3124
Sök

Balansaxel

433 Inlägg
1 november 2005
Trådstartare
#1
Tänkte höra ifall nån kunde hjälpa mig med en sak, det är så att jag har en 940 GLT 16v och på den sitter det ju en balansaxel, motorn "visslar" när man åker på låga varv och han jag köpte den av (minst 50 år..litar på vad han säger) sa att han hade varit på Volvo och frågat dom och dom hade mätt med nånting och kommit fram till att balansremmen var för hårt spänd. Därav "visslandet" förra ägaren köpte bilen av Volvo försäljare när den hade gått 16000mil och då var kamremmen å balansremmen nybytta där på verkstaden. Sen körde han till 17700mil innan jag köpte den utan att nått hände.

Går det att "slaka" lite på remmen eller nått? Så man får bort det där ljudet..visst det går att jämföra med en turbo som laddar..men jag vill se den som laddar mellan 1000 och ca. 3000 r.p.m =P

Tacksam för svar! Kanske inte ens är det felet..nått annat vanligt "GLT problem"? bilen har ju bara gått ca. 17800mil så den är ju inte direkt "slut"

16 Inlägg
2 november 2005
#2
Min balansaxel rasade efter 14800mil så det kan rasa.

10 287 Inlägg
2 november 2005
#3
Standardtricket är att skita i balansaxlarna och klippa remmen. Vibrationerna ökar oftast knappt märkbart och man vinner några hästar på kuppen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
2 november 2005
#4
de bästa e ju å skaffa en redig maskin istället... å inte nån krasslig puffra som måste ha balansaxlar för att överleva sej själv...


433 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Standardtricket är att skita i balansaxlarna och klippa remmen. Vibrationerna ökar oftast knappt märkbart och man vinner några hästar på kuppen.

/Göran

Så det ska bara vara att klippa den och sen inget mer eller? Somd et låter i dom andra forumen som nämt balansaxlar så går det helt åt helvete ifall remmen skulle gå av och så vidare..

Besserwisser.
9 Inlägg
3 november 2005
#6
ja klipp balansaxelremmen och ta bort den.
problemet är att om den går av så brukar den ta med sig kamremmen åxå.
bilen KAN upplevas piggare utan balansaxelremmen, sägs det..
gör nått besök på forum.740klubben.se för mer info.
(7/900-klubbens forum)

//Erik

[ www.thasaint.com ] uppdaterad senast: Aldrig
Kör: Turbobilar. Men vad vet jag, jobbar bara med skiten.

433 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
#7
ThaSaint skrev:
ja klipp balansaxelremmen och ta bort den.
problemet är att om den går av så brukar den ta med sig kamremmen åxå.
bilen KAN upplevas piggare utan balansaxelremmen, sägs det..
gör nått besök på forum.740klubben.se för mer info.
(7/900-klubbens forum)

//Erik

Kan balansaxeln sitta kvar och kamremmen överlever ifall jag klipper remmen och skänker den till soptunnan? Lite halvskraj att klippa den eftersom kamremmen verkar gå ifall den går av..borde det inte vara samma sak som att klippa av den då?

Hört att det ska öka 4-5hk genom att man klipper den.. 740 GLT:n är väl samma motor fast utan balansaxel å den har ju 4 hästar mer..

10 287 Inlägg
3 november 2005
#8
Du har mindre spjäll på din 940GLT än vad som satt på dom tidiga 740GLT16V. Därav mindre effekt.
Titta på min bil på Garaget. Inga balansaxlar. Motorn vibrerar inte sönder. Att Volvo (Porsche) satte dit balansaxlar berodde på dålig press i motortidningar.

Kamremmen kan alltså gå om balansaxelremmen säger upp sig och trasslar in sig i kamremmen.

Notera att om du har läckage från balansxlarna, så försvinner inte detta läckage bara för att du klipper remmen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

433 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
#9
Trög som jag är har jag bara en fråga..

Det är alltså bara att klippa remmen och sen starta bilen å köra?

På tal om oljeläckage från balansaxeln så kan nog det stämma oxå..läcker lite lite olja..men inget märkvärdigt..förra Volvon läckte både motorolja, kylarvatten och bromsvätska i slutet...så jag är van..hehe

10 287 Inlägg
3 november 2005
#10
Nä, inte bara klippa remmen.
Du måste ta bort den därifrån också :-D

Sedan kan du starta.

Mvh
Göran

PS: Notera att detta har lyckats utan problem på ett antal bilar jag känner till. Trots att jag inte förstår vad som kan gå snett så kan jag dock inte lämna någon garanti att allting går bra för dig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

433 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Nä, inte bara klippa remmen.
Du måste ta bort den därifrån också :-D

Sedan kan du starta.

Mvh
Göran

PS: Notera att detta har lyckats utan problem på ett antal bilar jag känner till. Trots att jag inte förstår vad som kan gå snett så kan jag dock inte lämna någon garanti att allting går bra för dig.

Usch då..måste jag anstränga mig så mycket =P men har det gått bra för många andra så ska det nog gå för mig oxå..får vi hoppas smile ska ut och testa nu!

16 Inlägg
3 november 2005
#12
Det är exakt lika mycket jobb att klippa den som att byta den. och den sitter där av en anledning morton överlever kanske ett tag men du förkorta livslängden betydligt om man inte har den. Så jag bytte den.

10 287 Inlägg
3 november 2005
#13
Man förkortar inte livslängden mätbart. Motorn utan balansaxlar vibrerar inte mer än en vanlig B230.

/Göran

TKing skrev:
Det är exakt lika mycket jobb att klippa den som att byta den. och den sitter där av en anledning morton överlever kanske ett tag men du förkorta livslängden betydligt om man inte har den. Så jag bytte den.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

433 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
#14
Jag slaktade motorn på kåporna där vi kamremmen..och då ser man ju tydligt kamremmen..sen är det ju en till rem som börjar uppe till höger och sen går ner till vänster..(se bilden på länken)
http://www.turboperformanceclub.com/_files/faq/B234.jpg det är bara och klippa den och dra ur eländet så är d klart?

10 287 Inlägg
3 november 2005
#15
Ja.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
3 november 2005
#16
Varför inte ta bort den istället för att klippa? då kan man ju ångra sig.
en ny rem kostar ju runt 500:-
Senast redigerat av omega4ever (3 november 2005)

433 Inlägg
3 november 2005
Trådstartare
#17
omega4ever skrev:
Varför inte ta bort den istället för att klippa? då kan man ju ångra sig.
en ny rem kostar ju runt 500:-

Tycker det verkar riskabelt ifall den skulle hoppa ur trassla sig med kammen..vissa säger ju att d ska bli mer vibrationer mm. men dom flesta säger att det inte blir nån skillnad mer än att den blir tystare å kanske lite piggare i acc mm..eftersom den sitter för hårt spännt nu så är vad som helst till min stora glädje för att få bort det där "visslandet"

32 Inlägg
4 november 2005
#18
Ursäkta om det är jag som inte fattar, men vad är problemet?

Det borde ju vara remmen till balansaxeln som kan trassla in sig i kamremmen. Och om du tar bort balansaxelremmen så är ju den risken obefintlig.

Sen så märker du ju om motorn vibrerar onydigt mycket när du tagit bort den och om du anser att den vibrerar för mycket så är det ju bara att montera tillbaks remmen.

Jag tycker att du borde prova. så kanske du slipper det där ljudet som du irreterar dej på.
Jag tror ju knappast att motorn förstörs över huvet taget, och ej mindre av en snabb provstart.

Mvh/ Marcus

433 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#19
omega4ever skrev:
Ursäkta om det är jag som inte fattar, men vad är problemet?

Det borde ju vara remmen till balansaxeln som kan trassla in sig i kamremmen. Och om du tar bort balansaxelremmen så är ju den risken obefintlig.

Sen så märker du ju om motorn vibrerar onydigt mycket när du tagit bort den och om du anser att den vibrerar för mycket så är det ju bara att montera tillbaks remmen.

Jag tycker att du borde prova. så kanske du slipper det där ljudet som du irreterar dej på.
Jag tror ju knappast att motorn förstörs över huvet taget, och ej mindre av en snabb provstart.

Mvh/ Marcus

Precis!

433 Inlägg
4 november 2005
Trådstartare
#20
Nu är det som klippt och skuret för remmens del.. (nödskämt) det där jobbiga visslandet var helt borta när jag startade bilen, motorn lär lite "grymmare" (mullra mera) fast det kan ju ha döljt sig under det hemska visslandet..har inte provkört bilen än för att märka om den blev nå piggare..men det känns ju som det kvittar. Missljudet är borta och den funkar ju..vissa säger ju att den ska bli ojämnare gång..men är van vid en gammal B230F med 35000 mil på mätarn så det var ju ingenting emot den..kanske en viss skillnad emot vad det var förut..men mindre än vad jag är van vid iallfall smile

Tack för hjälpen alla!


Sök