3008
Sök

Virke till Baslådan?

442 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
har en snabb frågan angående vad som händer när man bygger med för tunt virke(vet att ljudet påverkas men hur mycket görs det i skillnad på 3 mm). vet att det sägs att de ska va 22mm spånskiva eller 19mm MDF men tyckte det såg så tjockt ut med 22mm och undrar om det går bra med 19mm spånskiva? och vad är MDF för slags skiva? smile
Senast redigerat av hummer89 (3 oktober 2007)

543 Inlägg
3 oktober 2007
Chansar lite, kan antagligen bli "klonkljud" om du bygger i för tunt material.

Det här var en ren chansning, så ingen behöver klanka ner på mig nu.

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

snickarelärling
54 Inlägg
3 oktober 2007
det är en finare fiberskiva som används till hyllplan, lister m.m personligen tycker jag att mdf blir snyggare och roligare att arbeta med ! mdf:en är något brun i tonen, den är helt slät eftersom den är sammanpressad under tryck tror jag ? skulle köpt mdf helt klart...!!
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:3R9 … aq/mdf.jpg
Senast redigerat av matlin (3 oktober 2007)

hmmm...?? the fire is burning !!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
3 oktober 2007
Har för mig att spånskiva o mdf är ganska lika men med den skillnaden att mdf är "tätare" o mera hållbart.
Rekomenderar mdf för att få bäst resultat.
Lycka till!

442 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
tack för svar snoppen. jo jag vet att det är det som kan hända men just hur stor risk är det att de skulle hända ? är bara en 10" proson som ska sitta i det. tänker mest på trycket nu. Jag vet inget om sånt här nästan hmm

442 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
matlin skrev:
det är en finare fiberskiva som används till hyllplan, lister m.m personligen tycker jag att mdf blir snyggare och roligare att arbeta med ! mdf:en är något brun i tonen, den är helt slät eftersom den är sammanpressad under tryck tror jag ? skulle köpt mdf helt klart...!!

Okey smile köper man sånt på samma ställen som Spånskivor eller? har aldrig hört det förut. och hur mkt prisskillnad är det på dom CA?

Tack så mkt killar wink

Meister
6 763 Inlägg
3 oktober 2007
hummer89 skrev:
matlin skrev:

Okey smile köper man sånt på samma ställen som Spånskivor eller? har aldrig hört det förut. och hur mkt prisskillnad är det på dom CA?

Tack så mkt killar wink

Köper du på vilken sketen bygghandel som helst big_smile

442 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
camaro67 skrev:
Köper du på vilken sketen bygghandel som helst big_smile

Då ska jag kolla upp det ist wink

snickarelärling
54 Inlägg
3 oktober 2007
skulle rekomendera att du åker till en bygghandlare och ger dom måtten så sågar dom ut det åt dig på deras fina maskin och resultatet blir perfekt som det kan bli !! kostar inte många kronor då för dom tar inte betalt för hela skivan ! jag kollade på k-rauta´s hemsida och där var plywooden dyrare än mdf !! mdf 22mm kostade 409kr tror jag för en hel skiva (22*120*2440) men åker du till dom och ber dom såga så får du köpa hela ändå, så åk till den bygghandel där snickarna handlar ! eller silvan där betalar du för vad du köper alltså om du ska ha en bit som e 20*20cm så betalar du för 0,2*0,2=0,04m2 gånger vad dom nu tar för kvadratmetern ! kanske något dyrare men mycket smidigare ! om du inte vill ha en hel skiva alltså !!

hmmm...?? the fire is burning !!

1 688 Inlägg
9 november 2007
matlin skrev:
skulle rekomendera att du åker till en bygghandlare och ger dom måtten så sågar dom ut det åt dig på deras fina maskin och resultatet blir perfekt som det kan bli !! kostar inte många kronor då för dom tar inte betalt för hela skivan ! jag kollade på k-rauta´s hemsida och där var plywooden dyrare än mdf !! mdf 22mm kostade 409kr tror jag för en hel skiva (22*120*2440) men åker du till dom och ber dom såga så får du köpa hela ändå, så åk till den bygghandel där snickarna handlar ! eller silvan där betalar du för vad du köper alltså om du ska ha en bit som e 20*20cm så betalar du för 0,2*0,2=0,04m2 gånger vad dom nu tar för kvadratmetern ! kanske något dyrare men mycket smidigare ! om du inte vill ha en hel skiva alltså !!

Sen brukar dom ta 10 kr / snitt dom gör med sågen, så måste dom såga 2-4 gånger per del, och du har 6 väggar. Ptja smile

Personligen tycker jag MDF funkar grymt mycke bättre än spån, det finns vissa handlare som har så tjockt som 38mm, men det behövs knappast i ditt fall, MDF är hårdare och har en slät yta jämfört mot spån, som gärna flisar sig. Dessutom är det högre material-densitet i mdf big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 833 Inlägg
9 november 2007
Tik är snyggt.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

324 Inlägg
9 november 2007
Jag gjorde en snabb lite bild här hur ja gjorde.

Använde 2st 10"

http://www.garaget.org/gallery/archive/52393/187520_z5oaov.jpg

Baksidan är någon sorts plywood.. Den dunkar jäkligt bra ialla fall..

Eh? Jaha! Okej!

Sök