3932
Sök

Va behövs göra om för turbokonverering volvo 740??

593 Inlägg
25 oktober 2005
Trådstartare
#1
ska byta motor på min 740 efter jul o då köper ja en färdig turbomotor, (b230ft) för det är likadanna kontakter, givare, fördelare m.m.. men hur blir det med styrdonet??, för de måste väl bytas till turbonmotorns styrdon som har längre insprutningstideer osv..?? o passar mitt kablage?? alltså de e samma kontakter osv vid motorn men är kontakterna på turbostyrdonet lika som på mitt orginalstyrdon??
vore ju smidigt o bara byta motorn o sätta in annat styrdon så e de klart, för alla kontakter passar ute vid motorn iaf...

tacksam för svar

vill tilläga att bilen är -89 med b230f (nya motorn i)

10 287 Inlägg
25 oktober 2005
#2
Om du har en B230F -89, så har du Bosch LH 2.4. Allt kablage stämmer i princip (....) . Det som fattas är dom fyra förkopplingsmotstånd du behöver till turbons lågohmiga spridare. Endera så fixar man dom som sitter på vänster innsrskärm på en turbo eller så köper man fyra 6.8ohm/25W motstånd från ELFA och löder in i serie med spridarna.
Notera att dessa kablar till motstånden ej finns i 230F härvan utan man får mixtra dit dom själv.
Jag hoppas du inser att du behöver spridarna från turbon för att dom skall räcka till.

Nästa grej är att luftburken och batteriet byter plats vilket medför omkoppling / förflyttning av kablage till batteri och luftmassemätare.

Boxar: Ja, du behöver turbons boxar. (Bränsle + tändbox)Dock ej nyare än -91 då man efter 91 frångick kallstartspridare och istället kör kallstart via dom vanliga spridarna. Boxarna är här kopplade lite olika.

Ett sista problem är att bilar med olika utrustning i form av elkylfläkt eller inte samt klima eller inte har boxarna kopplade lite olika. Detta kan skapa problem med endera elkylfläkt eller ev AC/Klima i din bil.

Hoppas du vet att du inte kan , lagligt, besikta bilen efter detta.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

593 Inlägg
25 oktober 2005
Trådstartare
#3
ok,tack så mkt göran för svaren,,, menvadå inte lagigt besikta??, självklart ska ja reggbesikta den efter detta.. skulle det inte gå eller vad?? har varken elkylfläkt eller ac så finns det några andra problem då?? vadå löda in?? ska man sätta ett motstånd på en av varje insprutares kabel??

tacksam för svar, vill ju konvereta den o få den laglig med regbesiktingen osv..

mvh tobbe

460 Inlägg
25 oktober 2005
#4
Bilen är regbesiktad och godkänd med motorn b230f med tillhörande avgasrening och insprutningssystem
Att byta till en annan motorfamilj och insprutning går inte,Då upphävs avgareningsgodkännandet .Att motorn sitter i 740tic av samma årsmodell tar bilprovningen ingen hänsyn till.
En effekthöjning på 20% och vridmomenthöjning10% brukar godkännas
utan problem
Så det som hindrar är godkännandet av avgasreningen!!

593 Inlägg
25 oktober 2005
Trådstartare
#5
ok, men hur fungerar det?? asså, de är samma kat på den motorn o endast 1 lambdasond, avgasvärden kommer ju inte bli sämre heller.. hur kommer det sig att flera andra har fått igenom,, föstår inte riktigt att "avgasreeningen" inte går igenom... va exakt går inte igenom??


Så med andra ord kan min bil aldrig klara en besikting med turbo??
ifall man kan de hur får man då ett sånt godkännade??

tacksam för svar
Senast redigerat av epapower (25 oktober 2005)

16 Inlägg
25 oktober 2005
#6
Jag vet inte om du kommer komma igenom med avgasreningen men tror att du kommer kunna göra det ! Men du måste byta bromsar å sånt för det är inte samma som på turbo. dessutom vet ja inte om du behöver byta fjädrar och krängningshämmare? det kan ja inte svara på

328 Turbo E36
635whp 890wnm

10 287 Inlägg
26 oktober 2005
#7
Suck, då tar vi det för tusendeförsta gången, snart lägger jag detta som sticky....

Här är det viktigaste, applicerbart på byte till turbomotor:
=======================================
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
========================================

Hur alla som påstår sig ha besiktat eller ha besiktat är en annan fråga. Det finns många trick i branschen....

Ni måste lära er att om jag skriver att "det går inte" så har jag material som stödjer vad jag skriver. Chansar jag nån gång så skriver jag "så vitt jag vet".

/Göran


-----------------------------------------------------
På nyare bilar (88 och nyare) så är det ett helvete.

Vi saxar lite som Gustaf "therealpinto", besiktningsman för SFRO och mer insatt än alla oss tillsammans skrivit (läs och dö...:-D  ):

------------------------------------------------
Skrivet av Gustaf Ulander


Hej

Jag kan väl lägga in samma sak jag skrivit i FAQn på Zatzy, lite ändrat för att bättre förklara motorbyten i allmänhet. Hur verkar det?

Lite allmänt om besiktning

Frågorna om vad som gäller för besiktning dyker alltid upp. Jag jobbar som besiktningsman åt SFRO (med amatörbyggda och ombyggda fordon) och ska försöka ge en kort redogörelse för vad som gäller i samband med motorbyten och turbokonvertering.

Man kan säga att det finns två olika saker att ta hänsyn till:
A. Avgaskrav
B. Effekt/vridmomentskrav

A avgaskrav:
Olika krav beroende på bilens årsmodell:
... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

1989 - : Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste ha kat)

B Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Sammanfattning av ovanstående
Bilen måste uppfylla kraven BÅDE för A och B. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Motorbyten

Av ovanstående kan man då försöka bena ut vad som egentligen gäller för motorbyten. Vi delar in det i årsmodeller igen (eftersom det är årsmodellen som påverkar avgaskraven);

... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång, den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare etc.

1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.

Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).

Kryphål som lastbilsreggning (tom 1991), flyttsaksimport och "urkopplad" turbo fungerar sällan eller aldrig. En bil som "smitit igenom" en vanlig kontrollbesiktning med fel motor eller ändrad motor är inte "laglig" för det.

Men hur gör alla i Bilsport?
Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med en besiktningsmotor eller med bortplockad turbo.

Nu gällande regler om avgasrening finns här:
http://www.naturvardsverket.se/index.ph … l92-12.htm

Förtydligande av turbokonverterad
Med "turbokonverterad" menar vi att man tar en motor utan turbo (eller för den delen, kompressor, samma sak gäller) och modifierar den med turbo (kompressor). Man bygger alltså om en befintlig motor. Observera att det i lagens mening är stor skillnad på att ta en komplett turbomotor från en annan bil, som sålts med turbo.



Skrivet av Therealpinto


Fråga:
Hej, i regbeviset på bilen jag köpte står det:

T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.

T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.

Vad menas med detta?

Svar:

T31F betyder att det inte finns någon förlängd avgasgaranti (som svensksålda bilar har) och T31SA berättar vilka utsläppskrav som gäller vid kontrollbesiktning (0,5% CO, 100 ppm HC samt 0,3% CO och lambda 1,00 +/- 0,03 vid varvtal över 2000 rpm).

Koderna sätts normalt på importbilar eller bilar där man bytt motor (från ej kat till kat).

Uppdaterad av Mats Ivarson 030108

TAZ skrev:

Jag reggade om min 740 glt 16v -88b till en turbo.....

Satte i en b230ft från -91 enligt sbp så var man tvungen att göra följande
Motorn var alltså från en 940 turbo -91 och då var allt annat tvungen att vara från 91:ans turbo oxå så som:

Bränslepump
spridare
turbo
databox
tändbox
LMM
Bromsskivor

Visserligen hade jag flyt det tog inte längre tid en vanlig besiktning, snubbe kollade bara LMM,spridarna, turbon och databoxen...

När detta gjordes är oklart.

Baxarn skrev

Undrar lite över bilar som min, som är turbokonverterad med Volvos R-sport sats. Har då Volvo låtit avgascertifiera en sådan motor?

Det skulle vara intersant att veta vad alla koder betyder.
I mina papper står det:
T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTORFAMILJ: 4FT23
EMISSIONSTEKNISK FORDONSTYP: B23AT
MOTORNUMMER :xxxxxxxxxxxxx

Gustaf svarade

Ja, Volvo har avgascertifierat motorn med R-sportsats.

Koderna säger bara att motorn är ändrad så att den exakt överensstämmer med R-sportsatsen, som tillhör motofamilj 4FT23 och avgascertifieringen hör till motorn som heter B23AT.

/Gustaf

Amarace skrev

Du Therealpinto, en liten undran, har funderat lite, jag har ju en 264 (i signaturen) en bil som ursprungligen skulle ha gått till Usa men blev kvar, just nu är det en B21A i den, ursprungligen en B27F med katalysator.

Undringen är, i regbeviset står det
"T31A Motorn utbytt
Dispens: Avgasrening
Motor: B21A"

Innebär det då att man slipper komponentkontroll o klarar sig med regbesiktning? Hade tänkt sätta i endera B23E eller B21ET i den nämligen.

Den B21 som sitter i är från en 75:a, med andra ord en äldre motor.

Gustaf svarade

Det går inte att svara på till 100%, förmodligen slipper du komponentkontrollen men det är inte säkert. Eftersom din bil redan från början är en form av undantag så blir det en tolkningssak för besiktningsmannen.

/Gustaf

Ascona 400 skrev

Tungfot !

Det går fint att lägga i motorer av annat tillverkare..
Men då får bilen inte vara nyare än -88 och får inte överstiga max. effekt/vrid samt skall monteras med komplett avgasrening.
Så länge detta uppfylls så behöver inte bilen reggas som ombyggt fordon.

Jag har själv testat detta så det är inga problem..
Lite bilder på bilen..
http://ascona400.pointclark.net/gallery/min_ascona

//Emil

Patrik Johansson frågade

En komplettering angående
Citat:
Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).


Det spelar alltså ingen roll om bilen redan är originalutrustad med katalysator (tänker främst på 87-88´or som såldes med katalysator).

Gustaf svarade

Nej, det spelar ingen roll. I alla fall inte om man följer lagen 1992:12 men jag skulle inte bli förvånad om någon Bilprovning väljer att tolka det som att bilen inte ska ha haft kat. Alltså, välj helst en bil utan kat.

Kommentar till frågorna om avgasintyg sedan Bilprovningen slutat göra kontrollen: Det är enligt lag bara Bilprovningen och biltillverkaren (motortillverkaren) som har RÄTT att fixa intygen. När Bilprovningen inte längre anser sig kunna genomföra den kontroll som krävs för intyget, så finns bara tillverkaren kvar. Ni MÅSTE alltså fråga tillverkaren, i varje enskilt fall, om de kan tänka sig att hjälpa till. Varken jag eller någon annan kan svara för deras policy och hur de väljer att göra.

Observera att det är en RÄTT att utfärda intygen, ingen SKYLDIGHET.

Micke skrev

Jahaja.. Då så har man pratat med Volvo.
Först så ringde jag Upplands motor oc talade med en väldigt trevlig man som visste vad jag var ute efter. Men tyvärr så får inte Volvo verkstaden göra komponentkontroller..

Men han tipsade mig om att ringa till huvudkontoret i Göteborg och teknisk suport. Det var inte lika kul. Antingen så visste dom inte vad som skulle göras eller så vill Volvo inte hjälpa oss motor entusiaster. Går inte sa han.. Glöm detta.. osv..

Jag menade på att modellen har ju funnits i exakt det utförandet som jag har byggt om min bil till. Och jag ville ha ett intyg på detta. Vi skriver inte ut några intyg sa han.

Det fanns ett sätt sa han. Kontakta SFRO, Jo dom känner jag till sa jag. Men det blir dyrt sa han, Du måste göra ett amatör bygge med allt vad det innebär. Då blir det inte lönt va? sa han.

Jag försökte påtala på ett vänligt sätt att bilmodellen har ju funnits med B21Et och att bilen stämmer överens med den.

Dessutom så får du ju inte öka effekt och vridmoment mer än 10- 20% (Ni vet) fick jag höra sen... Ja men Volvo har ju godkänt både högre motoreffekt och vridmoment än detta sa jag då.

Efter detta så följde en diskusion om detta lite fram och tillbaka..

Summa sumarum är i alla fall att dessa jämförandekontroller och intyg är tydligen inte Volvo intresserade villiga att hjälpa oss med...

Hur sjutton gör jag nu? Jag har lite ideer, men jag vill ju ha bilen laglig...
/micke

Avslutningsvis uppmanade Zerial oss till fäljande

e-post adressen till Svensk Bilprovning är kundtjanst@bilprovningen.se. Skriv tydligt, i klartext (inte forum-slang eller forum förkortningar, utan med professionell, enkel svenska) vad du vill veta och beskriv Din situation noggrant. Uppge vilket regnummer bilen har och vad motorn heter som du har nu och tänker byta till osv. Då kan De (SBP) ge ett så korrekt svar som möjligt.

Det finns ingen anledning att bifoga ryckten, som tex "min polare larsa har en 242a med CHBB454 på 1000hk med kompressor, då får väl jag också göra så..?"

---------------------------- mera -----------------------

Skrivet av Gustaf:

Hej

Ombyggt och amatörbyggt fordon förtjänar egentligen en egen FAQ-avdelning.

För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.

Ur VVFS 2003:22:

Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.

Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.

/Gustaf

--------------------------------------------------

Stolen with pride från Gustaf som säkert tycker detta är bättre än att han skall svara på alla frågor för miljonte gången.

Göran
Moderator Garaget

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

593 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
#8
jamen göran, ja kan alltså inte regga min med turbomotor hur ja än gör?? o sluta babbla om att turbokonvertera Ja har ju sagt 39 ggr att ja köper en färdig turbomotor från en serietillverkad volvo som redan har ett avgasreningsgodkännande,, de fungerar alltså inte ändå??, även att ja ska flytta över kat o hela skiten??

10 287 Inlägg
30 oktober 2005
#9
OK, läs igen:

Här är det viktigaste, applicerbart på byte till turbomotor:
=======================================
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
========================================

Punkt.

Läs och tänk (....från 1/1 2004......). Dvs om nån lyckades FÖRE det datumet så var den en sak, numera är det kört att göra det LAGLIGT (!) om inte BILTILLVERKAREN utfärdar ett intyg.

Sedan så skiter SBP om du lovar på din mormors grav att det är en orginal turbomotor.
SBP vill bara ha intyget. Punkt.

Kolla med SFRO som vet, istället för att virra på.

/Göran

P.S. Ett bra sätt att att avslöja folk som skryter om att dom har "reggat om" är att be att få se deras registreringsbevis. Kan dom inte visa något - då beror det på att det är båg och bara ännu en svart-besiktning eller obesiktat.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

593 Inlägg
31 oktober 2005
Trådstartare
#10
nej asså Göran! ja litar på ditt ord till hundra procent,, jättestort tack för infon... Tur att ja fick lite info från dey annars hade ja förmodligen satt i en dyr turbomotor o sen inte kunnat besikta aset, men men, blir det samma skit om ja bara byter toppen på den motorn jag har?? har nämligen tänkt sätta i en 16V,, eller går det rent av att sätta i hela 16V motorn?? tacksam för svar..mvh tobbe

10 287 Inlägg
31 oktober 2005
#11
Det är samma problem med att ösa ner en 16V topp eller 16V motor. I princip kan man säga att allt som besiktningsmannen ser - kommer att fastna.
Dvs ett byte till tex en 8V rallymotor (finns överkomliga på www.resultatservice.com) kommer sannolikt att gå igenom om man ser till att motornumret stämmer. Jag hittade tex en 242 Hkr rallymotor, komplett, för 25000:-.

Och lita int blint på mig, gå in på www.sfro.com och slå upp någon av besiktningsmännen och fråga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Jägare
172 Inlägg
14 mars 2006
#12
Haha starkars sharky som får föklara.! funderar också på att turbo konvertera min 940. enligt vad ni har skrivit så måste jag byta allt som 940 turbon har och fixa ett intygg från Volvo.. humm bättre å köpa en 940 turbo tongue..

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

10 287 Inlägg
14 mars 2006
#13
Bättre att köpa en 940 LTT. Då försäkrar du som en sugis. Och har samma bil som en 940 fulltryckare förutom wastegateklockan.

/Göran

Journath skrev:
humm bättre å köpa en 940 turbo tongue..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

70 Inlägg
14 mars 2006
#14
funderar på om någon skulle kunna tala om för mig hur mkt jobb som krävs för att sätta in en turbo som ska ladda ca 0,8 - 1 bar på min mercedes, vad som behövs och hur mycket jobb som krävs..

!! Drive Until You Loose Control, Then Drive A Little More !!

10 287 Inlägg
14 mars 2006
#15
Ta detta i en ny tråd!

Göran
Moderator

Winter___ skrev:
funderar på om någon skulle kunna tala om för mig hur mkt jobb som krävs för att sätta in en turbo som ska ladda ca 0,8 - 1 bar på min mercedes, vad som behövs och hur mycket jobb som krävs..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Jägare
172 Inlägg
14 mars 2006
#16
Sharky skrev:
Bättre att köpa en 940 LTT. Då försäkrar du som en sugis. Och har samma bil som en 940 fulltryckare förutom wastegateklockan.

/Göran

Journath skrev:
humm bättre å köpa en 940 turbo tongue..


Ok låter ju inte helt fel med bilig försäkring.. har du någon erfarenhet att dom ofta är ner körda..

Snygg 940 du hade föresten.

Men hur har du gjort/gör med besikting med din motor??

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P


Sök