23 september 2007
Trådstartare
Hej nu är jag slut på ideer så därför vänder jag mig till er här på Garaget med förhoppningar om att jag kan få den hjälpen jag behöver för att få årdning på min bil igen.
Märke: Volvo
Modell: 940
Årsmod: 92
Motor: B200FT
Det började så här.
Jag var ute en kväll för att handla lite läsk och annat gott, på väg hem så drar jag på lite på 2an och märker att turbon börjar ladda lite senare än vanligt och att bilen lixom börjar skutta lite, precis som om den inte fick nån soppa. Jag bryr mig inte så mkt om det utan fortsätter hem och när jag är hemma ställer jag bilen på parkeringen och går hem.
På morgonen dagen efter så ska jag iväg på ett litet ärende så jag går ut till bilen och ska starta den, den startar men har väldigt låg tomgång, jag lägger i backen för att backa ut. Jag smyger sakta bakåt och efter ca 2 meter så börjar bilen att blöddra och hemt plöttsligt dör bilen. Jag startar bilen igen och den går i gång ca 2 sek sen dör den igen sen försöker jag starta bilen igen men den vägrar starta alls nu.
Jag ringer en person som kommer och tittar på bilen och vi märker att bränslepumpen under bilen låter väääldigt konstigt när man vrider om nyckeln, vi konstaterade att det måste vara den så är på väg att ge upp.
Jag beger mig några dar senare och köper en ny pump samt nytt filter och byter ut det gammla mot det nya. Pumpen går som den ska när jag vrider om nyckeln men bilen startar fortfarande inte. Nehe tänker jag och börjar kolla om soppan verkligen kommer fram till motorn så jag monterar av slangen från pumpen till spridarbryggan och sätter en liten plastpåse över slangen för att se om det kommer nån soppa och visst gör det det så där var det inga problem.
Jag har även kollat om det kommer nån gnista och visst gör det det så där är det inte heller några problem. Jag har även felsökt bilen med Volvos egna blinksystem (Den röda lampan som sitter i motorummet) och även den visar att alla system är okej.
Jag vill även passa på att berätta att när bilen dog första gången så kom det ett moln ut från avgassystemet ett vitt moln så jag misstänker att turbon håller på att ge upp. Det kom även ut vit rök från avgassystemet när man stått på tomgången ett tag så att turbon e på väg att gå/har ått är det inge snack om men bilen ska ju starta även om turbon har rasat.
Jag har också dragit ut kontakten från Luftmassemätaren för att få bilen att gå över på nödläge men även den delen har visat sig hopplös.
Så jag hoppas verkligen att det finns nån här som kan ha nån aning om vad som kan ha gått snätt... MVH // Jerry...
//Jerry