3520
Sök

Felsökning bluddrande SAAB 9000 2,3T

1 497 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har under ett par månader försökt komma underfund med vad det är för fel på bilen.

Saab 9000 CSE 2,3T -92

Har bytt stift, bensinfilter, bränslepump samt kollat med annan DI-kassett.

Hackar och bluddrar.

Länkar upp en video.
http://www.garaget.org/video/search.php … p%3Dvideos

Någon som känner igen felet?
Senast redigerat av AxlSam (14 oktober 2007)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
14 oktober 2007
#2
vad har du mer provat att byta?? Provat MAP sensorn?? Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

//Per-Arne

761 Inlägg
14 oktober 2007
#3
Låter som den bara går på 3 cylindrar hela tiden.. Vilka stift har du i? Kollat kompet? Är CE lampan tänd?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 019 Inlägg
14 oktober 2007
#4
Volvo_Perka skrev:
vad har du mer provat att byta?? Provat MAP sensorn?? Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

Nån MAP-sensor finns inte, däremot en luftmassamätare som skulle kunna krabba. Du kan göra en "snabbkontroll" genom att plocka loss den och kolla att trådarna är hela.


Mr,
219 Inlägg
14 oktober 2007
#5
Tja. min bil har också gjort så ett par gånger.. smile
på min va de vacuum slangar som hade spruckit bl,a slangen till bränsle regulatorn. Kolla lite slangar när du ändå e under huven och rotar. Har den betett sig konstigt innan när du har kört? Tex slått ifrån när du har haft fullt ladd??

MVH


1 497 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#6
vad har du mer provat att byta?? Provat MAP sensorn?? Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

Hur kollar jag respektive saker?

Var nämligen så att jag bytte motor i somras. Eller en verkstad gjorde det åt mig.
Efter det ville den inte gå riktigt när laddtrycket börjar komma.
Börjar hacka. Precis som den inte får tillräckligt med bränsle.

Bytt stift. AD motor gav mig stift som sagt till mig att skaffa på STCS.
Minns ej beteckning.

Vart hittar jag bränsle regulatorn?

Mr,
219 Inlägg
14 oktober 2007
#7
Om den sitter som på modellen äldre med samma motor så bor den precis bakom motorn på höger sida framifrån sett. Kommer en vacuum slang från höger och sitter på undersidan.

Har du kollat så att inte magnetventilen kärvar??
Senast redigerat av Svärd (14 oktober 2007)


1 497 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
#8
Har du kollat så att inte magnetventilen kärvar??

Har tre stycken liggande smile
Så imorn blir det ut och kolla lite slangar.
Byta magnetventil och byta DI-kassett igen.

Har du kollat bräsnletrycket?? kanske kan vara BTR på fuelrailen som är felande?? tempgivaren har du kollat den??

Hur kollar jag detta?

5 710 Inlägg
15 oktober 2007
#9
Ush va den gick illa.....

Magnetventil kan du skriva av direkt då en trasig sådan inte får motorn att gå på 3 cylindrar.

Jag hade skruvat ur stiften och läst av färg, man kan säkerligen se vilken cylinder det är som inte vill hänga med riktigt.
Eftersom du bytt stift är det ju inte troligt att det är dessa utan mer troligt att det är DI-kasetten eller något med  bränslet.
Kanske en spridare som inte öppnar pga mekaniskt eller elektriskt fel?
Ta reda på vilken cylinder som inte går först så blir det lättare att felsöka.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
15 oktober 2007
#10
Kolla så de inte är vevaxel givaren som är dålig.
Inte ovanligt att den ger samma symptom som en dålig DI kassett.

MVH

F


1 497 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#11
Stiften hade samma färg allihop.
Svartaktiga. Torra.

Var sitter vevaxelgivaren?
Och hur testar jag BTR?

5 710 Inlägg
15 oktober 2007
#12
AxlSam skrev:
Stiften hade samma färg allihop.
Svartaktiga. Torra.

Då kan man misstänka att den inte får bränsle på någon burk.....
Har kabelmattan eller insuget vart loss?
Det sitter jordkablar mellan 1-2:ans och mellan 3-4:ans insugspipa som b.l.a jordar spridarna. Kolla så dessa sitter fast.
Kolla oxo hur spridarkontakterna och kabelstam ser ut.

Sitter de fast, och kontakterna ser bra ut hade jag testat med ett gäng andra spridare.
Är man lite jäklig kan man ju skruva loss hela fuel-railen och spoppa spridarna i 4 glas för att sedan köra på på startmotorn så ser du om någon utav dessa inte funkar.

Hittar du inget på bränslesidan får man gå vidare med kompprov osv....

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#13
Bytte som sagt motor i somras. Då ska killen som gjorde det ha bytt insug och tagit det från den gamla motorn.

Jag har kvar den gamla motorn. Kanske kan flytta över spridarna från den?
De vet jag ju att de har fungerat.

Kompmätte även bilen precis.
Cyl 1: 11.03
Cyl 2: 11.03
Cyl 3: 10.69
Cyl 4: 10.69

Verkar ju vara väldigt jämnt och bra.
Vad kan man utesluta genom det komptestet?

1 497 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#14
Glömde säga att bilen baktänder lite när man precis stängt av den också.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
15 oktober 2007
#15
Hur många varv ligger tomgången på?

Sump Runk Rätt O Slätt!

1 497 Inlägg
15 oktober 2007
Trådstartare
#16
Runt 1000 rpm.
Men efter att ha tryckt på gasen går den ner till 500 för att sedan stiga till 1000 igen.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
15 oktober 2007
#17
AxlSam skrev:
Runt 1000 rpm.
Men efter att ha tryckt på gasen går den ner till 500 för att sedan stiga till 1000 igen.

Okej... Lurigt :S
Jag skulle nog oxå tippa på nån vacuumslang eller nått sånt...
Jävla lurigt att den håller på så :S

Sump Runk Rätt O Slätt!

5 710 Inlägg
15 oktober 2007
#18
AxlSam skrev:
Då ska killen som gjorde det ha bytt insug och tagit det från den gamla motorn.

Kolla då jordkablarna...
AxlSam skrev:
Bytte som sagt motor i somras.

Har den gått lika illa hela tiden eller har det kommit på sistone?

AxlSam skrev:
Jag har kvar den gamla motorn. Kanske kan flytta över spridarna från den?
De vet jag ju att de har fungerat.

Låter som en bra idé.
AxlSam skrev:
Vad kan man utesluta genom det komptestet?

Att du inte har et JÄTTE-läck på ventiler, topplockspackning eller kolvringar.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
16 oktober 2007
#19
Låter ju mer som om den får för mycket bränsle om den baktänder.
Kolla hur stiften ser ut.

MVH

F


5 710 Inlägg
16 oktober 2007
#20
Fredrik-79 skrev:
Kolla hur stiften ser ut.

AxlSam tidigare i tråden skrev:
Stiften hade samma färg allihop.
Svartaktiga. Torra.

MVH Jonas
..............


Sök