4421
Sök

Olja. nyttig information och det du kanske inte visste!

375 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#1
Till att börja med så  avser jag alltså inte gå igenom kvalitetssystemen (SAE, JASO, ACEA) och hur man mäter oljans olika egenskaper, sådant kan ni läsa er till på oljebolagens hemsidor, utan jag håller mig till skillnaden mellan mineralolja och syntetolja.

" För 15 år sedan så var det svårt att få tag på en bra olja. diag är det svårt att få tag på en dålig olja"

Så Vilken olja är bäst?
Mineral
Semi/del
Hel

Enligt mitt tycke: undvik mineral och del/semi syntet.
Semi är ett lurendrejeri.

Oljan är även en hel vetenskap.

Rent allmänt är vi alla lättlurade och mer eller mindre frivilliga offer för bondfångeri med granna etiketter och flashiga flaskor!
Det som är DYRT är också BRA. Punkt slut! För visst betalar vi väl ett proportionellt pris mot produktutvecklingen?

Tyvärr boyz'n girls. Kvalite'n står oftast i omvänd proportion till priset!
Sämsta oljan har störst påslag i förhållande till vad man får! Och det beror på vår ovilja att lära nytt.
Big business för oljebolagen däremot!

Syntetolja "designas".


Det hela går till så att man tar fram en exakt oljemolekyl med de önskade egenskaperna på syntetisk raffinerings väg.
Men det lustiga är att man utgår från en mineralolja som bas!
Så att tala om att oljan är syntetisk i den bemärkelsen att man skulle blanda ihop massa mysko kemikalier är EGENTLIGEN fel. Den är syntetiserad!
Jaja, hårklyveri.

Nu är det ju inte vilken mineralolja som helst man får fram efter denna process och använder, utan den har gått igenom många, långa, och väldigt noggranna raffineringsprocesser. Detta innebär också att den oljan är RENARE och innehåller mindre mängd koksande och tjärbildande ämnen, vilket får till följd att syntetoljan (som ju i sin grund är en mineralolja!) tål högre temperaturer, vilket är bra.

ALLA molekyler i en syntetolja, är exakt likadana, vilket de INTE är i en mineraldito.
Syntetoljan är en homogen produkt alltså.

Oljemolekyler är långa kolvätekedjor, och det är så, att det är LÄNGDEN på de här strukturerna som avgör bärigheten på filmen.

Molekylkedjorna "hakar tag" i varandra, och flätas samman till en hållbar matta = oljefilmen.

Tittar vi på en mineralolja, så är det väldigt stor spridning i hur långa dessa molekyler är.

En syntetolja är för det första homogen = alla molekyler exakt lika långa i en given olja.
100% av molekylerna är mellan 2 och 3,5 CENTIMETER. (Beroende på vem som tillverkat basoljan). Men alla är som sagt lika i en given olja. Alltså har en syntet 6-10 ggr längre molekyler än medelmineraloljan.

Börjar bilden klarna varför syntetolja är så mycket bättre?

Översätter man det
Delsyntet då? (eller eller Linje2 i mellanmjölkens land) !

Delsynteter då? Vad är det? Och varför finns dom? (Delsyntet kan ibland jämföras med Lärkpastej!)


Det var en marknadsskojare en gång i världen som tänjde lite på samvetet, men ljög väl aldrig rent ut. Så när någon frågade honom om hur han kunde få tag i så mycket lärkor så det räckte till hans berömda lärkpastej drog han lite på orden...men sa att: Tjaa...man får allt dryga ut den lite.
Folk var ju nyfikna, för om man blandar ut FÖR mycket så vet man ju snart inte vad det är för produkt, och det börjar lukta bedrägeri.
Och det höll ju gubben med om, och sa svävande att: "Jo...det går nog någon slags moralisk gräns vid 50-50 när man blandar.

F-n tänkte folk, BARA 50% Lärklever i pastejen! Resten var Hästlever.

Så gubben drog öronen åt sig, och avslöjade först på sin dödsbädd hemligheten bakom sin rikedom på riktigt:
"Kom ihåg min son...ljug aldrig, men berätta för f-n inte sanningen!
- När du blandar till Lärkpastejen tar du 50-50:
En Lärka, och en häst!

Det var gubbens definition på fifty-fifty...


Vad har detta med delsyntetolja att göra då?

JO! Samma gycklare finns ute på den öppna oljemarknaden numera.
De har visserligen inte tjocka hästhandlarplånböcker, stor prilla under läppen, eller ens rutig häst/bilhandlarkavaj!

Nej, de gömmer sig i flashiga teamjackor (som ger sken av att de vet vad de talar om) och de gömmer sig också bakom flashiga förpackningar med häftig formgivning och coola etiketter.

Numera är fifty-fifty blandningsförhållande enligt gubbens något vidlyftiga syn vardagsmat.
Hur då säger du? Tack för att du frågade säger jag!

Jo! Det jag ska berätta om är DELSYNTETOLJOR.

Vad är det?

Ja, det kan man fråga sig, för vi kan ta pudelns kärna först:

Ingen vet!


Eller rättare: Ingen norm finns för hur MYCKET helsyntetolja den skall innehålla.
Varken minst, eller rekommenderat. Naturligt nog ej heller max.

Så var på din vakt när oljegubben säger: "Det är fifty-fifty" i den här!


Delsynteter är ett gränsland där tillverkarna inte BEHÖVER speca hur stor ANDEL av det totala som utgörs av helsyntet.
I teorin kan det vara så lite som 10%, men i praktiken brukar det vara mellan 30 och uppåt. Men sällan över 70.

Svepande formuleringar som "Synthetically reinforced" som man ofta ser på delsynteter, är inget annat än gubben på marknaden. I klartext: snömos. Det säger INGENTING..
Redan en kapsyl helsyntet i ett fat av OK's lågprisolja ger den som gör så rättigheten att kalla oljan för "Syntetförstärkt".

Lurendrejeri?

You bet!

Precis som på Lördagsdansen, så och i oljebutiken: Hellre ett ärligt NEJ än ett falskt ja!
D.v.s. hellre en ärlig mineral, än en falsk syntet!
(jmf. kejsarens nya kläder)
här till bytesintervall så betyder det i klartext att syntetoljan "håller" 6-10 ggr längre (teoretiskt) innan den är söndermald och behöver bytas. För det är just det som är gränssättande för din olja, och som talar om när den skall bytas. Molekylkedjorna mals sönder, blir kortare och kortare för att tillslut inte längre kunna haka tag i varann. I det läget brister oljefilmen och skärning är ett faktum.
Att olja är SVART är alltså inget incitament till byte.
Det är bara en indikation på att oljan gör sitt jobb genom att rena, tvätta och sen hålla skiten flytande i oljan.

Allt för denna gång[/b]


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 oktober 2007
#2
En roligare version av en guide som skrevs här för nån månad sen smile
Är för lat för att leta upp den nu bara..

Tack för en hel del kul läsning iaf!
Senast redigerat av John87 (17 oktober 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 297 Inlägg
17 oktober 2007
#3
intressant läsning. Du var verkligen bra på att förklara smile Frågan är dock vad som är sant(som med allt annat man läser)

mvh


375 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#4
Man får fatta sin egen uppfattning av det hela.

Men som jag försöker få ut av "artikeln" är att man kan ta helsyntet olja eller mineral för då vet man vad man får.
Delsynteten säger inget om inblandning av mineral och syntet och det står inte ngnstans.
Visst kan det vara 30% mineral och 70% hel syntet, men det får man aldrig veta.

Tävlar även inom minimoto och där får man ite erfarenheter om oljor. Dock 2takt.
Där får man lita till 100% av oljan, då vi lägger oss på varvtal upp till 16500rpm.
har  även provat billigar oljor mor dyra och det har varit lika förslitningar.


1 072 Inlägg
17 oktober 2007
#5
Ingen som har åsikter om ren parafin olja? smile


12 086 Inlägg
17 oktober 2007
#6
Är du typ nån oljeexpert lr?
du har skrivit 22inlägg hittills och 20 av dem är ju garanterat i den här och den andra aktiva oljetråden:)

34 Inlägg
17 oktober 2007
#8
Intressant läsning men jag vill gärna få ett par saker klart för mig innan jag köper massvis med helsyntet.

1. Det du beskriver med korta och långa molekyler är ju helt enkelt molekylviktsfördelningen i oljan. Om jag förstår det rätt så har man i en syntetolja filtrerat bort svansen så att man får en snäv fördelning, medans man i mineraloljan har kvar original fördelning. Detta påverkar ju givetvis viskositeten hos oljan och borde innebära ett helt annorlunda skjuvtunnande beteende för oljan. Ju mer skjuvtunnande olja man har desto tunnare blir filmen som ligger kvar vid ett givet varvtal (given skjuvhastighet). Vet du möjligen hur molekylviktsfördelningen påverkar skjuvtunnandet?

2. Nedbrytningen av molekylkedjor (kortare kedjor) kan ju uppstå både pga värme och genom skjuvning. Jag bara funderar på varför en snäv fördelning är bättre?

3. Om allt stämmer som du skriver så borde man alltså en olja med hög viskositet räcka längre (men ge upphov till en viss effektförlust).

Resonemanget verkar sunt så jag är inte emot dig, jag är bara nyfiken om du råkar veta dessa saker.

/M

Varför? För att det går...

10 287 Inlägg
17 oktober 2007
#9
Andreas: Ange källan till ditt material.

(Är det du som är Dr.Bike..ok skriv det då)

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

375 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#10
Texten är en förkortard version, men tillhör Dr.Bike.
Allt är direkt utklipp från ett text dokument och inget jag tänkte på att nämna källan.

Vad man bör tänka på är att han berättar om växellådsolja för MC, och jag har tagit det som beskriver motor oljor bäst.

Oljorna är olika i sig, men tillverkas lika och har mycket gemensamt.
Och det är skillnad på att bara läsa och att förstå en text. Jag tog upp detta då jag förstår texten och även läst en hel del om oljor.
Dels via många fordonsprogam böcker från min skoltid inom fordonsprogrammet.
Jag är även certifierad av MAF ( Motormännens arbets Förbund)
Även dem har ett stort prov som tar upp allting man lär sig under 3 år. Var 1027 elever 1999 och jag fick 75:e bästa resultat.
Detta bevisar inte att jag är duktig på det sättet, men att man har lite koll på läget och har lätt att förstå fordonsfakta.

Jag tävlar  även inom Roadracing minimoto.
Även där sätts mycket säkerhet på olja, våra maskiner varvar 16000rpm +-1000 ungefär, och 16,5HK ( 50cc). Även där får man tar man upp mycket info och lär sig hur motorn mår med olika oljor samt märken.
Och säkerhet är ett måste då vi komemr upp i över 100km/h, och man sitter 45cm över marken. Man vill absolut inte att motor skär sig i dessa hastigheter.


Andra svar:
Ang viskositeten så påverkar denna mycket och motorns hälsa spelar också roll.

Och när vi pratar om ett materials deformations- och flytegenskaper så styrs det av två faktorer; strukturen och viskositeten hos
materialet. Strukturen påverkar elasticiteten medan viskositeten påverkar materialets
flytbeteende. Kunskaperna är en nödvändig förutsättning för att kunna förutsäga och
förstå ett materials processegenskaper.
För att beskriva ett flytande ämnes  egenskaper används många olika begrepp.

Olja skulle jag kalla som icke-newtonskt ämne, dvs. viskositeten förändras med
bearbetningsgraden. Detta gör att förhållandet mellan skjuvhastigheten och
skjuvspänningen får ett icke-linjärt förhållande, då viskositeten är derivatan av
skjuvspänningen med avseende på skjuvhastigheten. I fallet olja så handlar det om
en minskning av viskositeten med en ökad skjuvhastighet och därför är benämningen
skjuvtunnande

Orsaken till skjuvtunning är att en ökad
skjuvhastighet gör att partiklarna blir omarrangerade och/eller deformeras och därmed
får ett mindre flödesmotstånd.
Ett högvisköst flytande ämne såsom olja beskrivs av både viskösa och elastiska
egenskaper. De viskösa egenskaperna ligger i att materialet inte kan lagra
deformationsenergi utan istället deformeras, flyter ut och frigör energin genom att avge
värme. Elastiska egenskaper innebär i stället att materialet kan lagra all pålagd
deformationsenergi och därmed helt återställas då belastningen försvinner.

Oljans egenskaper kan sägas vara viskoelastiska, vilket innebär att den både kan
lagra en del energi och flyta vid mekanisk påverkan. Lagringen av energin kan dock
bara ske upp till en viss gräns, flytgränsen eller skjuvgränsen. För många flytande
ämnen kan de elastiska egenskaperna försummas och fokus ligger endast på
viskositeten.

Ett material som är skjuvtunnande visar inte något tidsberoende. Att inget
tidsberoende finns betyder att då en konstant skjuvhastighet bibehålls kommer inte
viskositeten att ändras med tiden. Det är alltså inte tiden i första hand som påverkar hur
ett ämne som olja beter sig, utan graden av påverkan från skjuvande krafter.

Viskositeten beror på flertalet faktorer där temperatur, skjuvspänning, innehåll av fasta
partiklar samt partiklarnas storlek påverkar. En mindre partikelstorlek bör ge högre
viskositetsvärden



Sök