Min V40-97 ryker vitt och har skum i oljan. Komptestet visade 15, 15, 15, 14. Hoppet är ju det sista som överger en men det är väl bara att inse att det måste bytas. Nu till frågan:
Hur förbereder jag mig? har aldrig bytt topplockspackning tidigare, inte ens kamrem. Motorn har varit ett område där jag hittills varit befriad från problem.
Som jag har förstått det ur Haynes så finns det ett flertal ställen som kan bli problematiska:
1. Toppen tvådelad så kamaxlarna måste demonteras. Dessa ska tydligen vara besvärliga att montera igen.
2. Man måste tydligen skaffa flytande packning att lägga på när man monterar topphalvorna. Kan man inte använda en gummipackning?
3. En del säger att toppen måste planslipas därför att den troligen har slagit sig då motorn gått varm (aluminium). Är detta svårt att utföra om man har tillgång till en planslip? Hur mycket ska man slipa ner?
4. Det rekommenderas att man byter ventilstyrningar, jag har tittat på ett demonterat topplock men kan inte riktigt begripa hur man byter dessa. Drar man ut dem? Vilka verktyg behövs?
Det finns ju två sätt att betrakta detta: a) Dyrt. Tidskrävande. Hemskt b) Lärorikt. Kul. Möjlighet att trimma!
Jag tillhör kategori 2 (obotliga optimister) och det är därför jag inte lämnar jobbet til en mek.
Nästa fråga:
Vilka TREVLIGA saker kan man göra om man ändå demonterar sin topp? Minns att det är en sugis på 2 liter... Tankar jag haft är:
1. OM man ändå slipar ned toppen, säg 1 mm, så höjer man givetvis kompet och det borde ju leda till en effektökning
![smile](img/smilies/smile.png)
Då förskjuts även tändläget, vilket man måste kompensera för enl den legendariska sugmotortråden. Finns det något annat att tänka på? Blir det en märkbar effektökning?
2. Att porta borde ju nästan vara obligatoriskt.
3. Skulle man kanske kunna slänga i ett par vassare kammar? Vilka rekommenderas? jag har hört att en del använder 2 avgaskammar på V40 men jag tror att det gäller turbomotorer.
4. Eftersom tändvinkeln ändå ska justeras så kanske ett par justerbara kamdrev inte vore så dumt...
5. Efter dessa små förändringar så bör man kanske lämna bilen på mappning, vad kostar sådant och var gör man det bäst i Göteborg?
Detta var några små tankar från en stackare som köpt en sketbil och vägrar inse det.