Jag fick äran att skriva ihop en liten projekttråd åt herr Griffin och jag hoppas ni finner läsningen och bilderna lika intressanta som vi tycker att det är!
Direktlänk till bilen här på garaget
http://www.garaget.org/?car=16722Målet och förhoppningen är att sätta en 10a på 402 meter med bilen. Förutsättningarna finns för att det ska lyckas, men än är vägen lång dit och det är dumt att vara för kaxig innan tidkorten börjar komma in.
Här följer en spec på bilen samt bilder och vidare info som kommer uppdateras fortlöpande.
"Motorn"
byggd på en 6 bult 4G63.
*Gems Pnp sprut. (kanske blir något annat)
*Eagle stakar.
*Ross Kolvar.
*Special kolvringar.
*ACL ramlager.
*ACL vevlager.
*ARP ramlagerbult.
*ARP vevstaksbult.
*Balansaxel "remover-kit".
*Genomgången oljepump.
*Polerad vevaxel.
*Allt är balanserat/ viktjusterat.
*Act streetlite Svänghjul.
*unorthodox LR racing multi rems hjul på veven.
*90amp generator.
*Olje kylare med stålomspunna slangar.
*Moddat övre motor fäste för att passa mot vatten anslutning.
"Toppen"
*Evo ventiler.
*Crower dubbla ventilfjädrar.
*Crower titan retainers.
*HKS 272 insugskam.
*HKS 272 avgaskam.
*Fidanza ställbara kamdrev.
*Org kamrem.
*Cometic ståltopplockspackning.
*ARP topplocksbultar.
*Uppgraderade tryckare till den nya varianten med 3mm hål.
*Ventil kåpa moddad vevhus vent med 12mm hål. även högglans polerad.
"Rör osv"
*Plenum Custom 75mm mot spjället.
*75mm spjällhus.
*Org IC. (värre kommer)
*Turbon är en polerad holset HX52.
*HKS ssqv dumpventil.
*separat behålare för vevhusventilationen. (kommer nog sitta bakom fronten. ej bestämt ännu.)
"Bränsle"
*walbro 255 liters pump i tanken.
*två pumpar kommer hamna på linan.. dock inte klart vilka.
*catche tank i skuffen.
*Moddad org fuelrail. AN6 kopplingar i båda ändarna. (högglanspolerad)
* en extra fuel rail på insuget. också den är en org moddad med AN6 kopplingar.
"Transmision"
*Act 6 puck fjädrad lamell.
*Act tryckplatta.
*Vxl-lådan är org förutom cusco diffbromsen fram.
*vinkelväxeln är renoverad med SKF lager.
*1.5 vägs LSD diff i bak axeln(Org).
*Moddad upphängning för stöd lager till drivaxel vänsterfram.
"Avgas"
*screamer Pipe.
*Bullet 3" avgas från katten. (skall Moddas).
"Chassi"
*Tein cooilovers.
*Fjäderbenstag fram och bak.
*bult bur.kommer byggas vidare på den.
Efter att äntligen ha kommit över ett vettigt mekgarage kunde bygget komma igång på allvar. Dock insåg vi rätt snart att bilen skulle må bra av en tvätt
Den tvätten slutade i en helpolering av bilen
Här syns en del av buren från bagaget sett
Efter lite funderande beslutades det att spakstället skulle höjas. En kille på evoforumet hade tagit fram några prototyper som han sålde till ett vettigt pris, så då var det bara att inhandla en sådan sats. Panelen över växelspaken ska plastas om för att passa över det höjda spakstället
Catchetanken provmonterad och testlackad
Koppling på plats och växellådan väntar på att monteras
Efter en förvånansvärt enkel insats kom motorn på plats i bilen
Måttar lite med turbon
Här tillverkas en täckplatta för hålet till tomgångsmotorn på spjällhuset
Fräsch bromsvätska? Hmm njae inte riktigt va...
Närmast väntar att montera i drivaxlarna fram, montera kardanaxeln och beställa stålomspunna bromsslangar. Sedan ska oken fram moddas något för att kunna köra med skivor och belägg som egentligen är avsedda för Volvo S40