2528
Sök

Vilket bränsletryck till 200sx?

mek
59 Inlägg
11 oktober 2007
#21
i manualen på sida 258 står det
bränsle tryck vid tomgång 196 kpa , 1,96 bar, 2,0 kg/cm2, 28 psi...cool

övertygad eller ska jag fixa mer fakta?tongue

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
11 oktober 2007
#22
JRP skrev:
i manualen på sida 258 står det
bränsle tryck vid tomgång 196 kpa , 1,96 bar, 2,0 kg/cm2, 28 psi...cool

övertygad eller ska jag fixa mer fakta?tongue

Det som är angivet där, är det med vacumslangen påkopplad?
För vad jag vet ska trycket vara 2.5bar utan vacumslang.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
11 oktober 2007
#23
Så här står det på 200sx.nu där jag hittade infon.

Vill du ha fram ditt korrekta bränsletryck i tomgång så koppla ur bränsletrycksregulatorn (drag loss den lilla slangen som sitter på baksidan av insuget). Ditt bränsletryck borde nu vara omkring 2.5bar vid tomgång. Har du glömt koppla ur bränsletrycksregulatorn kommer du få ett värde som är ca 0.6bar lägre.

- Time Attack -

mek
59 Inlägg
11 oktober 2007
#24
där fick vi ju svaret!!! de bränsletryck jag sa ca2 är med vakum inkopplat de ni sa 2.5är utan..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

1 503 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#25
Nej, problemet är fortfarande inte löst. Demonterade idag Btr:en (malpassi) för att se om tomgången skulle bli bättre, men icke.

Förklaring på problemet: Bilen startas och går jättebra på tomgång. Låter den stå orörd i cirka en halv minut och sen så sjunker varvet plötsligt till cirka 500-600 rpm. Står och går lite hackigt på 500 rpm i cirka 4 sekunder och sen vänder upp till normal tomgång. Sen sjunker det igen om cirka 10 sekunder. Ja ni förstår säkert. Ökar,minskar,ökar,minskar etc.

Ska ta och byta till andra tändstift imorgon som folk rekomenderat. Ingen som har något annat förslag på vad det kan vara? Kan det vara någon av de nya spridarna som är dålig?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

152 Inlägg
12 oktober 2007
#26
flödestestade du inte dom som jag rekomenderade i en annan tråd?

1 503 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#27
Niklas_J skrev:
flödestestade du inte dom som jag rekomenderade i en annan tråd?

Ne, jag gjorde aldrig de, fick inget svar från linköpingsföretaget. Har inte läst om någon annan som gjort det heller. Men det hade säkert vart bra att göra.

Det lustiga är ju att det bara händer då och då. Det räcker med att jag håller minimalt på gasen för att den ska gå hur bra som helst..

Men nu blir det till att byta stift och se om det blir något bättre.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#28
Har precis bytt tändstift nu och upptäckte att det redan satt likadana i redan. Men jag bytte och vid provstarten så gick bilen utmärkt lustigt nog big_smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#29
Oboy6 skrev:
Har precis bytt tändstift nu och upptäckte att det redan satt likadana i redan. Men jag bytte och vid provstarten så gick bilen utmärkt lustigt nog big_smile

Tändstiften hjälpte tyvärr inte. Men jag passade även på att höja bränsletrycket till 3 bar och vipps så går bilen hur bra som helst. Någon som kan förklara varför?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

mek
59 Inlägg
14 oktober 2007
#30
går den inte fett på övriga registret då?
är normalt att man gör så på org bilar att man lägger en uppfettning på tomgång för att få en jämn o fin gång..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

1 503 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#31
Nejdå, den går hur bra som helst på övriga registret. Kan de inte vara så att chippet är gjort för 3 bar soppatryck då?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

mek
59 Inlägg
14 oktober 2007
#32
kanske de men då borde den gått snålt rätt över innan...hmm

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

1 503 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#33
JRP skrev:
kanske de men då borde den gått snålt rätt över innan...hmm

Men jag har ju bytt chip vid trimningen nu

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

mek
59 Inlägg
14 oktober 2007
#34
då kan de ju faktiskt va så.. men som tur är går ju bilen bra nu över hela registret!!??

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

152 Inlägg
14 oktober 2007
#35
har du 3 bar utan vacumslang inkopplad så vet jag varför den går bättre...big_smile

1 503 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#36
JRP skrev:
då kan de ju faktiskt va så.. men som tur är går ju bilen bra nu över hela registret!!??

Nja. det kommer ju aldrig riktigt den där turbokicken längre..måste låna en bredbandslambda och ställa btr:en.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 503 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#37
Niklas_J skrev:
har du 3 bar utan vacumslang inkopplad så vet jag varför den går bättre...big_smile

Vet du? Varför då?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

152 Inlägg
14 oktober 2007
#38
skyline har 3 bar i soppatryck orginal.
och spridarna kommer från en skyline...

leo_m83
14 oktober 2007
#39
original soppa tyck på s13 ska vara 1.96bar. drar man bort bakuum slangen så ska den inte gå mer än 2.4 bar. har du skyline spridare så ska du absolut inte ha mer än 1.96bar. som i mitt fall, min btr är paj och har en bränsletryck över 2.5 bar. Bilen går fet och drar 2.1L / milen konstant oavsett om man gasar hårt eller lungt.......

1 503 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#40
leo_m83 skrev:
original soppa tyck på s13 ska vara 1.96bar. drar man bort bakuum slangen så ska den inte gå mer än 2.4 bar. har du skyline spridare så ska du absolut inte ha mer än 1.96bar. som i mitt fall, min btr är paj och har en bränsletryck över 2.5 bar. Bilen går fet och drar 2.1L / milen konstant oavsett om man gasar hårt eller lungt.......

Ok, men det är inte så att skylinespridarna kräver 3 bar i soppatryck för att fungera som de ska då (rätt dimma m.m.)?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!


Sök