4648
Sök

Kan man låta spackel sitta på plåt utan grundfärg etc.?

91 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Har lagat lite ytrost på bilen. Slipat, spacklat och sprayspacklat.

Kan man låta spacklet sitta på lagningen utan grundfärg etc.? Eller bör man grundmåla och lacka med bättringsfärg+ytlack så fort som möjligt.

Tar lagningen stryk om man inte sprayar med en gång, t.ex vid regn/fukt?

Bilen står utomhus.

.......
2 655 Inlägg
18 oktober 2007
du måsta lacka me både färg o klarlack annars tar sej fukt igenom = rostar igen...

LillNaisarn
18 oktober 2007
glöm inte heller att rostskydda, bara grundfärg hjälper inte så bra...

191 Inlägg
18 oktober 2007
Hej,

Vad har du spacklat med för produkt? Om du har använt vanligt PP100 behöver du inte måla på spacklet bara för att skydda det som är under. Däremot kan det vara bra att måla under spacklet eftersom tidens tand är riktigt vass. Nackdelen att måla under spacklet är sämre vidhäftning, fördelarna är bättre rostskydd. Jag är kluven om hurvida man ska rostskydda under spacklet eller inte. Oavsett hur man gör bör man vara ytterst noga med underarbetet.

Tänk på att lägga kulören en bra bit utanför spackel/grundfärg när du målar. När du sedan ska polera har du på det viset en hel del att ta av innan den fula kanten mellan grundfärg och kulör träder fram.
glhf
Senast redigerat av Foddaren (18 oktober 2007)

E30 325 Rösta gärna...

91 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Jag har spacklat med PP100.

Har hört och läst ton med posts hurvida man ska rostskydda innan spacklet eller efter.

Jag tänker skippa rostskyddet helt. Tror om man gör jobbet redigt under spacklet så bör det inte vara nå större problem och bara spackla och sedan på med bättringsfärg+klarlack.

EDIT:
Tror ni denna klarlack duger? http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=20792884 lägst nere.
Senast redigerat av skallman (18 oktober 2007)

91 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Jag gör allt arbete utomhus, tyvär. Det är kallt och lite fuktigt ute, som där normalt är oktober. Är jag helt fel ute som sysslar med detta utomhus? har inga alternativ.

Jag ska åka ner till Polen i slutet på december, bör jag vänta tills dess och få all ytrost gjord då?

Jag är rädd att rosten ska växa gigantiskt mycket tills dess..

191 Inlägg
18 oktober 2007
Klarlacken har jag inte testat, men det är ju clas ohlson som brukar ha riktigt fina grejor.
Är det en metalliclack du målar? isåfall behöver du klarlacken, annars inte. En solid lack är glansig i sig själv.

Det är långt ifrån optimala förhållanden att hålla på med bättringslackering just nu. Om du verkligen måste vara ute så är det i princip ett krav att det är ett par plusgrader. Du måste också ha en varmluftspistol eller en hårtork att torka färgen med för att undvika rinningar. Den låga utetemperaturen gör värmepistolen helt nödvändig för ett bra resultat.

E30 325 Rösta gärna...

91 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Nix, det är ingen metalliclack. Bara vanlig färg. Tack för tipset, då skippar jag klarlacken.

Tror jag våldgästar min polares jobb-garage i helgen istället då.

12 Inlägg
18 oktober 2007
Jag grundmålar ofta innan spackling. Men då använder jag produkter ur samma serie/tillverkare. Därefter ser jag till att försegla ytan så fort som möjligt

Sök