3496
Sök

Relä som ger ström när den blir utan "remote"

Kocken
487 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Nu är inte jag helt hemma på alla uttryck när det gäller elkomponenter, men jag undrar om det finns reläer som släpper igenom ström när den slutar få ström från annat håll.

Tanken är att när en säkring går så ska ström gå till en lampa istället.

Det är huvud strömkabeln till batteriet som är avsäkrad och skulle vilja att om den går så ska varningsblinkers hoppa igång automatiskt. Orsaken är att den gick när jag stod på E18 när det var kolsvart ute och regnade. Inte kul att inte ha nå lampor på bilen när bilar passerar 50cm ifrån en.
typ så här:


http://www.garaget.org/gallery/archive/16716/170942_hkq7zs.jpg
Senast redigerat av Bebbo (14 oktober 2007)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 oktober 2007
#2
Hej, köp ett brytande relä.
Koppla 30 direkt till batteri med separat säkring.
Koppla 85 på den sidan som är avsäkrad med huvudkabeln.
Koppla 86 till jord.
Koppla 87 till blinkersen.

När du är klar sätter du i säkringen till relät och tar ut huvudsäkringen, då ska varningsblinkarna gå big_smile

MVH Hampus


This is me
334 Inlägg
14 oktober 2007
#3
Bara ett vanligt relä från biltema smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 oktober 2007
#4
Dakiz skrev:
Bara ett vanligt relä från biltema smile

Nej de "vanliga" är av slutande typ, han ska ha ett brytande, brytande, brytande!


Kocken
487 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#5
okej tack! vart hittar man ett sådant relä?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 oktober 2007
#6
Gå in till mekonomen eller liknande, de har. Brukar kosta en 50 lapp plus reläsockel och kablar...


21 761 Inlägg
14 oktober 2007
#7
bumpe skrev:
Hej, köp ett brytande relä.
Koppla 30 direkt till batteri med separat säkring.
Koppla 85 på den sidan som är avsäkrad med huvudkabeln.
Koppla 86 till jord.
Koppla 87 till blinkersen.

När du är klar sätter du i säkringen till relät och tar ut huvudsäkringen, då ska varningsblinkarna gå big_smile

MVH Hampus

Med brytande relä menar du växlande antar jag?

Om man kopplar in det relät som du har beskrivit så kommer det ju att vara i draget läge hela tiden så länge det finns spänning från huvudkabeln, det innebär att det drar ström hela tiden även när bilen är avstängd.

Eller har jag missuppfattat kanske? smile

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
14 oktober 2007
#8
Drönirettab skrev:
bumpe skrev:
Hej, köp ett brytande relä.
Koppla 30 direkt till batteri med separat säkring.
Koppla 85 på den sidan som är avsäkrad med huvudkabeln.
Koppla 86 till jord.
Koppla 87 till blinkersen.

När du är klar sätter du i säkringen till relät och tar ut huvudsäkringen, då ska varningsblinkarna gå big_smile

MVH Hampus

Med brytande relä menar du växlande antar jag?

Om man kopplar in det relät som du har beskrivit så kommer det ju att vara i draget läge hela tiden så länge det finns spänning från huvudkabeln, det innebär att det drar ström hela tiden även när bilen är avstängd.

Eller har jag missuppfattat kanske? smile

ja lite missuppfattade du. reläer ska dra när säkringen går och inte när bilen är avstängd.

bumpe har rätt. strömen kommer gå genom reläet när huvudsäkringen går. men jag tror man överbelastar reläet om man skickar all ström genom det.
Senast redigerat av street (14 oktober 2007)

/Street

29 Inlägg
14 oktober 2007
#9
vet inte om jag missuppfattat men går huvudsäkringen till batteriet får du väl ingen ström till lamporna tongue
men annars funkar det fint med ett växlande relä,
2 strömkällor till 30(ena din huvudström)
Huvudströmmen till 86
Jord till 85
Huvudströmmen 87
Din blinkers till 87a

Sen att relät klarar strömmen också!

21 761 Inlägg
14 oktober 2007
#10
street skrev:
ja lite missuppfattade du. reläer ska dra när säkringen går och inte när bilen är avstängd.

bumpe har rätt. strömen kommer gå genom reläet när huvudsäkringen går. men jag tror man överbelastar reläet om man skickar all ström genom det.

Men hur ska reläspolen få spänning när säkringen går?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
14 oktober 2007
#11
Det är ju inte ett vanligt slutande utan när strömmen till spolen bryts slår kontakten i relät till...


21 761 Inlägg
14 oktober 2007
#12
Jo, det är jag med på. Men för att relät ska kunna bryta på ett växlande relä så måste reläkontakten vara dragen först och då drar den ström hela tiden även när bilen är avstängd, det är den saken jag funderar på.

Alla 12V växlande relän för bilbruk som jag har sett fungerar på det sättet.

10 287 Inlägg
14 oktober 2007
#13
Koppla bara spolen på reläet över säkringen. Då kommer reläspolen att dra när säkringen går.

P.S varför inte separatkoppla varningsblinkers direkt från batteriet?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök