2540
Sök

Vilket bränsletryck till 200sx?

1 503 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har idag monterat z32 lmm, 444cc skyline spridare, anpassat chip för spridarna och lmm samt en linjär btr från malpassi med tillhörande bränsletrycksmätare. Bilen är provstartad och körd och går bra på normal körning. Men när turbon börjar ladda så kommer ingen kick utan den bluddrar mer, vilket nog betyder att den går fett. Hur gör jag för att ställa in btr:en på lämpligt tryck? Vilket är rätt orginaltryck? Vad ska den visa på tomgång bränsletrycksmätaren?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
7 oktober 2007
#2
Standardtrycket ska vara 2,5bar med vaccumet urkopplat, antar att det ska vara likadant även om man har dom grejerna du har.

- Time Attack -

74 Inlägg
8 oktober 2007
#3
När jag bytte till z32 lmm så började min också bluddra när den började närma sig 1 bar. Jag trodde först det va nåt fel på det nya chipet men det visade sig att gnistgapet på stiften var för stort. Gnistan blåstes liksom ut.
Trodde inte lmm:en skulle göra så stor skillnad för det med tydligen gjorde den det. Körde förut på NGK BCPR7ES-11 men nu kör jag på NGK BCPR7ES som bara har 0,7mm gap istället för 1,1.

1 503 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
#4
Juka skrev:
När jag bytte till z32 lmm så började min också bluddra när den började närma sig 1 bar. Jag trodde först det va nåt fel på det nya chipet men det visade sig att gnistgapet på stiften var för stort. Gnistan blåstes liksom ut.
Trodde inte lmm:en skulle göra så stor skillnad för det med tydligen gjorde den det. Körde förut på NGK BCPR7ES-11 men nu kör jag på NGK BCPR7ES som bara har 0,7mm gap istället för 1,1.

Ok. Och då löste sig allt eller?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

74 Inlägg
10 oktober 2007
#5
Japp. Den bluddrar ingenting nu. Men min bluddrade endast på full gas och när laddtrycket steg över 0,9.
Vad kör du på för stift?

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#6
Vet inte exakt vad jag kör på för stift nu, men jag antar det är orginal eller va man ska säga tongue Jag har även märkt att bränsletrycket varierar lite på tomgång vilket resulterar i en ojämn tomgång. Kan det ha med att göra att jag kör med orginal+malpassis btr? Malpassin är inställd på grundtryck, 2,5 bar.
Senast redigerat av Oboy6 (10 oktober 2007)

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

2 117 Inlägg
10 oktober 2007
#7
Har du kvar original BTR så kommer du hela tiden att köra på minst det bränsletryck som originalaren håller, oavsett hur du justerar Malpassin. För att kunna finjustera ned bränsletrycket (med tanke på de nya större spridarna och om motorn går för fett) så bör du ta bort original BTR och ersätta den med enbart Malpassin.

Det är lite pill och kräver ändring av original rail för att kunna få dit den nya BTR:en.
Bort med gamla, skruva dit en egen fläns på den befintliga och sedan på med den nya BTR:en.

Givetvis kan du ju även byta upp dig och skaffa en ny rail men det blir ju en slant till.



Oboy6 skrev:
Har idag monterat z32 lmm, 444cc skyline spridare, anpassat chip för spridarna och lmm samt en linjär btr från malpassi med tillhörande bränsletrycksmätare. Bilen är provstartad och körd och går bra på normal körning. Men när turbon börjar ladda så kommer ingen kick utan den bluddrar mer, vilket nog betyder att den går fett. Hur gör jag för att ställa in btr:en på lämpligt tryck? Vilket är rätt orginaltryck? Vad ska den visa på tomgång bränsletrycksmätaren?


191 Inlägg
10 oktober 2007
#8
så även om man köper malpassi btr eller annan så kan man inte få högre än 2.5 bars soppa tryck för att original spärrar?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#9
Lennstrom skrev:
så även om man köper malpassi btr eller annan så kan man inte få högre än 2.5 bars soppa tryck för att original spärrar?

Tvärtom, du kan inte få lägre bränsletryck än 2,5 bar. Btr:en bromsar ju bränslet ut från fuilrailen och släpper fram bensinen först när inställt tryck är uppnåt.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

191 Inlägg
10 oktober 2007
#10
jo men ja menar att om ja vill ha högre tryck än 2.5 så måste original bort för den spärrar så att man inte kan få mer än 2.5? eller? men vilket soppa tryck borde man köpa på med alla dina uppsättningar med skyline spridare å annan lmm och de? bytte du stiften föresten till dom som han andra killen föreslog?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#11
Lennstrom skrev:
jo men ja menar att om ja vill ha högre tryck än 2.5 så måste original bort för den spärrar så att man inte kan få mer än 2.5? eller? men vilket soppa tryck borde man köpa på med alla dina uppsättningar med skyline spridare å annan lmm och de? bytte du stiften föresten till dom som han andra killen föreslog?

Ok, nej den spärrar inte, den Btr med högst "motstånd" bestämmer trycket. För tillfället är jag inte hemma utan jag studerar på annan ort. Jag ska ta och byta stift i helgen tänkte jag.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

191 Inlägg
10 oktober 2007
#12
men jag har en malpassa btr linjär 1:1 och orginal btr på fuelrailen då.. och ja får inte upp mer än 2.5 bars soppa tryck:S hur mkt ja än skruvar på den där jävla btr:en. varför?

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 oktober 2007
#13
Lennstrom skrev:
men jag har en malpassa btr linjär 1:1 och orginal btr på fuelrailen då.. och ja får inte upp mer än 2.5 bars soppa tryck:S hur mkt ja än skruvar på den där jävla btr:en. varför?

BTR:en är trasig?


191 Inlägg
10 oktober 2007
#14
den är ju helt ny:S kan de va för att bränsle ledningarna är lite klena? har bytt dom å dragit själv så de vart inte riktigt samma storlek som orginal de vart lite mindre men kan de ha sån betydelse?:S

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

191 Inlägg
10 oktober 2007
#15
har även samma soppa tryck även om ja tar bort btr:en smile

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#16
Lennstrom skrev:
har även samma soppa tryck även om ja tar bort btr:en smile

Va? Menar du att du köra utan någon btr alls eller vad? :S

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

mek
59 Inlägg
10 oktober 2007
#17
org har 200sx 2bar bränsletryck inte 2,5

du som inte får upp trycket, har du bytt soppa pump??
org pumpar de ganska dåligt... och man bör inte byta till mindre ledningar. särskilt inte om man ska trimma!!

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

191 Inlägg
10 oktober 2007
#18
obay6 ja menar att man tar bort original btr och bara använder malpassi btr:en för att kunna få över 2.5 bars tryck

Paying someone to do all the work on your car and feeling proud when it runs a fast time is like paying someone to have sex with your wife and feeling proud when she has his baby
"Den som ingen turbo har, den får åka utan bar"

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#19
Lennstrom skrev:
obay6 ja menar att man tar bort original btr och bara använder malpassi btr:en för att kunna få över 2.5 bars tryck

Jo, och det stämmer ju INTE. Du MÅSTE ju INTE ta bort orginal btr för att få över orginaltryck eftersom den btr med STÖRST "motstånd" gäller.

Anledningen till varför jag vill ha bort den är för att jag ska köra med orginaltryck och har fått för mig att den stör tomgången på något vis när de båda har samma "motstånd" på ett ungefär.

I helgen blir det till att demontera malpassin och enbart prova med orginal för att se hur tomgången beter sig då. Ska bli intressant!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#20
JRP skrev:
org har 200sx 2bar bränsletryck inte 2,5

du som inte får upp trycket, har du bytt soppa pump??
org pumpar de ganska dåligt... och man bör inte byta till mindre ledningar. särskilt inte om man ska trimma!!

Är det bara för att din bil har det eller vet du att det är så? Känns som det står 2,5 bar överallt.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!


Sök