3209
Sök

El-fel på min BMW e34, Hjälp!

20 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med.

Igår kopplade jag in mina angel eyes (drog stöm från styrboxen) och allting fungerade fint. Men senare på kvällen såg jag att inte bromslyset tändes då jag tröck ner bromsen. Så jag kollade säkringarna och alla var hela. Så jag tänkte att jag skulle koppla bort eyes'en igen och se om det var det som var felet. Då jag skruvade bort muttern till pluss polen så måste jag ha kommit åt jord precis då jag skulle till att ta bort muttern, det började blixtra och nu går det inte att starta bilen.

Alla säkringar är hela, och alla relä'n också, tror jag. (har kontroll mätt med multimeter och testat relä'na med ett 9v batteri).

Mellan pluss och jord i styrboxen mätte jag 12V innan, Nu är det bara ca 4V, då man vrider på tändningen är det bara 1V.

Jag misstänker att bränslepumpen inte får rätt mängd ström. Relät till pumpen och DME-relät(?) tickar inte då jag vrider nyckeln, och pumpen låter ingenting.

All annan elektrisitet fungerar fint.

http://www.freewebs.com/fsordern/elfel.jpg

Tacksam för hjälp!

8 Inlägg
7 oktober 2007
Önskar jag kunde hjälpa dej mer, men det enda jag har en liten aning om är bromslysena.. Kolla kontakten nere vid pedalen, inte helt ovanligt att dom tar slut..
MVH TOBBE

Den dä Lala på Fåröen ä int som all andre, fö hon knull me rake bejn!

8 Inlägg
7 oktober 2007
O just ja, kolla med folk på autopower, det finns många duktiga på elen där, "Mugge" verkar grym på det mesta. Hoppas det löser sej för dej...

Den dä Lala på Fåröen ä int som all andre, fö hon knull me rake bejn!

20 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
Okej, jag ska kolla up det, tack så mycket!

1 661 Inlägg
8 oktober 2007
Har du provat med ett annat batteri?

296 Inlägg
8 oktober 2007
hm kan tänka mig att styboxen kan ha fått sig en kyss  men då borde den gå i ett nöd-läge men den kan ju ha hoppat över de.  om du känner nån som har en likadan så prova byta styboxen.

340 Inlägg
8 oktober 2007
du mäter fyra volt på ngt ställe. kommer den här spänningen från styrboxen eller är det ngn extern kabel som matar boxen med 12v

20 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Det är nog inte batterit, för jag mäter 12V över all annan utrustning.

Jo jag kan tänka mig det jag också, men är det någon som vet vad det olika styrboxarna har för uppgift? (de bägge på bilden)

Vart lagras datan för hur långt man har kört? mätaren är digital, och jag känner att jag inte vill pilla bort de siffrorna (om de lagas i nån av boxarna).

och visst kan man koppla ur batterit utan att vara rädd för att allt ska noll-ställas?

Tack!

20 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
newBadboy skrev:
du mäter fyra volt på ngt ställe. kommer den här spänningen från styrboxen eller är det ngn extern kabel som matar boxen med 12v

Jag vet faktiskt inte om de kablarna matar boxen, det är mätt från-->
http://www.freewebs.com/fsordern/elfel2.jpg

Det går tre posetiva ledare från muttern. Jag ska riva upp bilen idag och ta reda på vart de går, återkommer när jag är färdig.

20 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
G3 skrev:
det ända som kan nollställas när du plockar bort bateriet en längre stund är service indikatorn. den håller ett tag med något backup batteri. och som sagt om styrboxen fått sig en kyss borde den gå i nödläget men då ska inte bilen gå så bra.

Allright, tack som fan, ska koppla ur batteriet nu (som jag igentligen skulle ha gjort innan jag började koppla), och se vart kablarna går.

340 Inlägg
8 oktober 2007
Ok. Jag frågar eftersom det är till stor hjälp att veta om du kortslutit själva boxen eller in- kommande matarkabel "bara" .

20 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Nu jävlar! Jag började demontera bilen och följde en av kablarna, när jag funnit den andra änden så mätte jag mellan dessa och ingen hände, jag kopplade i batteriet och ingen spänning!

vad i h'lvete tänkte jag och började leta fram hela kabeln, när hela kabeln var framme mätte jag igen... ingenting.. då såg jag en fet krympslang som överlappade den andra kabeln, jag tog en kniv och skärde upp den, sen kom det en till krympslang, skar upp den och då fann jag -->
http://www.freewebs.com/fsordern/elfel3.jpg

Vad är det där för typ av säkring?

Vad ska det var för ampere? Det står inget på den, den sitter ca 2,5 decimeter från batteriet.

Batteri: 12V 65Ah 540A (EN)

Hoppas detta är det enda felet, då blir jag glad!

Tack big_smile

340 Inlägg
8 oktober 2007
har aldrig sett ngn säkring som den, men den kabeln den sitter  på ser rätt rejäl ut. enklast är att du i princip ansluter en säkring parallellt över den  och provar bilen,  för säkerhets skulll börja med ca 3amp amperes säkring och jobba dig uppåt tills den håller utan att det rycker ngnstans. skulle jag själv gissa kommer du att hamna ngstans runt 15-20amp

296 Inlägg
8 oktober 2007
tror det är en liten typ anl säkring. men vart hitta du kabeln och vart går den?   det kan ju vara där felet till bromsljuset kommer ifrån också.

20 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Kabeln går från plinten, där kortsluttningen skedde, rakt till batteriet. Jag var på tre affärer (Bilakuten, Elektro. & mekonomen) och det var bara de på mekonomen som visste vad det var för någonting. Man får köpa ett nytt "inlägg" och sätta in själv, de hade på 50A. Det sitter en till sån säkring i BMW'n brevid batteriet i en liten plastkåpa och det är på 80A.

Och så är tillverkarna så jävla dumma att de trycker ampere storleken där säkringen brinner av, så då måste man vara såndär rätts-teckniker för att kunna se vad det ska vara för värde.

Edit: Note From Ron W. on his 535i:
there are TWO fusible links. an 80amp which is in a nice plastic enclosure held by bolts as shown on your site. the one i am talking about is near this one , but it is hidden very well under the heatshrink. this one is rated for 50amps and is part of the cable itself. there is no replaceable link like the 80amp one. i had to drill out the rivets to remove the old one. thisleft me with two opposing ring terminals that i put my fuse in between. this was very difficult to do because of how short the cable was comming through the back seat.
The two links are shown on the bentley wiring diagrams, the problem is that it doesnt mention the location of the 50amp link. i called a friend from bmw and he said it was near the battery on his diagrams. i found it by chance. now i admit i did not try to call about a replacement 50amp link, but my friend from bmw said that it was very unlikely since the original was hardwired part of the original cable.

http://www.bmwe34.net/E34main/Maintenance/Electrical/Data/Link.jpg
The second link in a red wire that parallels the large black wire off the battery. it was hidden underneath two layers of heat shrink. i had to cut it out and replace it with my own retro fit. now i have 12.9 volts to my dme instead of 2. this problem may be of intrest to others. took me two weeks to reslove this issue and i dont think that bmw has a retro fit for this fuse. you would have to buy a whole new battery cable.

Låter precis som för mig. Så imorgon sätter jag in en 50A och tittar om allt fungerar!
Senast redigerat av swinton (8 oktober 2007)

20 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Jag åkte och köpte saker så jag skulle kunna bygga säkringen.
http://www.freewebs.com/fsordern/elfel6.jpg
Jag började bygga och när jag var färdig:
http://www.freewebs.com/fsordern/elfel7.jpg

Nu fungerar bilen kanon! Tack för alla tips och råd! big_smile

Mvh Bengan!
Senast redigerat av swinton (9 oktober 2007)

Sök