4450
Sök

förberedelser för byte av topplockspackning

34 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#1
Min V40-97 ryker vitt och har skum i oljan. Komptestet visade 15, 15, 15, 14. Hoppet är ju det sista som överger en men det är väl bara att inse att det måste bytas. Nu till frågan:

Hur förbereder jag mig? har aldrig bytt topplockspackning tidigare, inte ens kamrem. Motorn har varit ett område där jag hittills varit befriad från problem.

Som jag har förstått det ur Haynes så finns det ett flertal ställen som kan bli problematiska:

1. Toppen tvådelad så kamaxlarna måste demonteras. Dessa ska tydligen vara besvärliga att montera igen.

2. Man måste tydligen skaffa flytande packning att lägga på när man monterar topphalvorna. Kan man inte använda en gummipackning?

3. En del säger att toppen måste planslipas därför att den troligen har slagit sig då motorn gått varm (aluminium). Är detta svårt att utföra om man har tillgång till en planslip? Hur mycket ska man slipa ner?

4. Det rekommenderas att man byter ventilstyrningar, jag har tittat på ett demonterat topplock men kan inte riktigt begripa hur man byter dessa. Drar man ut dem? Vilka verktyg behövs?

Det finns ju två sätt att betrakta detta: a) Dyrt. Tidskrävande. Hemskt b) Lärorikt. Kul. Möjlighet att trimma!

Jag tillhör kategori 2 (obotliga optimister) och det är därför jag inte lämnar jobbet til en mek.

Nästa fråga:

Vilka TREVLIGA saker kan man göra om man ändå demonterar sin topp? Minns att det är en sugis på 2 liter... Tankar jag haft är:

1. OM man ändå slipar ned toppen, säg 1 mm, så höjer man givetvis kompet och det borde ju leda till en effektökning smile Då förskjuts även tändläget, vilket man måste kompensera för enl den legendariska sugmotortråden. Finns det något annat att tänka på? Blir det en märkbar effektökning?

2. Att porta borde ju nästan vara obligatoriskt.

3. Skulle man kanske kunna slänga i ett par vassare kammar? Vilka rekommenderas? jag har hört att en del använder 2 avgaskammar på V40 men jag tror att det gäller turbomotorer.

4. Eftersom tändvinkeln ändå ska justeras så kanske ett par justerbara kamdrev inte vore så dumt...

5. Efter dessa små förändringar så bör man kanske lämna bilen på mappning, vad kostar sådant och var gör man det bäst i Göteborg?

Detta var några små tankar från en stackare som köpt en sketbil och vägrar inse det.

Varför? För att det går...

218 Inlägg
14 oktober 2007
#2
tror inte du skall ge dig på att försöka plana toppen själv. Det krävs att det är mycket exakt när du sen skall ha dit den igen.

det kostar en tusing eller nåt att få det gjort och är väl lagda pengar.

Vad har du för resterande prylar på bilen? ingen mening med att porta om du t ex har ett grenrör som inte släpper ut i tillräcklig takt. visst kan du gå lös på toppen för att "HA" det gjort, tror dock att du kanske skall satsa på grenrör samt downpipe och catback system, detta samt ett bra flödande filter kommer att göra mycket. får du sen i ett vettigt chip i den så har du en bra mycket trevligare bil.

vill du trots allt porta och grejja själv. lös allt du kan hitta och lite till, samt fråga riktigt kunnigt folk. Det blir lätt dyrt när man gör fel smile

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

510 Inlägg
14 oktober 2007
#3
Gör det själv .. Det lär man sig mest av .. Och allt det du räknade upp .. Blev lite dyrare än att "bara" byta packningen .. Men som sagt, vill man göra det ena slinker även fler saker med smile haha .. Lämna iväg toppen som ovan skrev .. Kan göra det svart hos något företag för runt 500kr .. (kvitto är överskattat haha) .. Ja håller tummarna för dig wink Och du, tänk på mig, ja har aldrig bytt topplockspackningen .. Men har endå revit ner min motor nu .. Och ska snart sättas ihopa, gissa om det är många delar wink haha  .. Mvh Johan


152 Inlägg
14 oktober 2007
#4
Innan du lämnar iväg något... kolla själv(eller med någon som kan,proffstrimmare el.dyl.) hur mycket utrymme du har mellan kolv och topp i Ö.D. först. Jag har ingen susning om vad det ska vara,men en del maskiner lämpar sej inte för att planas hur.mycket som helst-för då slår kolvarna i antingen topp (i squishen) eller ventilerna. Du hade kompfall ute i en änden? De gånger jag har fått plana så har det alltid varit mitten som rest sej. Be någon med en fräs (kanske någon elev på Ind.programmet?) att lägga upp topp på bordet,rikta in så hörnen kommer jämnhögt sätta indikatorklocka mot och köra fram och tillbaks.Då ser du om det har slagit sej alls för en billig peng,och eleven har fått träna på att indikera ett ämne.(hehe)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
#5
Svar på 2: Nej, det måste vara flytande packning då fogen bara får vara någon tiondels millimeter tjock.

Svar på 4: Man värmer toppen på typ en spisplatta och driver ut styrningarna med ett dorn med rätt diameter.

Tips: Leta upp någon som ha gjort sådant här förut (och som har lyckats.....) och få hjälp. Det är faktiskt bästa sättet att lära sig.

/Göran


m_straat skrev:
2. Man måste tydligen skaffa flytande packning att lägga på när man monterar topphalvorna. Kan man inte använda en gummipackning?

4. Det rekommenderas att man byter ventilstyrningar, jag har tittat på ett demonterat topplock men kan inte riktigt begripa hur man byter dessa. Drar man ut dem? Vilka verktyg behövs?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#6
Tack så mycket för svaren.

Nyckelorden är "att lära sig", det kan hända att det är billigare och bättre att lämna bort jobbet till någon annan men då står man ju där och kan inte ett skit nästa gång det händer.

När det gäller att plana toppen så jag känner jag en verktygsmakare som jag tänkte kunde få hjälpa mig...

Är det någon som vet hur mycket toppen kan planas på V40 utan att det uppstår problem?

Varför? För att det går...


Sök