3397
Sök

starmotorn klickar och kabeln smälter!

134 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#1
Köpte mig en opel med 6v för nångra dagar sedan.. och när jag ska starta den så klickar den bara men ibland går den igång kanske 10% av gångerna och då så blir pluskablen från bateriet till starmotorn varm och smälter.. Nått som är felkopplat tro?hmm


8 156 Inlägg
9 oktober 2007
#2
Kanske är startmotorn som havererat också?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

134 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#3
ja.. men han jag köpte bilen av har haft inne den på verkstad så den ska inte vara nått fel på.. men han kanse har kopplat dit kablarna fel?. går en tjock kabel från + polen till startmotorn, sen där den tjockakabel sitter på starmotorn går en kabel in till bilen och så sitter det en kabel på ett stift som med går in i bilen. Är det nått han missat? jag vet inte riktigt hur det ska vara!


10 287 Inlägg
9 oktober 2007
#4
Det säger alla. Har du papper på vad som är gjort?

/Göran

makaronisen skrev:
ja.. men han jag köpte bilen av har haft inne den på verkstad så den ska inte vara nått fel på..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

134 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#5
Ne. Men eftersom den startar ibland så är ju inte hela starmotorn trasig iallafall


Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2007
#6
Startmotorn är busted. Antagligen samma fel som det var på en jag renoverade när jag gick i skolan. Funkade också ibland, och då var det kortis i lindningarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

134 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#7
Okey.. vad ska man göra åt det då?? köpa ny?


2 164 Inlägg
9 oktober 2007
#8
I ditt fall har ett lager i generatorn säkert skurit ihop. Kan bero på en dålig renovering.
Antingen köper du en ny, bättre begagnad eller en renoverad och monterar.
De är upp till dig vad du vill lägga pengarna på.

MVH

F


1 Inlägg
13 oktober 2007
#9
rengör batteripolen med stålborste och eventuellt skala om kabelskon
vid dålig kontakt blir det varmgång se även till så att du har tillräckligt grov kabel

Mekaniker
472 Inlägg
13 oktober 2007
#10
Byt till nya kalblar. Det lönar sig nog i längden. Va också noggran med att rengöra kontaktytorna.

BMW-tok

4 Inlägg
13 oktober 2007
#11
Alltid svårt att ge tips när man inte själv har hört "felet"..
Men börja med och kolla att jordkabel mellan motor och kaross och kaross och batteri är hela och rena, inge oxid får finnas, samt byta polskor och att du har ett fräscht batteri.

Hjälper inte det så får du antingen fixa en ny eller beggad startmotor.


687 Inlägg
14 oktober 2007
#12
satt batteriet på när du köpte den? Det skulle ju kunna vara plusjord på den.

152 Inlägg
14 oktober 2007
#13
volvo_Tobias skrev:
satt batteriet på när du köpte den? Det skulle ju kunna vara plusjord på den.

Plusjord på en tysk? Njae det e de där med Lucas som kör sånt väl?
6V e skit! Vet ett flertal som haft strul,både på gamla traktorer och Bilar. De flesta har byggt om till 12volt...
I ditt fall skulle jag nog ta väck och mäta upp resistansen på bitarna,för då ser man om det e kortis någonstans.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!


Sök