4251
Sök

HC värde högt, kan det vara fel på luftintaget?

407 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjenare

Hade problem med besiktningen eftersom HC värdet var högt. Tänkte bara hälla i lite t-sprit men farsan tyckte det var lika bra att vi "fixade" det. Enligt den verkstaden han brukade vara på så var de fel på katten. De bytade den utan att jag direkt visste om det, "jätte glad" blev jag. Det var givetvis inte fel på den och nu har "hans" vanliga verkstadskille fått för sig att det nog är mitt lufintag det är fel på. Brukar det ha någon samhörighet ihop med det? Just nu sitter där en kolfilter box men insug nere vid nät-fronten. Jag tror inte det är där felet ligger utan snarare fel på typ tändstift eller att det inte tänder riktigt rätt. Vad tror ni? Jag bytte oljan själva också men det hjälpte inte heller...

Så jävla arg nu i alla fall för det är ju inte direkt  gratis att byta katten.........
Senast redigerat av Vallås Locos (11 oktober 2007)

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 oktober 2007
#2
är de en lastbil eller bil ?hehe smile


407 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#3
Det är en BMW 318is.... 96:a....

34 Inlägg
11 oktober 2007
#4
Titta på tändstiften. Då kan du se om den går fett eller ej. Jag har haft samma problem och om den går för fett så kommer du att paja den nya katten på nolltid.

Varför? För att det går...

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
11 oktober 2007
#5
LÅnar tråden lite å frågar vad som gör att man får hög HC, alltså höga halter av kolväten ? Är de dålig förbränning eller vad? För mager eller för fet bränsleblandning?  Vad kan vara fel? Kat, lambda, tjuvluft... ?   
En kompis har nämligen samma problem på sin audi s4...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 oktober 2007
#6
gå över insuget med en burk startgas eller något annat brandfarligt smile spruta runt lite ..märker du att den börjar varva /dö så har du hittat ett luftläckage (så länge du inte sprutar rakt in i luftburken då vill säga) sen är de bara å kolla efter hålet/sprickan osv om du nu märker varvtalsskillnad ....har för mig insugsslangen framför spjället brukar "torrspricka" på dom där maskinerna och ge lite tjuvluft


1 019 Inlägg
11 oktober 2007
#7
TobbeE_87 skrev:
LÅnar tråden lite å frågar vad som gör att man får hög HC, alltså höga halter av kolväten ? Är de dålig förbränning eller vad? För mager eller för fet bränsleblandning?  Vad kan vara fel? Kat, lambda, tjuvluft... ?   
En kompis har nämligen samma problem på sin audi s4...

Om motorn går fett kommer HC öka. Om den går magert så kommer HC sjunka i början men sedan stiga igen när motorn går så magert att den börjar misstända. En trasig kat kan också vara en orsak till höga HC.


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
11 oktober 2007
#8
Garfield skrev:
TobbeE_87 skrev:
LÅnar tråden lite å frågar vad som gör att man får hög HC, alltså höga halter av kolväten ? Är de dålig förbränning eller vad? För mager eller för fet bränsleblandning?  Vad kan vara fel? Kat, lambda, tjuvluft... ?   
En kompis har nämligen samma problem på sin audi s4...

Om motorn går fett kommer HC öka. Om den går magert så kommer HC sjunka i början men sedan stiga igen när motorn går så magert att den börjar misstända. En trasig kat kan också vara en orsak till höga HC.

Ok.  Kan säjja att motorn är en 2,2turbo från -94...  Har över 200 i HC(max 100) och lite för hög CO, både på tomgång och förhöjd tomgång(2500rpm), Lambda låg på 1,02 eller nå sånt, var iaf ok...

testade tanka etanol, men de blev knappt märkbar skillnad, låg fortfarande över gränsvärdena, och lambda ökade då till 1,05, dvs. att även den blev för hög...

Har även bytt lambdasonden, utan resultat. Testade att spruta startgas på alla tryckslangar, men hittade inget läckage... 
Bilen har två katalysatorer, varav den ena skramlar om man knackar på den, kan de var så att de då är den som är boven i de hela eller är de någon som har några andra förslag på saker att kolla upp? Köper ju inte gärna ny(a) katalysator(er) i onödan då dom inte direkt är gratis...


Tacksam för svar och hoppas de är ok att ja lånar(stjäl?) tråden lite...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 oktober 2007
#9
högs HC kan vara katten, kan vara läckande ventiltätningar eller dåliga kolvringar, spruckna kolvar eller sprucket block...  typ allt som leder till att olja kommer ut i avgaserna...

komptest kan ju utesluta vissa fel iaf.  har motorn gått långt så kan ju ventiltätningarna vara dax att byta tex...  blir det bättre med rejält varmkört motor (läs 0-200km/h precis innan mätning) så kan det tyda på dålig katt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

407 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
#10
m_straat skrev:
Titta på tändstiften. Då kan du se om den går fett eller ej. Jag har haft samma problem och om den går för fett så kommer du att paja den nya katten på nolltid.

Tror ni det kan bli bättre om jag sätter på orginal insuget och skippar mitt filter och insugshistoria?

Hur ser man annars om bilen får fett? Lossade visserligen bara ett tändstift men det såg enligt mina ögon helt okej ut.

34 Inlägg
11 oktober 2007
#11
Går fett = får en för fet bränsleblandning = för mycket bränsle i förhållande till luftmängd. Det är inte samma sak som att den får fett.

Svart, sotig beläggning på stiften är ett säkert tecken på för fet blandning, kolla i din Haynes så kan du få se bilder på hur stiften kan se ut vid olika förhållanden.

Varför? För att det går...

761 Inlägg
11 oktober 2007
#12
Om HC värdet är högt betyder det oförbrända kolväten efter katten. Om lambdavärdet är bra så kan man nästan säkert utgå från att styrsystemet gör rätt. Mest troligt i ditt fall är antingen att motorn (katten) inte var tillräckligt varm eller att du har extremt mycket bränsle i motoroljan vilket avhjälps med ett oljebyte. Kan givetvis vara så att den läcker igenom olja också, men det borde du märkt på oljeförbrukningen.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66


Sök