3000
Sök

Så fort det blir minus växlar inte bilen :(

4 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
Har en gammal volvo 855 automat..
skroten vägrar växla så fort det blir kallt ute..
Har bytt olja i lådan, men det verkar inte hjälpa.. kan tyvärr inte ha den i garaget pga av att dieselbilen står där.. nån ide vad som kan vara fel. krånglade likadant i vintras men har fungerat som en klocka under hela sommaren, men krånglar igen nu när det blivit kallt.

tackasam för alla svar smile
Senast redigerat av Bonnie_lee (20 september 2007)

67 Inlägg
20 september 2007
Testa byta olja i lådan?

510 Inlägg
20 september 2007
Bonnie_lee skrev:
Har en gammal volvo 855 automat..
skroten vägrar växla så fort det blir kallt ute..
Har bytt motorolja, men det verkar inte hjälpa.. kan tyvärr inte ha den i garaget pga av att dieselbilen står där.. nån ide vad som kan vara fel. krånglade likadant i vintras men har fungerat som en klocka under hela sommaren, men krånglar igen nu när det blivit kallt.

tackasam för alla svar smile

Motoroljan är väl i motorn, och växellådsoljan i lådan .. Testa och byt den oljan med (?) .. Rätta mig om ja har fel .. Mvh Johan

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
20 september 2007
Motorolja har inget med växellådan att göra! Försök med att byta olja i växellådan då det kan vara för lite eller att den är helt enkelt kass!

-Mike-

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
20 september 2007
MikeAero skrev:
Motorolja har inget med växellådan att göra! Försök med att byta olja i växellådan då det kan vara för lite eller att den är helt enkelt kass!

Sorry!! Skrev detta när ingen annan hade skrivit!

-Mike-

4 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
ops såg att jag skrivit fel smile har bytit olja i växel lådan smile

510 Inlägg
20 september 2007
Bonnie_lee skrev:
ops såg att jag skrivit fel smile har bytit olja i växel lådan smile

Då har jag ingen aning =/ Hoppas att någon hjälper dig .. Mvh Johan

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 september 2007
är dock ingen bil meck men som jag läser de låter de som växelådan sett sina bästa dagar
jag skulle gjort som så iaf försöka byta låda och se om de blev bättre skulle de inte bli de skulle jag försöka byta bil

som sagt dock ingen världs mästare så

772 Inlägg
22 september 2007
har inga som helst bevis eller så, men kan det inte vara så att om man
häller i fel olja, en olja som är för stel när det blir kallt, att den inte vill
växla då.. har aldrig haft automater, men bara en fundering jag hade..

Mr.
253 Inlägg
22 september 2007
volvo_dude skrev:
är dock ingen bil meck men som jag läser de låter de som växelådan sett sina bästa dagar
jag skulle gjort som så iaf försöka byta låda och se om de blev bättre skulle de inte bli de skulle jag försöka byta bil

som sagt dock ingen världs mästare så

1. att byta låda är ju inget enkelt ingrepp för att testa att det funkar.
2. antagligen kommer det funka om hon byter växellåda.
3. profit.

Köpes:
18T Turbo

Smålänning
7 883 Inlägg
22 september 2007
Prova att byta filtret i lådan. Kolla nivån också. Mig veteligen finns ATF bara i en viskositet, och jag har aldrig varit med om att en automat inte funkar när det är kallt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 100 Inlägg
22 september 2007
våran gammel mazda som var automat,den var bara lite seg och växla när det var minus,men det var bara i början,sen vart den varm och de.
tror inte att du måste byta låda iaf,filtret i lådan kanske sitter igen?
vet inte riktigt,men låda behöver du nog inte byta!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

HEAVY METAL
765 Inlägg
22 september 2007
Filtret i lådan på 850in går inte att byta utan att riva ner hela jäkla lådan i små delar så man kan säga att det inte sitter nått filter...
Som sagt om Olje bytet inte gav nåt och vi förutsätter att du har rätt olja i så e det med uteslutnings metoden så att lådan börjar ha sett sina bästa dagar.. Dock finns det en givare som sitter på växellådan som kan strula....   Sitter under batteriet typ..  ta loss den och gör rent och smörj upp givaren med electronik rengöring!! ..   Kolla oxå .. När detta händer lägg i low växel läge och spärrningsläget upp till 3 växl om lådan beter sig lika dant  som i Drive läget..,!!!   

Och om lådan växlar segt beror det på att oljan e kall..   Men som sagt har man för lite olja så brukar det inte driva lika bra!!!
MVH/ adde
Senast redigerat av Engen (22 september 2007)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
22 september 2007
innan du ger dig in på byta låda o sånt. Kolla först hur vajjern mår.
Den var kass på min gamle Honda accord automat. Då hade jag liknande fel .
OBS den kostar i alla fall till honda Ca 1500

C H E V R O L E T <3

121 Inlägg
24 september 2007
Är ingen mästare på just 850 automater men har några frågor till dej.

Hur långt har lådan gått sedan oljebytet? (är problemen efter detta? kan då det ev. fyllts för lite olja så du bränt den?)
Om man kör en automat med förlite olja så kan det räcka att du kört 30m för att den ska sluta fungera ordentligt.
Har lådan gått 25000mil eller mer? issåfall så kan den faktist vara slutet på.
De flesta lådor brukar ge upp efter det men fins de som har tur oxå.
Kolla oljan luktar den bränd? (ATF olja luktar som bränd kola/äggfjärt när den blir bränd.)

innan du ger dig in på byta låda o sånt. Kolla först hur vajjern mår.
Den var kass på min gamle Honda accord automat. Då hade jag liknande fel .
OBS den kostar i alla fall till honda Ca 1500/Quote)

Vajer? menar du downkick? lådan ska ju växla endå.. den styr ju bara manuell nedväxling vid högre varvtal.

671 Inlägg
24 september 2007
brainstormar lite...

du säger när det är minusgrader - det kanske finns vatten i lådan som har fryst och hindrar lådan från att växla?

Second is the first loser

Teddan
2 495 Inlägg
24 september 2007
kohler skrev:
brainstormar lite...

du säger när det är minusgrader - det kanske finns vatten i lådan som har fryst och hindrar lådan från att växla?

tror på din teori ...

desto större vattenhalt du har i oljan desto sämre växlar den

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 021 Inlägg
24 september 2007
töm på olja, fyll me diesel o låt stå ett par dar', sen fyll på me ny olja roll har funkat på gamla sega manuella lådor, vet ej hur de e me aut dock hmm

Sök