3760
Sök

första bil.Opel calibra turbo 4x4,Mitsubishi Sigma,Ford Probe?????

4 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
Kollar runt på en första bil nu och hittar lite smått o gott. Men vill gärna att ni delar med eran erfarenhet och tycke om bilarna jag har hittat. Priset på alla bilar är MAX 20k
Jag vill hälst att den INTE ska vara framhjulsdriven.

Opel calibra turbo 4x4 -93 med bra pris, dock lite pill på den.
Vart lite orolig när jag hörde att turbon var skit och 4hjulsdriften pajjade lätt.
Turbon kan man väll byta ut mot någon bättre? vad för ngn? pris
4x4 har jag hört att man kan förstärka på ngt sätt. sant? pris och hur mycket jobb är det?

Sen har jag kolla på 2 andra modeller:

Mitsubishi Sigma -93
Har inte hört så mycket om dom men vet att den ligger på 200hk orginal men hittar den bara med automatlådan,Några manuell finns det men i fel prisklass eller för dåligt skick. Manuell vill jag ha om det ska vara något.

Ford Probe 24v V6 -93
En bil jag inte har hört något om heller. framhjulsdriven eller bak?
ca 164hk på den jag kollade.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 oktober 2007
Med 20k får du ingen fin Calibra. Tveksamt kring Proben också.
Höj din budget eller sänk kraven på bilarna.

Proben är framhjulsdriven vad jag kan minnas.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
John87 skrev:
Med 20k får du ingen fin Calibra. Tveksamt kring Proben också.
Höj din budget eller sänk kraven på bilarna.

Proben är framhjulsdriven vad jag kan minnas.

det var ju lite pill på calibran, den får jag under 20k för, sen finns det ju 16v fina under 20k men dom är inte så intresanta.

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
4 oktober 2007
Som sagt så har du rätt höga krav men öven så kan jag ju tycka att alla är lite av problem bilar men det är upp till dig. Sigma är trevliga bilar men med MKT elfel vanligen och ofta klena toppar, calibra rostar och 4 hjulsdriften säger ofta upp sig och lämnar in, probe har ofta problem med lådorna så de är väl lite vad jag vet om dem.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
22 januari 2008
en fråga bara
nån som har en mitsubishi sigma v6 3.0 maneull och ej gått över 20.000 mil hör av er till mig jag letar en också:P

892 Inlägg
22 januari 2008
Du får antagligen ingen körklar Calibra turbo för under 20k. Turbon går ju som sagt att byta, men då går du ju över 20k. 4x4 på Calibran har jag hört är en svag punkt, och visst kan man få det fixat, men det kostar det med...
Så jag säger som föregående postare, sänk kraven något eller lägg mer pengar. Vill du ha Calibra/Probe så går det att hitta fina framhjulsdrivna för 20-30k om man letar lite, men om du bryr dig mer om kraft och bakjulsdrift kanske en Volvo turbo är mer intressant (vet inte prisklass på dessa)... roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
22 januari 2008
en polare köpte en calibra för 30-papp
sen fick han laga den om o om igen hela tiden .. 30-papp
sen sålde han den.. 25-papp

så de är fan världens skitbil! köp inte en billig calibra.

22 januari 2008
richardoo290 skrev:
en polare köpte en calibra för 30-papp
sen fick han laga den om o om igen hela tiden .. 30-papp
sen sålde han den.. 25-papp

så de är fan världens skitbil! köp inte en billig calibra.

du behöver inte dra alla calibror över en kant för att din polare köpte ett dåligt exemplar. men jag håller med dig på en punkt, det sista du sa: KÖP INTE EN BILLIG CALIBRA TURBO! en calibra turbo för 20k? du kommer att behöva lägga minst 20k extra för att få den i bra skick igen.

kolla dessutom på bakskärmarna på calibra om du ska kolla in någon. ofta mycket rost där.

149 Inlägg
22 januari 2008
woobin skrev:
Opel calibra turbo 4x4 -93 med bra pris, dock lite pill på den.
Vart lite orolig när jag hörde att turbon var skit och 4hjulsdriften pajjade lätt.
Turbon kan man väll byta ut mot någon bättre? vad för ngn? pris
4x4 har jag hört att man kan förstärka på ngt sätt. sant? pris och hur mycket jobb är det?

För det första vill jag säga att för 20kkr får du räkna med att det är lite att fixa som du skriver oavsätt bil.
Sen så har jag aldrig hört att det ska vara något fel på turbon i c20let motorn (som den heter). Däremot är rost och drivlinan en svag länk. Drivlinans svaga punkt är fördelningslådan, den går att byta mot ny(dyrt) eller förstärka den. Kolla på http://www.maxxtuning.se/ där har du en kille som kan allt om Calibra turbon och han förstärker fördelningslådor.

För mer frågor kring Oplar kollar du in www.opelsportclub.com.

Lycka till med vilken bil det nu än blir.

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

Illustratör
826 Inlägg
22 januari 2008
Du skulle ha fått tag på en gammal legacy turbo. wink Är någon av dessa bilar ett krav så skulle jag direkt utesluta calibra turbon och kolla närmare på antingen proben eller sigman.. Sigman kan jag inte uttala mig om men proben har en del barnsjukdomar. Främst med kraftöverföring, transmission.

Tänker...

Sök