Trafikskollärarna i umeå har sägt att de ska bli ny lag för släpvagn efter första januari. De som tar körkort efter första januari får bara dra en släpvagn med totalvikt 750kg. alltså släpvagn + gods för inte överskrida 750kg. T ex. Om man har en lite större släpvagn och en snöskoter så väger ekipaget (stavning?) nästan 750kg eller om man ska på semester med en husvagn så blir inte husvagnen det man tänkt sig.
Faan, det är ju ididotiskt! Men som sagt, tur med åtminstone ett tidigare kort i familjen (jag). Ska nog jaga tag i (C)E kortet å. Blir ju automatiskt BE CE då.
Prövotid 5 år...usch! Låter ju helsjukt, å jag som tyckte att 2 år var för mycket! Fast å andra sidan, har haft körkortet i 23 och en halv månad nu... Kört lite drygt 2000 mil, å aldrig åkt in eller ens förbi en hastighetskontroll! Så det visade ju sig att det inte var så farligt som det verkade! 2 veckor kvar bara.. ta i trä
vad e vikten på släpvagn för oss som har kortet redan då? har för mig att det var nåt med att släppet inte får väga mer en bilen med last och får inte överskrida 3 ton totalt.
Hittade svar på frågan.
har en ny fråga nu. Hitta detta på polisens hemsida.
B-körkort Alternativ 1
Släpvagnens totalvikt är högst 750 kg
Alternativ 2 Är släpvagnens totalvikt över 750 kg måste följande uppfyllas:
Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt
Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg
Om jag skulle ha en bil med en tjänstevikt under 750kg får man då dra ett släpp som väger 750kg alltså mer än bilen?
Ja, nu kommer det inte vara många som övningskör. Föräldrarna pallar inte hålla på att gå på kurser bara för att sonen ska åka... Och prövotiden tror jag inte är 5 år, inte i Stockholm iaf. Inte än.
"" För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort. "" http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx
Ja, nu kommer det inte vara många som övningskör. Föräldrarna pallar inte hålla på att gå på kurser bara för att sonen ska åka... Och prövotiden tror jag inte är 5 år, inte i Stockholm iaf. Inte än.
Någon som vet hur det är om man redan är godkänd handledare? Krävs kurs / er ändå eller?
Prövotid 5 år...usch! Låter ju helsjukt, å jag som tyckte att 2 år var för mycket! Fast å andra sidan, har haft körkortet i 23 och en halv månad nu... Kört lite drygt 2000 mil, å aldrig åkt in eller ens förbi en hastighetskontroll! Så det visade ju sig att det inte var så farligt som det verkade! 2 veckor kvar bara.. ta i trä
va??? 2000mil på 2 år?????? fan, då kan ja inte göra annat än att köra bil, enbart med min nya bil, 940in, har jag kört 2000mil sedan maj när den vart klar!!! har nog LÄTT kört 5-6000 mil sedan 12 oktober 04:D bara nöjes åkt!!
Ja har blivit stoppad typ 15 ggr under den tiden som ja har haft körkort, både i vanlig rutinkontroller samt civilpoliser som jagat mej me blåljus ... Men det har ju snackats väldigt mycket om att prövotiden ska bli 5 år istället för 2 år, men d har ja för mej dom sa förra året åxå, men va vet jag...