Suck, då tar vi det för tusendeförsta gången, snart lägger jag detta som sticky....
Här är det viktigaste, applicerbart på byte till turbomotor:
=======================================
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
========================================
Hur alla som påstår sig ha besiktat eller ha besiktat är en annan fråga. Det finns många trick i branschen....
Ni måste lära er att om jag skriver att "det går inte" så har jag material som stödjer vad jag skriver. Chansar jag nån gång så skriver jag "så vitt jag vet".
/Göran
-----------------------------------------------------
På nyare bilar (88 och nyare) så är det ett helvete.
Vi saxar lite som Gustaf "therealpinto", besiktningsman för SFRO och mer insatt än alla oss tillsammans skrivit (läs och dö...:-D ):
------------------------------------------------
Skrivet av Gustaf Ulander
Hej
Jag kan väl lägga in samma sak jag skrivit i FAQn på Zatzy, lite ändrat för att bättre förklara motorbyten i allmänhet. Hur verkar det?
Lite allmänt om besiktning
Frågorna om vad som gäller för besiktning dyker alltid upp. Jag jobbar som besiktningsman åt SFRO (med amatörbyggda och ombyggda fordon) och ska försöka ge en kort redogörelse för vad som gäller i samband med motorbyten och turbokonvertering.
Man kan säga att det finns två olika saker att ta hänsyn till:
A. Avgaskrav
B. Effekt/vridmomentskrav
A avgaskrav:
Olika krav beroende på bilens årsmodell:
... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.
1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)
1989 - : Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste ha kat)
B Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.
- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.
- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.
- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.
Sammanfattning av ovanstående
Bilen måste uppfylla kraven BÅDE för A och B. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
Motorbyten
Av ovanstående kan man då försöka bena ut vad som egentligen gäller för motorbyten. Vi delar in det i årsmodeller igen (eftersom det är årsmodellen som påverkar avgaskraven);
... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång, den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare etc.
1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).
1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
Om turbokonvertering
Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är BMW 3-serie (före 1989) med Volvo 940 lättrycksturbomotor.
Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).
Kryphål som lastbilsreggning (tom 1991), flyttsaksimport och "urkopplad" turbo fungerar sällan eller aldrig. En bil som "smitit igenom" en vanlig kontrollbesiktning med fel motor eller ändrad motor är inte "laglig" för det.
Men hur gör alla i Bilsport?
Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med en besiktningsmotor eller med bortplockad turbo.
Nu gällande regler om avgasrening finns här:
http://www.naturvardsverket.se/index.ph … l92-12.htm
Förtydligande av turbokonverterad
Med "turbokonverterad" menar vi att man tar en motor utan turbo (eller för den delen, kompressor, samma sak gäller) och modifierar den med turbo (kompressor). Man bygger alltså om en befintlig motor. Observera att det i lagens mening är stor skillnad på att ta en komplett turbomotor från en annan bil, som sålts med turbo.
Skrivet av Therealpinto
Fråga:
Hej, i regbeviset på bilen jag köpte står det:
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
T31SA BIL MED REGLERAD TREVÄGSKATALYSATOR. BILEN SKA UPPFYLLA
TOMGÅNGSKRAVEN FÖR PERSONBIL ENLIGT A40 PUNKT 2.15.3.
Vad menas med detta?
Svar:
T31F betyder att det inte finns någon förlängd avgasgaranti (som svensksålda bilar har) och T31SA berättar vilka utsläppskrav som gäller vid kontrollbesiktning (0,5% CO, 100 ppm HC samt 0,3% CO och lambda 1,00 +/- 0,03 vid varvtal över 2000 rpm).
Koderna sätts normalt på importbilar eller bilar där man bytt motor (från ej kat till kat).
Uppdaterad av Mats Ivarson 030108
TAZ skrev:
Jag reggade om min 740 glt 16v -88b till en turbo.....
Satte i en b230ft från -91 enligt sbp så var man tvungen att göra följande
Motorn var alltså från en 940 turbo -91 och då var allt annat tvungen att vara från 91:ans turbo oxå så som:
Bränslepump
spridare
turbo
databox
tändbox
LMM
Bromsskivor
Visserligen hade jag flyt det tog inte längre tid en vanlig besiktning, snubbe kollade bara LMM,spridarna, turbon och databoxen...
När detta gjordes är oklart.
Baxarn skrev
Undrar lite över bilar som min, som är turbokonverterad med Volvos R-sport sats. Har då Volvo låtit avgascertifiera en sådan motor?
Det skulle vara intersant att veta vad alla koder betyder.
I mina papper står det:
T31B MOTORN ÄNDRAD
MOTORFAMILJ: 4FT23
EMISSIONSTEKNISK FORDONSTYP: B23AT
MOTORNUMMER :xxxxxxxxxxxxx
Gustaf svarade
Ja, Volvo har avgascertifierat motorn med R-sportsats.
Koderna säger bara att motorn är ändrad så att den exakt överensstämmer med R-sportsatsen, som tillhör motofamilj 4FT23 och avgascertifieringen hör till motorn som heter B23AT.
/Gustaf
Amarace skrev
Du Therealpinto, en liten undran, har funderat lite, jag har ju en 264 (i signaturen) en bil som ursprungligen skulle ha gått till Usa men blev kvar, just nu är det en B21A i den, ursprungligen en B27F med katalysator.
Undringen är, i regbeviset står det
"T31A Motorn utbytt
Dispens: Avgasrening
Motor: B21A"
Innebär det då att man slipper komponentkontroll o klarar sig med regbesiktning? Hade tänkt sätta i endera B23E eller B21ET i den nämligen.
Den B21 som sitter i är från en 75:a, med andra ord en äldre motor.
Gustaf svarade
Det går inte att svara på till 100%, förmodligen slipper du komponentkontrollen men det är inte säkert. Eftersom din bil redan från början är en form av undantag så blir det en tolkningssak för besiktningsmannen.
/Gustaf
Ascona 400 skrev
Tungfot !
Det går fint att lägga i motorer av annat tillverkare..
Men då får bilen inte vara nyare än -88 och får inte överstiga max. effekt/vrid samt skall monteras med komplett avgasrening.
Så länge detta uppfylls så behöver inte bilen reggas som ombyggt fordon.
Jag har själv testat detta så det är inga problem..
Lite bilder på bilen..
http://ascona400.pointclark.net/gallery/min_ascona //Emil
Patrik Johansson frågade
En komplettering angående
Citat:
Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).
Det spelar alltså ingen roll om bilen redan är originalutrustad med katalysator (tänker främst på 87-88´or som såldes med katalysator).
Gustaf svarade
Nej, det spelar ingen roll. I alla fall inte om man följer lagen 1992:12 men jag skulle inte bli förvånad om någon Bilprovning väljer att tolka det som att bilen inte ska ha haft kat. Alltså, välj helst en bil utan kat.
Kommentar till frågorna om avgasintyg sedan Bilprovningen slutat göra kontrollen: Det är enligt lag bara Bilprovningen och biltillverkaren (motortillverkaren) som har RÄTT att fixa intygen. När Bilprovningen inte längre anser sig kunna genomföra den kontroll som krävs för intyget, så finns bara tillverkaren kvar. Ni MÅSTE alltså fråga tillverkaren, i varje enskilt fall, om de kan tänka sig att hjälpa till. Varken jag eller någon annan kan svara för deras policy och hur de väljer att göra.
Observera att det är en RÄTT att utfärda intygen, ingen SKYLDIGHET.
Micke skrev
Jahaja.. Då så har man pratat med Volvo.
Först så ringde jag Upplands motor oc talade med en väldigt trevlig man som visste vad jag var ute efter. Men tyvärr så får inte Volvo verkstaden göra komponentkontroller..
Men han tipsade mig om att ringa till huvudkontoret i Göteborg och teknisk suport. Det var inte lika kul. Antingen så visste dom inte vad som skulle göras eller så vill Volvo inte hjälpa oss motor entusiaster. Går inte sa han.. Glöm detta.. osv..
Jag menade på att modellen har ju funnits i exakt det utförandet som jag har byggt om min bil till. Och jag ville ha ett intyg på detta. Vi skriver inte ut några intyg sa han.
Det fanns ett sätt sa han. Kontakta SFRO, Jo dom känner jag till sa jag. Men det blir dyrt sa han, Du måste göra ett amatör bygge med allt vad det innebär. Då blir det inte lönt va? sa han.
Jag försökte påtala på ett vänligt sätt att bilmodellen har ju funnits med B21Et och att bilen stämmer överens med den.
Dessutom så får du ju inte öka effekt och vridmoment mer än 10- 20% (Ni vet) fick jag höra sen... Ja men Volvo har ju godkänt både högre motoreffekt och vridmoment än detta sa jag då.
Efter detta så följde en diskusion om detta lite fram och tillbaka..
Summa sumarum är i alla fall att dessa jämförandekontroller och intyg är tydligen inte Volvo intresserade villiga att hjälpa oss med...
Hur sjutton gör jag nu? Jag har lite ideer, men jag vill ju ha bilen laglig...
/micke
Avslutningsvis uppmanade Zerial oss till fäljande
e-post adressen till Svensk Bilprovning är kundtjanst@bilprovningen.se. Skriv tydligt, i klartext (inte forum-slang eller forum förkortningar, utan med professionell, enkel svenska) vad du vill veta och beskriv Din situation noggrant. Uppge vilket regnummer bilen har och vad motorn heter som du har nu och tänker byta till osv. Då kan De (SBP) ge ett så korrekt svar som möjligt.
Det finns ingen anledning att bifoga ryckten, som tex "min polare larsa har en 242a med CHBB454 på 1000hk med kompressor, då får väl jag också göra så..?"
---------------------------- mera -----------------------
Skrivet av Gustaf:
Hej
Ombyggt och amatörbyggt fordon förtjänar egentligen en egen FAQ-avdelning.
För att ett fordon ska kunna reggas som "ombyggt fordon" ska det ha ändrats i betydande grad.
Ur VVFS 2003:22:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
Alltså, bara motorbyte gör inte att man kan utnyttja undantagen för ombyggt fordon. Om du däremot byter både motor och kraftöverföring (dvs motor, låda, slutväxel) SAMT hela bromssystemet, så kan det reggas som ombyggt fordon.
/Gustaf
--------------------------------------------------
Stolen with pride från Gustaf som säkert tycker detta är bättre än att han skall svara på alla frågor för miljonte gången.
Göran
Moderator Garaget