdocka
2002 Stabiliseringskontrollen RSC
2003 Det intelligenta förarinformationssystemet IDIS
2003 Bältespåminnare baksätet (S40 och V50)
2003 Ny, patenterad frontstruktur minskar krockkrafterna
2003 Invigning av Volvos Traffic Accident Research Team i Bangkok
2004 Vattenavvisande glas WRG
2005 Dörrmonterade sidokrockgardiner DMIC i nya Volvo C70
Senast redigerat av Janne (20 september 2007)

//Janne

Smålänning
7 883 Inlägg
20 september 2007
#33
Med tanke på hur många som ska försvara 740...
Ni måste inse att 740 kom som 760 1982. DÅ, fram till kanske 1985 var den kanske säkrast. Sen kom 9000 med tvärställd motor. På 80-mitten av -90 talet så kan det tänkas att dom två va säkrast i världen, men det har hänt grejer sen 1992...
Men faktum kvarstår. Dom i modusen hade slagit ihjäl sig.

Såg ett annat test där dom körde in en smart i en betongmur, och den bilen hade heller ingen inträngning i kupén, trots att den brakade in i 50 MPH. Men dom i hade inte överlevt i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Svindåre
1 433 Inlägg
20 september 2007
#34
Streammen skrev:
Jag känner mig säker iaf, noll airbag (flyger rak in i en Momo ratt) roll

precis... ganska galet ändå... neutral

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

helt galen
388 Inlägg
21 september 2007
#35
Pedersen skrev:
volvon håller ju sig någorlunda kvar på sin sida så att säga, modusen studsar ju ut på en eventuell körbana o kan bli plockad av ett annat fordon tex...

men som skrivits....har ju hänt en del sen 940n byggdes...testa istället modusen mot tex en V70...

Håller med dig, känns lite unfair att ta en 20 år gammal Volvo mot en ny bil i ungefär samma viktklass.

Jag kommer fortsätta köra gammal Volvo ändå...

Varför åka fort när man kan åka brett?

Teddan
2 495 Inlägg
21 september 2007
#36
är ni så helvetes korkade eller är ni bara patriotiska ?
en gammal volvo må vara stor och klumpig men störst är inte alltid säkrast

å som någon skrev , känner mig säker bakom min momo ratt utan airbag (grattis du har nog högre skostorlek än IQ)

nån skrev att dom hadde kört 40km/h å frontat...... ta en 740/940 kör 40km/h in i bergsväggen är det bara blinkers och stötfångare som går sönder så skall jag betala det ...
För det är bara ljug.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 182 Inlägg
21 september 2007
#37
Skiljer ju 20 år mellan bilarna, och den lilla modusen är inte så jävla lätt som man tror, väger ungefär lika mycket 940in gör p.ga av teknik som finns i bilen.

Inget bra test, det är som att krocka 940in mot en corolla från 70 talet, corollan skulle bli skrot.

Och som nåra redan skrivit så är bilar med tvärställd motor säkrare, därför gick de flesta biltillverkare över till det.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 174 Inlägg
21 september 2007
#38
man skainte lita på testerna

för om tex en fiat får en 4ra å en gammal 740 också får en 4ra på testet så skulle ändå 740 in vara mer säker om man gemförde dem 2.

det är som att en 740 får en 10 å en lastbil får en 1 så skulle ju ändå en lastbil klara sig bättre gemfört med en 740 om dom small..

huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2009
#39
Höpp, nu har svenska försäkringsbolaget Folksam gjort ett krocktest
där en Toyota Yaris 2008 offras mot en 940 kombi 1996.

Finns massa filmer här:

http://www.folksam.se/testergodarad/bil … rockfilmer


http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.54669!imageManager/image.gif



Med hjälp av dockorna på förarplatsen mättes risken för skador på huvud, nacke, bröst och ben. Båda förarna hade förmodligen överlevt, men föraren i Volvon hade fått mycket svåra skador på bäckenet och benen. Om Volvon hade saknat krockkudde skulle föraren med all sannolikhet inte klarat sig.

Slutsats: Du sitter minst lika säkert i en ny säker småbil som i en stor gammal bil. Saknar den äldre bilen krockkudde är du säkrare i den mindre.


SSS -12
3 217 Inlägg
15 mars 2009
#40
Tror filmen säger det mesta faktiskt! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök