3486
Sök

Garagelack?

1 199 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej, funderar på att köpa mig en bil som kommer att få rulla i vinter, efter vintern så tänke jag fixa till den så att det blir en fin sommar/veteranbil

Dock behöver bilen troligen ny lack, och jag känner väl att jag inte kommer att lägga en massa pengar på en proffslackering, utan mer en garagelackering, med andra ord behöver den inte vara perfekt..

Är det ngn som gjort en "egen" lackering? Vad behövs isof förutom färgen, färgspruta och komperssor etc.etc? Och vad kan allt kosta sammanlagt?

Vad kostar färgen tex? Är det svårt att få ett hyffsat resultat?


alias_kladde
10 oktober 2007
#2
Du kan köpa mycket väldigt billigt och beroende på resultat så behöver det inte kosta allt för mycket.. ca 2000 med kompressor och färgkit och färg

Pappa köpte en kompressor för 700:- som de garanterade skulle fungera
Färg, ja lantmännen är bra om det är så för de har vanlig plåtfärg fråga dem så ska de väl kunna hjälpa men det fanns mycket där när jag kolla men inte det största urvalet men det kunde de blanda till annars. kostar väl ca 300:- litern eller nåt sen kan du ju köpa förtuning med.. men ca 2000 ungefär.. skulle jag tro..
men det är garage lack det

1 199 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#3
Ok, Färgen hade jag väl tänkt att köpa på ngn färgfrima som säljer "billack", kompressor och färgspruta lånar jag av en bekant som har riktiga saker..

Men vad bör man göra med bilen innan man lägger på lacken, slipa ner gamla, spackla om det behövs, sedan på med grunfärg, sedan ett par lager lack och slutligen klarlack? Har jag rätt?


Fartdåre
378 Inlägg
10 oktober 2007
#4
har väl ungefär samma planer som du, nåt kul att köra med i vinter och till våren göra den riktigt fin inför sommarn.

Men jag fundera på rolla den, en kompis köpte en bil som var rollad och det såg riktigt nice ut.

TICen är till salu säljs billigt.

1 199 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
#5
Mmmm, dock så håller inte den rollade färgen så länge har jag för mig, vill ju ha en blank och fin bil till sommaren nästa år, men den behöver självklart inte vara super super fin, bara den blänker lite och har ett hyffsat rostskydd..


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
1 417 Inlägg
10 oktober 2007
#7
Bilen behöver inte vara plåtren heller.


Driifter;)
1 630 Inlägg
10 oktober 2007
#8
har du täntk o ha den ett tag så satsa du på nån 2k billack o inte nån jäkla maskinfärg från lantmännen.. kompises a-traktor va målad me de den fick amn vaxa varje månad lr nåt liknade för den skulle va fin.. blev lite mjöligt lr skit på den.. men inte alls svårt o vaxa bort..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Fartdåre
378 Inlägg
10 oktober 2007
#9
master_lars skrev:
Mmmm, dock så håller inte den rollade färgen så länge har jag för mig, vill ju ha en blank och fin bil till sommaren nästa år, men den behöver självklart inte vara super super fin, bara den blänker lite och har ett hyffsat rostskydd..

Samma här. Men känns väl lite överkurs med lackspruta eller kanske inte e så svårt :s

TICen är till salu säljs billigt.

1 997 Inlägg
10 oktober 2007
#10
Borde gå å göra såhär. om man inte är så jättenoga å så... köp, nån/några burkar me: rostskyddsprimer, färgen du vill ha, klarlack och massa slippapper

Slipa ner hela bilen så man får bra fäste för primern. (Behöver inte vara plåtrent men de gör ju inget)

Sen grundlackar man bilen (rostskyddsprimer) så den inte blir uppäten av rost direkt, sen lackar man Själva färgen i 2 lager typ.
Sen våtslipar man HELA bilen efter de har torka..
Sen lackar man 1 lager klarlack, slipar, 1 lager till, slipar, sen 2 lager utan å slipa

Sen ska den stå i nån vecka eller så, så färgen får härda ordentligt innan man vaxar den å så..

Verkar de vettigt, eller nån som  har nå annat å säga. Om budget lackning. Kan gå å få bra om man är seriös.. smile menmen.. Va tror du om de? smile


Illustratör
826 Inlägg
15 oktober 2007
#12
Har en liten sidofråga.. Hur viktigt är det med slipdammet o så som blir när man slipar spackel etc. ska man vara dyngnoga med att få bort allt eller är det bara att köra på primern?

Tänker...

80 Inlägg
15 oktober 2007
#13
Fallan skrev:
Har en liten sidofråga.. Hur viktigt är det med slipdammet o så som blir när man slipar spackel etc. ska man vara dyngnoga med att få bort allt eller är det bara att köra på primern?

Ta och torka av bilen med spolarvätska och någonting som inte luddar.

Tokig
83 Inlägg
15 oktober 2007
#14
Torka av bilen med en mikrofiberduk och för bästa resultat köp en klibbduk samt vattna golvet innan du lackar så minskar du risken för att få en massa damm i lacken smile

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)

482 Inlägg
15 oktober 2007
#15
varför inte bara rolla bilen med skumroller, blir bättre än att sprut måla om man inte är van, samt är billigare kan du klara dig med 500-1000 beroende på hur noga du är.

just real power
no turbo shit

Illustratör
826 Inlägg
15 oktober 2007
#16
Tackar för dom svaren. smile
mvh

Tänker...


Sök