Idag hämtade jag glad i hågen ut mitt 3" efter-katten- system till min S40 T4... Vart väl inte direkt nöjd då jag inte tycker dom uppfyllde sin reklam, vet inte om det är så att man gjort något fel eller så, men här kommer iaf vad jag tyckte:
Om Passform: (står på hemsidan)
JT-systemen är kända för extremt bra passform och är normalt mycket lätta att montera för den händige !
Kommentar: Bra passform, o ja! Skarven passade perfekt mellan katten o första dämparen, sen kom bekymren.
Avgasklämmorna som medföljde var alla 5 av samma storlek, och vi behövde en lite mindre till o fästa runt katten då det är bara 2,25" orginal (tror jag).
Inköp: Avgasklämma 10kr
Första dämparen kom på plats ganska bra, förrutom att pluggen till lambdasonden inte fanns med i förpackningen, visst den skulle inte medfölja heller, men hålet fanns där. Vart ju tvunget o sänka ner bilen ifrån lyften igen, åka o köpa en plugg o skruva i.
Inköp: Hyra av hall första gången <30min ~60kr
Inköp: Lambdaplugg <100kr
Glada i hågen åkte vi tillbaka till OKQ8 och skulle börja monteringen.
När vi väl skulle börja lossa det gamla systemet, så är vartenda fäste så sönderrostat, att försöka använda verktyg var bara o glömma.
Inköp: Bågfil 139kr.
Började sedan häkta av systemet ifrån alla gummiupphängningarna, och alla gummin höll, hör o häpna.
Sen kom problemet o försöka trockla ut systemet, vilket med tanke på att lyften vi använde var en enpelar variant, så man hade begränsat med plats, och avgassystemet som satt orginal inte alls var direkt vackert, sågade vi av det strax framför bakaxeln.
Trocklade ut bakre burken och fick såga av de andra fästena pga. rosten.
Sen var det dags för montering av det nya, och då står det på JT´s hemsida:
"Det går inte att jämföra monteringstekniken med orginal avgassystem.Våra sportsystem kräver större noggrannhet och tar ofta lite längre tid att montera för den ovane och har t.ex fler skarvar för att få plats i en kartong och kunna transporteras billigt och effektivt. Den ovane montören måste förstå hur viktigt det är aldrig dra fast klammer förrän systemet sitter på plats och är injusterat i i alla skarvar."
Fine, låter ju jättebra. Fick hjälp av min goda vän TimWikblad att montera, och han har monterat ganska mycket avgassystem, så det borde vara ganska lätt.
Som sagt, övergången ifrån katten till 3" passade bra, en massa pasta emellan bara så gick den skitfint.
Första burken passade bra den med, fick plats i "avgastunneln" o allt var frid o fröjd.
Röret efter burken funkade också fint. Lite krux bara o få till rätt vinkel emot gummi upphängningen.
Hängde på sista burken som har en egen krök över bakaxeln, o där började problem nummer STÖRRE! Visst det var lite trocklande o få dit den, MEN den tog i typ överallt det gick o ta i!
Gick igenom beskrivningen igen o såg att man skulle använda något stag som skulle fästas i röret med något som såg ut som en vanlig avgasklämma med en mutter på i ena änden, som sen skulle skruvas ihop med detta stag och sen monteras i karossen. Frågan var bara var någonstanns. Fanns EN bult som kommer ifrån reservhjuls baljan, men då med två kloka huvuden ihopslagna skulle den inte få avgasröret att hänga fritt över bakaxeln.
Hm, ja vi gick vidare. Gick till slutröret, visst inte det lilla diskreta slutröret som visades på bilden i annonsen, utan rena rama mastodont utblåset. Var säkert på 4" eller något, ville ju ha det diskreta utseendet som visades på bilden, men men...
Sen passade den inte alls! Den var för tunn så den gick knappt på slutburken, så med lite försiktigt bankande o så, så tog den emot i kofångaren i bak.
Där började vi vrida o vända på hela systemet, men fick ingen rätsida alls på det. Återgick till funderingarna om staget, men det skulle inte alls sänka avgassystemet så att slutröret gick i...
Demonterade hela kalaset, vred o vände åt alla håll tänkbara, fick väl passformen någotsånär genom att höja röret efter katten ytterligare något, trots mycket spänn på gummina i upphängningarna.
Vrida, vända o bända och trots detta fick vi ingen ordning på det hela. Sen står det lite längre ner i monteringsanvisningarna att man KAN bli tvunget att bygga om upphängningarna på avgasröret... Beroende på vilken sorts bil man har....
Då kom funderingarna på det som stod i annonsen: "JT-systemen är kända för extremt bra passform och är normalt mycket lätta att montera för den händige!"
Kollade på kartongen o såg att det var för 2,0T och inte för T4 som jag beställde...
Då rasade allt. Jag kan inte montera tillbaka det gamla då det är isär sågat. Det nya passar inte o allt gick bara utför...
Men sen började man även tänka på nästa punkt i reklamen: "Det går inte att jämföra monteringstekniken med orginal avgassystem.Våra sportsystem kräver större noggrannhet och tar ofta lite längre tid att montera för den ovane och har t.ex fler skarvar för att få plats i en kartong och kunna transporteras billigt och effektivt. Den ovane montören måste förstå hur viktigt det är aldrig dra fast klammer förrän systemet sitter på plats och är injusterat i i alla skarvar." Och funderingarna gick då till att vi kanske gjort något fel igen... Åter in under o kollade, vred o vände, helt utan framgång...
Okej, nu gav vi upp. Vi hade stått där i lite drygt tre timmar o hållit på utan att få det på plats som det skulle.
Vi tar någon fin dag med svetsen o vinkelslip o gör om fästena o ser om det ens går o få det på plats som det skulle, och slutröret om vi inte får det o passa till 100% så får jag helt enkelt åka o köpa något mindre som inte sticker ut bakom och som inte är lika grovt.
Vi skruvar åt alla klämmor och sänker ner bilen. Dags för provstart och vart lite halvbesviken där faktiskt. I annonsen står nämligen:
"3" halvsats efter std katalysator med diskret sportsound. passar alla fas 1 96-00"
Diskret, MY AS!!! Visst att det skulle mullra iomed 3" o effektdämpare, men det lät ju som vilken fjortisbil som helst med 55" JAPS dämpare. Jaja, vi var ju inomhus o så, så jag gick o betala besök nummer två i kassan.
Inköp: Hyra av hall ~3timmar 355kr.
Väl ute i regn o rusk (var väldigt glada att vi hyrde hall istället för o ligga på backen med detta) o hörde då hur det lät inne i bilen. Visst det lät mullrigt o så vilket det borde göra, men särskillt diskret, NEJ! Dock regnade det ju, så man kunde inte prova o gasa på på vägen hem o se hur det lät under normal körning. Låg runt 2000rpm hela vägen hem, och det lät väl lagom, inte så där att man fick skrika för o prata med varandra i bilen, men nej(!) absolut inte diskret...
Summan av detta då!? Och varför jag skrivit detta långa inlägg...
Jo, som det kan tyckas så var inte detta system särskillt diskret, passformen var inte alls så bra som utlovades, och det vart lite extra utgifter...
Om Passform: (står på hemsidan)
JT-systemen är kända för extremt bra passform och är normalt mycket lätta att montera för den händige !
Kommentar: Bra passform, o ja! Skarven passade perfekt mellan katten o första dämparen, sen kom bekymren.
Avgasklämmorna som medföljde var alla 5 av samma storlek, och vi behövde en lite mindre till o fästa runt katten då det är bara 2,25" orginal (tror jag).
Inköp: Avgasklämma 10kr
Första dämparen kom på plats ganska bra, förrutom att pluggen till lambdasonden inte fanns med i förpackningen, visst den skulle inte medfölja heller, men hålet fanns där. Vart ju tvunget o sänka ner bilen ifrån lyften igen, åka o köpa en plugg o skruva i.
Inköp: Hyra av hall första gången <30min ~60kr
Inköp: Lambdaplugg <100kr
Glada i hågen åkte vi tillbaka till OKQ8 och skulle börja monteringen.
När vi väl skulle börja lossa det gamla systemet, så är vartenda fäste så sönderrostat, att försöka använda verktyg var bara o glömma.
Inköp: Bågfil 139kr.
Började sedan häkta av systemet ifrån alla gummiupphängningarna, och alla gummin höll, hör o häpna.
Sen kom problemet o försöka trockla ut systemet, vilket med tanke på att lyften vi använde var en enpelar variant, så man hade begränsat med plats, och avgassystemet som satt orginal inte alls var direkt vackert, sågade vi av det strax framför bakaxeln.
Trocklade ut bakre burken och fick såga av de andra fästena pga. rosten.
Sen var det dags för montering av det nya, och då står det på JT´s hemsida:
"Det går inte att jämföra monteringstekniken med orginal avgassystem.Våra sportsystem kräver större noggrannhet och tar ofta lite längre tid att montera för den ovane och har t.ex fler skarvar för att få plats i en kartong och kunna transporteras billigt och effektivt. Den ovane montören måste förstå hur viktigt det är aldrig dra fast klammer förrän systemet sitter på plats och är injusterat i i alla skarvar."
Fine, låter ju jättebra. Fick hjälp av min goda vän TimWikblad att montera, och han har monterat ganska mycket avgassystem, så det borde vara ganska lätt.
Som sagt, övergången ifrån katten till 3" passade bra, en massa pasta emellan bara så gick den skitfint.
Första burken passade bra den med, fick plats i "avgastunneln" o allt var frid o fröjd.
Röret efter burken funkade också fint. Lite krux bara o få till rätt vinkel emot gummi upphängningen.
Hängde på sista burken som har en egen krök över bakaxeln, o där började problem nummer STÖRRE! Visst det var lite trocklande o få dit den, MEN den tog i typ överallt det gick o ta i!
Gick igenom beskrivningen igen o såg att man skulle använda något stag som skulle fästas i röret med något som såg ut som en vanlig avgasklämma med en mutter på i ena änden, som sen skulle skruvas ihop med detta stag och sen monteras i karossen. Frågan var bara var någonstanns. Fanns EN bult som kommer ifrån reservhjuls baljan, men då med två kloka huvuden ihopslagna skulle den inte få avgasröret att hänga fritt över bakaxeln.
Hm, ja vi gick vidare. Gick till slutröret, visst inte det lilla diskreta slutröret som visades på bilden i annonsen, utan rena rama mastodont utblåset. Var säkert på 4" eller något, ville ju ha det diskreta utseendet som visades på bilden, men men...
Sen passade den inte alls! Den var för tunn så den gick knappt på slutburken, så med lite försiktigt bankande o så, så tog den emot i kofångaren i bak.
Där började vi vrida o vända på hela systemet, men fick ingen rätsida alls på det. Återgick till funderingarna om staget, men det skulle inte alls sänka avgassystemet så att slutröret gick i...
Demonterade hela kalaset, vred o vände åt alla håll tänkbara, fick väl passformen någotsånär genom att höja röret efter katten ytterligare något, trots mycket spänn på gummina i upphängningarna.
Vrida, vända o bända och trots detta fick vi ingen ordning på det hela. Sen står det lite längre ner i monteringsanvisningarna att man KAN bli tvunget att bygga om upphängningarna på avgasröret... Beroende på vilken sorts bil man har....
Då kom funderingarna på det som stod i annonsen: "JT-systemen är kända för extremt bra passform och är normalt mycket lätta att montera för den händige!"
Kollade på kartongen o såg att det var för 2,0T och inte för T4 som jag beställde...
Då rasade allt. Jag kan inte montera tillbaka det gamla då det är isär sågat. Det nya passar inte o allt gick bara utför...
Men sen började man även tänka på nästa punkt i reklamen: "Det går inte att jämföra monteringstekniken med orginal avgassystem.Våra sportsystem kräver större noggrannhet och tar ofta lite längre tid att montera för den ovane och har t.ex fler skarvar för att få plats i en kartong och kunna transporteras billigt och effektivt. Den ovane montören måste förstå hur viktigt det är aldrig dra fast klammer förrän systemet sitter på plats och är injusterat i i alla skarvar." Och funderingarna gick då till att vi kanske gjort något fel igen... Åter in under o kollade, vred o vände, helt utan framgång...
Okej, nu gav vi upp. Vi hade stått där i lite drygt tre timmar o hållit på utan att få det på plats som det skulle.
Vi tar någon fin dag med svetsen o vinkelslip o gör om fästena o ser om det ens går o få det på plats som det skulle, och slutröret om vi inte får det o passa till 100% så får jag helt enkelt åka o köpa något mindre som inte sticker ut bakom och som inte är lika grovt.
Vi skruvar åt alla klämmor och sänker ner bilen. Dags för provstart och vart lite halvbesviken där faktiskt. I annonsen står nämligen:
"3" halvsats efter std katalysator med diskret sportsound. passar alla fas 1 96-00"
Diskret, MY AS!!! Visst att det skulle mullra iomed 3" o effektdämpare, men det lät ju som vilken fjortisbil som helst med 55" JAPS dämpare. Jaja, vi var ju inomhus o så, så jag gick o betala besök nummer två i kassan.
Inköp: Hyra av hall ~3timmar 355kr.
Väl ute i regn o rusk (var väldigt glada att vi hyrde hall istället för o ligga på backen med detta) o hörde då hur det lät inne i bilen. Visst det lät mullrigt o så vilket det borde göra, men särskillt diskret, NEJ! Dock regnade det ju, så man kunde inte prova o gasa på på vägen hem o se hur det lät under normal körning. Låg runt 2000rpm hela vägen hem, och det lät väl lagom, inte så där att man fick skrika för o prata med varandra i bilen, men nej(!) absolut inte diskret...
Summan av detta då!? Och varför jag skrivit detta långa inlägg...
Jo, som det kan tyckas så var inte detta system särskillt diskret, passformen var inte alls så bra som utlovades, och det vart lite extra utgifter...
Senast redigerat av Mankan1978 (21 september 2007)
Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
0
0
0
0