3774
Sök

Volvo Rödblock: 16v turbo bygge

falken
5 oktober 2007
Trådstartare
jag ska påbörja en motor konvertering. ska bygga en 16v turbo. men har lite funderingar.
bland annat vilken typ av box ska man ha en från en 16v eller en turbo?
vart man kan få tag på kammaxlar till 16v?

118 Inlägg
5 oktober 2007
Jag skulle gissa på att dom flesta som bygger 16v turbo satsar en slant på ett eftermarknadssprut också. Visst är det volvo vi pratar om?
Senast redigerat av rebell82 (5 oktober 2007)

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

plattsättare!
804 Inlägg
5 oktober 2007
rebell82 skrev:
Jag skulle gissa på att dom flesta som bygger 16v turbo satsar en slant på ett eftermarknadssprut också. Visst är det volvo vi pratar om?

du har helt rätt det är nog volvo 740 han snackar om.. och det andra har du också rätt i

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

falken
6 oktober 2007
Trådstartare
ok
joo det är volvo vi pratar om. big_smile

10 287 Inlägg
6 oktober 2007
I alla fall turbocenter har (eller har haft) chip till 8V boxar för att bygga 16V turbomaskiner.
Men tänk på att du måste ha en sk "guldbox/219-box" till tändningen eftersom det är den enda som går att chippa.

Kamaxlar? Sitter redan i toppen till en B234 och funkar "utmärkt" upp till över 400Hkr. Mina kammar i min 16V maskin är dock lite omslipade (med mindre bascirkel som följd. Varning där) och jag har 443Hkr vid 1.18bar så man får bra effektiv motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

247 Inlägg
17 oktober 2007
Du kan använda turbo el i bilen, sugmotorns el blir jobbig för den e mer eller mindre spegelvänd,

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 oktober 2007
jag skulle kolla på på tpc där står det hur mycket som hälst om 16v turbo konventering

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök