2261
Sök

ALLA som inte har körkort SKYNDA INNAN 1a januari

2 122 Inlägg
1 november 2005
Trådstartare
Trafikskollärarna i umeå har sägt att de ska bli ny lag för släpvagn efter första januari. De som tar körkort efter första januari får bara dra en släpvagn med totalvikt 750kg. alltså släpvagn + gods för inte överskrida 750kg. T ex. Om man har en lite större släpvagn och en snöskoter så väger ekipaget (stavning?) nästan 750kg eller om man ska på semester med en husvagn så blir inte husvagnen det man tänkt sig.

OBS! Vet inte om det är sant!!!!!!

Även om någon ska övningsköra så måste både "handledare och elev" gå en kurs
http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

401 Inlägg
1 november 2005
Tur att man har körkort skall det inte bli Prövotid i 5år snart också?!

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

236 Inlägg
1 november 2005
tur då att man både får b, c och e genom skolan..

Saab ng900 Steg 3+

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
1 november 2005
Faan, det är ju ididotiskt!
Men som sagt, tur med åtminstone ett tidigare kort i familjen (jag).
Ska nog jaga tag i (C)E kortet å. Blir ju automatiskt BE CE då.

645 Inlägg
1 november 2005
Correadde skrev:
Tur att man har körkort skall det inte bli Prövotid i 5år snart också?!

Jo hörde det jag med... Fan va det suger.

735 Inlägg
2 november 2005
Prövotid 5 år...usch! Låter ju helsjukt, å jag som tyckte att 2 år var för mycket!
Fast å andra sidan, har haft körkortet i 23 och en halv månad nu... Kört lite drygt 2000 mil, å aldrig åkt in eller ens förbi en hastighetskontroll! Så det visade ju sig att det inte var så farligt som det verkade! 2 veckor kvar bara.. ta i trä wink

27 Inlägg
2 november 2005
Tycker att det kvittar om det är 5 år eller 2 år man får ju inte köra fortare för det.. lika bra och köra lungt på vägen och hårt på banna..

Kasta inte pil i gummibåt

Moderator+
1 081 Inlägg
2 november 2005
Det där med prövotid kan jag sätta mitt vänstra ben på att det inte är sant... Går ju sådana rykten HELA tiden.

Fö. lät det som krånliga regler, tur att man redan tagit kortet sen ett antal år tillbaka smile

mvh

Vem jag?

SSS -12
3 217 Inlägg
2 november 2005
Tur att man tog sitt i Maj då tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

719 Inlägg
2 november 2005
vad e vikten på släpvagn för oss som har kortet redan då? har för mig att det var nåt med att släppet inte får väga mer en bilen med last och får inte överskrida 3 ton totalt.

Hittade svar på frågan.

har en ny fråga nu. Hitta detta på polisens hemsida.

B-körkort
Alternativ 1

Släpvagnens totalvikt är högst 750 kg

Alternativ 2
Är släpvagnens totalvikt över 750 kg måste följande uppfyllas:

Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt

Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg

Om jag skulle ha en bil med en tjänstevikt under 750kg får man då dra ett släpp som väger 750kg alltså mer än bilen?
Senast redigerat av Scratch (2 november 2005)

live free, die young.

1 660 Inlägg
2 november 2005
Nej, inte med bara Bkort. Då krävs BE kort. Men de flesta bilar väger ju mer än 750kg. Men jag förstog teorin i din fråga.

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
2 november 2005
prövotiden är inte 5år,, jag är inne på mitt andra körkort och jag hade 2 på båda

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

2 122 Inlägg
2 november 2005
Trådstartare
en sak till att om man tappar lappen och måste ta nytt får man de nya lagarna....

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Carpenter
310 Inlägg
2 november 2005
Det där med handledare är bara ett sätt o mjölka pengar ur ungarnarns föräldrar!

Är det nått man är bra på i det här landet så är det att sätta förbud och mjölka ur en sina surt förvdärvade pengar!sad

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

645 Inlägg
3 november 2005
Ja, nu kommer det inte vara många som övningskör. Föräldrarna pallar inte hålla på att gå på kurser bara för att sonen ska åka... Och prövotiden tror jag inte är 5 år, inte i Stockholm iaf. Inte än.

305 Inlägg
3 november 2005
Prövo tiden är  2 ÅR    inget annat .

""
För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort.
""
http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx

1 660 Inlägg
3 november 2005
BAD_ROBOT skrev:
Ja, nu kommer det inte vara många som övningskör. Föräldrarna pallar inte hålla på att gå på kurser bara för att sonen ska åka... Och prövotiden tror jag inte är 5 år, inte i Stockholm iaf. Inte än.

Någon som vet hur det är om man redan är godkänd handledare? Krävs kurs / er ändå eller?

305 Inlägg
3 november 2005
Vad jag fattar det som är det dom som söker lämpet efter  det trätt i kraft . Inte dom som har sedan innan .

118 Inlägg
3 november 2005
tobee skrev:
Prövotid 5 år...usch! Låter ju helsjukt, å jag som tyckte att 2 år var för mycket!
Fast å andra sidan, har haft körkortet i 23 och en halv månad nu... Kört lite drygt 2000 mil, å aldrig åkt in eller ens förbi en hastighetskontroll! Så det visade ju sig att det inte var så farligt som det verkade! 2 veckor kvar bara.. ta i trä wink

va??? 2000mil på 2 år?????? fan, då kan ja inte göra annat än att köra bil, enbart med min nya bil, 940in, har jag kört 2000mil sedan maj när den vart klar!!! har nog LÄTT kört 5-6000 mil sedan 12 oktober 04:D bara nöjes åkt!!

kanske ska börja cyckla lite:) eller?

mjo, så äre nog

321 Inlägg
3 november 2005
Ja har blivit stoppad typ 15 ggr under den tiden som ja har haft körkort, både i vanlig rutinkontroller samt civilpoliser som jagat mej me blåljus smile... Men det har ju snackats väldigt mycket om att prövotiden ska bli 5 år istället för 2 år, men d har ja för mej dom sa förra året åxå, men va vet jag...

Tough ain´t...ENOUGH!

Sök