3406
Sök

motorn i min 740 går ryckigt & ojämt

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Tjänna!

har ett problem med min 740 GL -88. Startar jag motorn och varvar låter den okej, men så fort jag slänger i en växel och kör iväg så går motorn ojämt och ryckigt. det skumma är det att motorn låter okej när jag står stilla med bilen och varvar.neutral

vad kan det bero på? dåliga tändkablar? den där luftmassemätaren eller vad den nu heter som sitter precis innan luftfiltret? stiften och fördelarn verkar iaf okej.

tacksam för svar
Senast redigerat av Pepparkakan (17 oktober 2007)

...tror jag, är dock inte helt 100...

DJ SiMON "JOREQ"
61 Inlägg
17 oktober 2007
de kanske e växsel lådan då som kronglar lite testa byta olja eller nått
är din växel låda bytad innan så kanske han som bytade den inte skruvade fast den redigt så de e något som ligger och tar i!! eller ha de vatt så länge??

mvh simon

volvo 740 racing

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Nja, det känns som om det är motorn som gör att det går ryckigt och så när man kör. tongue

9 Inlägg
17 oktober 2007
Min polares 740 TIC gjorde likadant. man kunde varva motorn stillastående MEN, sen började motorns tomgång pendla och när den väl började med det så gick det inte att få upp han i varv hur f*n man än rörde på gasspjäll etc. (vid fullt öppet gasspjäll pendlade den bara fram och tillbaka mellan 600 rpm till 1600) Lite felsökning och det visade sig vara att det var luftmassemätaren som var kass (som du nämnde som ett alternativ smile)
hoppas du hittar felet om det visar sig vara något annat

The Chase, Is Better Than The catch

Rekondare
236 Inlägg
18 oktober 2007
prova att byta ut tändkablarna å rotorn i fördelarlocket.. men när du förklarar vad det kan vara så sitter nog felet i växellådan. Har nyss haft samma problem med min 740.

mvh

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

Brodar'n Maffia!
184 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Kanske förklarar som ett miffo, men det är iaf inte lådan det är fel på. det är jag säker på.

men ska låna en luftmassemätare av en nu i helgen och kolla om det är den som är paj. Annars lutar det nog åt tändkablarna eller nåt.

Edit: bilen går som en klocka igen, fan va gött.

Jag provade en annan luftmassemätare, men det hjälpte inte så jag bytte stift, tändkablar, rotor och fördelarlock och nu går hon som hon ska. Vet dock inte vad av det som var felet, men men nu går hon igen iaf. (Y)
Senast redigerat av Pepparkakan (27 oktober 2007)

97 Inlägg
20 januari 2011
Lånar tråden lite.

Har problem med min 740 -87.

motorn kan gå ojämnt direkt efter man startat den, eller efter en lång tid när den varit igång. Helt olika alltså.

Varvmätaren går upp och ner, ibland dör han och så hoppar den igång efter några sek, går upp i varv ibland med.

Har testat att bytt lmm, det är nytt fördelarlock, stift samt kablar. Bränslepumpen låter och bränslefilter är bytt också.

Någon givare som är orsak?

MVH

jaha?

Sök