3043
Sök

Värdering av en krockad 325 TDS -94 i fint skick? Motparten bröt mot väjningsplikt!

37 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
Var inblandad i en krock igår, motparten är skyldig till olyckan. Hon lämnade inte mig företräde, bröt mot väjningsplikten.

Bilen har bogserats till BMW verkstaden, jag har kontaktat försäkringsbolaget m.m.

Min fråga är nu?
Hur mycket värderas denna 325 TDS till?
Fint skick, farthållare, AC, sportstolar, elhissar, elspeglar, sportchassi, Feritta rostfritt avgas, bytt alla slitdelar m.m.
Bilen har gått långt ca. 27000mil men är i fint skick.

Vad skulle ni värdera denna bil till?
Bilder + fakta finns på: http://www.garaget.org/?car=39850

Tacksam för svar!

Smålänning
7 887 Inlägg
27 september 2007
Inge expert på värdering, men den ska värderas som motsvarande bil i helt skick. M.a.o så ska dom bortse ifrån att den är krockad vid värderingen.
Gör dom inte det, så begår dom tjänstefel.

Tyvärr så höjer inte sportstolar och slitdelar värdet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

29 Inlägg
27 september 2007
Fanns inte många sånna på blocket att jämföra med,
men ska jag dra en gissning tror jag den var värd
sådär 40-45 tusen kronor.

2 600 Inlägg
27 september 2007
hur illa skada är bilen då?

gör som jag kör gubba racer=)

study
772 Inlägg
27 september 2007
ett tips se till att få avgassystet utbyt mot orginal i fall du har något då de värderar orginal delarna

37 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Nu har jag lagt upp bilder på bmw när den är krockad! sad

Thorssa
1 oktober 2007
De lär väl inte lösa in bilen för det där? Ny skärm, dörr och lack så är det ju fixat eller är det mer som behöver åtgärdas?

?
1 038 Inlägg
2 oktober 2007
Optonic skrev:
Nu har jag lagt upp bilder på bmw när den är krockad! sad

Dom löser bilen bara om kostnaden överstiger halva bilens värde

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 oktober 2007
bilen ska in på plåtverska till och börja me sen värderar plåtverkstan bilen
sen ska försäkring bolaget prata me dig och försöka slippa undan me så mkt som möjligt

de går mest på årsmodellen och miltalet
hade en 240 som blev påkörd hans förskärings bolag bara gammal bil inte värd mkt sen har den gått 40 tusen mil amlänt slut så man fick

sen får man godkänna vart efter om man ska få mer pengar och skrota bilen lr om de ska reparera den

i mitt fall fick jag mer pengar och skrota bilen för än jag köpte den så blev rätt nöjd ändå

men e typ så de funkar iaf tar evigheter för allt

så bara hoppas du har en bil vid sidan om som går och använda så länge

638 Inlägg
2 oktober 2007
moose46019 skrev:
ett tips se till att få avgassystet utbyt mot orginal i fall du har något då de värderar orginal delarna

så om man smackar på massa eftermarknadsprylar och bilen blir totalkrockad. får man inte ut något av de då?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

37 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Pratade med värderingskillen idag, han sa att det skulle kosta ca. 60000:- att reparera
bilen. Så de kommer inte att repa bilen utan lösa in den.

Han erbjöd mig 37000:- för bilen som den stod nu med fälgar och allt!

Tyckte de var lite dålig bud. De finns en ungefär likvärdig 325 TDS -94 på blocket för 47000:-

1 418 Inlägg
2 oktober 2007
Ripley333 skrev:
moose46019 skrev:

så om man smackar på massa eftermarknadsprylar och bilen blir totalkrockad. får man inte ut något av de då?

kan vara så ja, säkert olika hos olika försäkringsbolag.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 519 Inlägg
2 oktober 2007
ser dyrt ut men krånglar försäkringsbolaget kanske du kan få ut pengar för att fixa det själv. säg att du vill behålla bilen till varjepris.. att du lagt ner 1000tals timmar, visa kvitton vad du kostat på den. mm skulle gissa att det går & lösa om du vill behålla den

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

804 Inlägg
2 oktober 2007
Optonic skrev:
Pratade med värderingskillen idag, han sa att det skulle kosta ca. 60000:- att reparera

Tyckte de var lite dålig bud. De finns en ungefär likvärdig 325 TDS -94 på blocket för 47000:-

Kontra med högre summa + att du ska få ta dina eftermarknadsprylar.
Bara stå på dig, de ger ofta(st) rejäla skambud.

.......
2 655 Inlägg
2 oktober 2007
baaki skrev:
Optonic skrev:

Kontra med högre summa + att du ska få ta dina eftermarknadsprylar.
Bara stå på dig, de ger ofta(st) rejäla skambud.

60000KR FÖR DE DÄR? yikes faan ser ju inte ut å va mer än 2 dörrar, en skärm å en ny blinkers å fixa lacken på kofångarn. farsan va ju me om en krock förut, dom sa de skulle kosta typ 40000kr tror ja de va att laga men sa han att han ville ha pengar + bil men fick bara pengar, vilket va typ 28000kr om ja minns rätt och fick köpa tillbaka bilen av försäkringsbolaget för 2000kr och sen kostade de han precis under 10000kr att göra de själv då svetsa han dit ny bakskärm, en ny huv, ny skärm, och en dörr sen lack på de. så då hade han ju bilen hel igen + 18000kr kvar. de va en nissan maxima årsmod 94 tror ja.

så kolla upp om inte du kan få både bil å pengar så kan du ju byta delarna själv.

1 297 Inlägg
2 oktober 2007
nu har jag inte sett bilen men att de kostar 60 tusen är ingen skräll.. Jag hade inbrott i min förra peugeot 206a. de pajjade ett lås på passagerarsidan. skar sönder 3 vinterdäck. bröt upp tackluckan.. repade runt stereon och stal den. Reparationerna gick på 45 tusen!

huh?
10 427 Inlägg
2 oktober 2007
http://www.forumbilder.se/thumbs/8F5C2C4E.jpg

Kanske lite off topic, men ett försäkringsbolag kostade på 40 000 för att rädda denna Volvo (som numera är min) efter en frontnosning med en Golf III under 2005. Ser inte så extremt ut på bilden, men dom bytte framskärm (ny?), höger framdörr (ny?), huv (begagnad) & lackade om torpedplåten. Samt ny strålkastare, stötfångare, batteri m.m. + lite svetsjobb.

Så reparationer kostar en del.. wink

66 Inlägg
2 oktober 2007
Vad jag vet så får man väl inget betalt för delat man satt på som inte är original? (avgassystem) osv.

638 Inlägg
2 oktober 2007
pfa skrev:
Vad jag vet så får man väl inget betalt för delat man satt på som inte är original? (avgassystem) osv.

men hur är det med fälgar, bodykit, ljudanläggning mm?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

37 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
De ser inte så farligt ut på bilderna men a stolpen är knäckt så man måste byta ut hela den + tröskeln. Det är det som drar iväg mest i pengar. Sedan kostar de å lacka om alla delar m.m.

Jag hade ju gärna velat att de lagade upp bilen, men de motiverar att det kostar för mycket att laga upp den ca.60000:-

Men sedan tänkte jag på en sak till? Hur mycket skulle ni värdera fälgarna till. Försäkringsnissen sa att de var värda ca. 5000:- tyckte det var väldigt lågt värderat med.

Men sedan om du löser in bilen måste väl jag få behålla fälgarna, eftersom att det inte är orginal delar utan eftermarknadsdelar. eller har jag fel?

Sedan har jag satt dit värre bromsar Brembo (4000kr) men de får jag inte extra för, men de kunde jag byta ut å sätta dit de gamla bromsarna om jag ville.

Men ett bud på 37000:- tycker jag var alldeles för långt.
Vad tycker ni jag ska säga för pris?

Jag har lagt upp bilder på http://www.garaget.org/?car=39850

Sök