Steifan tog orden rätt ur munnen på mig!
Att dom inte testar med saab 99/OG900 beror förmodligen på att dom inte har lika stor fanclub och samma folkhemsrykten om sin säkerhet som volvo 740/940?
Och att det är en konstruktion från 1960-talet, och därför enbart testad frontalt ÖHT. Hade troligen klarat sig hyfs för sin ålder, men som sagt så pratas det mer om säkerheten i volvo 700/900 än i saab 99/OG900...
Mercedes W126 och Saab 9000 är (enligt vad jag läst) de första bilarna som konstruerades för att kunna klara en offsetkrock... Och det va på 80-talet, så det är ett rätt nytt påfund som inte fick genomslag förrän bilarna började testas offset, med just det dåliga resultatet...
Att smälla Yarisen eller Modusen mot en Saab 9000 hade givit den gamla bilen bättre resultat, men förmodligen inte bra ens då tyvärr...
Men det är skit samma... Jag är inte orolig för att slå ihjäl mig vid en krock varesig i Saaben eller i 740:in...
EDIT:
Sen själva grejen med att krocka en gammal och en ny bil är för att visa vilken utveckling som skett... Till er som säger "Krocka mot en V70 ist."...
Senast redigerat av twin_cam (15 mars 2009)
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!