3386
Sök

Björnattacker?

355 Inlägg
19 oktober 2007
loffe007 skrev:
TurboSnigel skrev:
varför inte låta vargarna å björnarna få vara ifred i skogen?? det är ju där dom bor
sen att dom attackerar mäniskor ibland det är synd att sånt händer sad men ni jägare är ju på deras revir.

Sen att man skjuter djuren när dom blir för många det fattar jag inte riktigt varför??

Tyvärr så är det sånna som du som sitter i fina hus i stockholm och bestämmer hur skaer och tinga ska vara.

Han som blev anfallen på sin egen altan och dödad av en björn. Var han på deras revir? Att det ens stod jägare i tidningen är förjävligt så om man äger en bössa och jagara älg så är man alltid en jägare som går om kring med en bössa?

Problemet med hur björnarna beter sig nu är ju för att dom är för många, dom ska gå i ide och det finns för lite mat, alla dom där jävla bärplockarna har juh plockat all björnmat.

Sen förstår jag inte er som tycker det är rätt åt folk som blir dödade om man sätter upp pipan i björnens käft. Om björnen är så jävla nära att man får in pipan i käften så är det nått som redan gått fel och då försvarar man sig.  Ni pratar revir tänkande, har björnar revir? Björnar har hemområden och är långvandrare. Björnhanens hemområde ligger på i snitt 1400-1500km2.  hela sverige är på 450000km2 det finns väl omkring 1600-2400 björnarna i sverige.  Det finns för mycket björn för att dom ens ska kunna hålla sig från tätbebyggda områden. Björnarn slutar vara skygga och gömmer sig inte för människan. senast idag stod det om upphittade björnspår i umeås utkant vid tomtebo. 
http://www.vk.se/Article.jsp?article=145992
Spåren hittades av en lite kille, vad hade då hänt om björnen varit kvar och det funnit björn ungarn med i bilden?
Men ni trångsynta jävla idioter kanske tycker att rovviltet ska gå före några jävla norrlänningsbarn?

Jo, precis å han hade ju inte en hund ute?!!! Nästan ALLA attacker på människan så är hundar inblandade, lika dom 2 förra veckan! Så förbjud jakt med hundar. Och om inte vi skjuter av så mycket älg/rådjur så skulle dom inte komma så nära människan heller! Är ju fan löjligt å höra jägarnas argument, utrota vargarna, dom attackerar våra lösa hundar i skogen!!! Skyll er själva!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
19 oktober 2007
RedEyeMS3 skrev:
Jo, precis å han hade ju inte en hund ute?!!! Nästan ALLA attacker på människan så är hundar inblandade, lika dom 2 förra veckan! Så förbjud jakt med hundar. Och om inte vi skjuter av så mycket älg/rådjur så skulle dom inte komma så nära människan heller! Är ju fan löjligt å höra jägarnas argument, utrota vargarna, dom attackerar våra lösa hundar i skogen!!! Skyll er själva!

Förvånar mig inte alls om hunden "triggar" björnen till att göra något farligt.

Vad hade du (vem som helst) gjort om du varit en björn och blir påsprungen av en (eller flera) hund(ar) som skäller och sen några jägare som är ute för att jaga (de hade ju tydligt gevären med sig)?
Jag hade gått till attack (försvar?). Utan tvekan.

Filmen visar också att björnen lämnar platsen såfort den oskadligjort jägarna.
Den röjde bort hotet på det sätt den kan göra. Och den verkar inte ha gjort mer skada än nödvändigt. Männen klarade sig ju ganska bra, trots fula sår. De pratade och kunde ta sig därifrån själva och blev helt återställda efteråt förutom några ärr.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

121 Inlägg
19 oktober 2007
Jag bor i ett område som har både varg, björn och annat vilt inpå knuten. Inte f.. vill jag att de försvinner. Jag har all respekt för allt djurliv och det är vi människor som inkräktar på deras områden när vi bygger hus. Är man rädd för att varg eller björn ska ta barn så finns det andra områden i Sverige som är "säkra". Har själv en del hundar och låter inte dem springa runt i skogen då jag vet vad som finns där. Lär er leva med naturen, inte naturen leva efter er.

Att komma två är att förlora!

209 Inlägg
19 oktober 2007
John87 de e sant hade dom inte haft hunden sprungit lös å retat upp den där björnen då hade nog björnen låtit dom där jägarna fått vart ifred iskogen smile

Men nu är en Björn dödad och 2 jägare skadade tack vare att dom hade en jakthund lös i skogen!

Så jag tycker det inte är björnens fel till det som har hänt. Hade jägarna haft mer koll på sin hund då hade nog detta alldrig hänt.

Så sluta skyll på djuren som bor iskogen för ni Jägare är inte så smart ni häller.

alias_kladde
19 oktober 2007
Kom på en ganska dålig koppling till den här diskussionen. Jag vet själv inte riktigt vad jag tycker.. Men visst är jakten bra, för det neutraliserar antalet djur. På ett sätt förknippat med antalet sjukdomar som härjar oss människor för att utrota en hel del av oss då vi är för många. Men att avrätta en björn/älg/räv vad det nu är för att de är för nära våra "egna" djur är ju som att säga jag ska skjuta varenda jävel som är på min trädgård utan tillåtelse. Rädlsa skall inte behandlas på det viset..

nu blir det väl motsägande skjut dem skjut dem inte. Men det är egentligen två olika saker jag tänkte på..

863 Inlägg
19 oktober 2007
Björnar försvarar sig när människan är i skogen hemma hos dom.

Människan försvar sig när björnar är i samhället hemma hos oss.

Vad är skillnaden? Dom behandlar ju oss som vi behandlar dom!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

796 Inlägg
19 oktober 2007
bamsen skrev:
Tycker definitivt all jakt skall upphöra. Som några redan sagt så får man leken tåla om man vandrar in i djurens revir, nämligen skogen. Ok om vargar eller björnar börjar anfalla i våra städer men ute i skogen är ändå djurens revir. Går jag ut med hunden i skogen som jag ofta gör och en jörn eller älg eller nått anfaller mig får jag skylla mig själv. Jag vet ju om att i skogen finns det djur som kanske inte gillar att jag är där.

haha det roligast jag hört på länge vågar inte ens tänka på hur det skulle se ut om all jakt skulle upphöra. jägarens uppgift är ju att se till så inte djur stammen blir för hög så dom inte gör alltför stor åverkan på vår natur. som en sa i den här tråden att den helt enkelt neutraliseras. att alla fjollor runt stockholm tycker att vargar björnar lo osv ska få leva kan man ju förstå det är ju nämligen inte något som berör/stör dom.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

1 174 Inlägg
19 oktober 2007
som jag har fattat de så är börjar björnarna äta upp sig för att gå i ide? å det kanske inte är så jävla gott om bär å annan föda så dom kommer närmre oss, sedan så går jägarna ute med en lös hund som springer å kommer sedan med en björn efter å då är det väl ej så konstigt att björnen reagerar som han nu gör!

Tycker inte jag iaf!

524 Inlägg
19 oktober 2007
Om jag hade varit ute och jagat i en skog med en hund hade jag varit glad björnen dödade hunden. Björnen skrämmer upp hunden och hunden springer till ägaren och björnen följer efter... Upphöra all jakt? Dummaste jag har hört...

796 Inlägg
19 oktober 2007
Akka skrev:
som jag har fattat de så är börjar björnarna äta upp sig för att gå i ide? å det kanske inte är så jävla gott om bär å annan föda så dom kommer närmre oss, sedan så går jägarna ute med en lös hund som springer å kommer sedan med en björn efter å då är det väl ej så konstigt att björnen reagerar som han nu gör!

Tycker inte jag iaf!

Men stammen är för hög, jägarna får för dålig avskjutning,folk ska inte behöva vara rädda för att gå ut till vedbon eller dylikt.

Japs :)
775 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Urkas skrev:
Westberg och ronne: Så djur har inte rätt att leva bara för ni vill känna er lite säkrare? Ja, vilken bra idé! För det är ju verkligen bara människor som har rätten att få leva på den här jorden. Djur får man göra exakt hur man vill med för dom har inga känslor öht.

... jävla idioter.

haha så att de tar våra djur kvittar?
Du har väl aldrig ens sett en björn,
skulle vi släppa in en 400kg björn i stan skulle ni inte säga så.
O en blev attackerad o mördad i sin trädgård, fast det kanske också va björnens revir.

775 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Någon som har barn kanske? Ni som bor i stan behöver inte vara rädd för att att en björn el flock med vargar ska anfalla ditt barn eller ditt lilla syskon.
Visst ja förstår att ni menar att björnen har lika rätt den, javisst har den men de har börjat komma för nära civilisationen, inte er stadsbor men oss som inte bor i en större stad.

796 Inlägg
19 oktober 2007
Westberg skrev:
Någon som har barn kanske? Ni som bor i stan behöver inte vara rädd för att att en björn el flock med vargar ska anfalla ditt barn eller ditt lilla syskon.
Visst ja förstår att ni menar att björnen har lika rätt den, javisst har den men de har börjat komma för nära civilisationen, inte er stadsbor men oss som inte bor i en större stad.

EXAKT problemet är att dom som bor i städerna är så långt ifrån verkligheten och förstår inte. Säger inte alla men väldigt många.

209 Inlägg
19 oktober 2007
Westberg skrev:
Urkas skrev:
Westberg och ronne: Så djur har inte rätt att leva bara för ni vill känna er lite säkrare? Ja, vilken bra idé! För det är ju verkligen bara människor som har rätten att få leva på den här jorden. Djur får man göra exakt hur man vill med för dom har inga känslor öht.

... jävla idioter.

O en blev attackerad o mördad i sin trädgård, fast det kanske också va björnens revir.

inne i stan hur offta springer det björnar där?? har alldrig sätt några där

Sen allt folk som bor ute på landet dom får ju acceptera att dom kan träffa på vilda djur när dom är ute!

jag skulle inte bry mig så mycket om det var vilda djur på min tomt om jag hade hus ute på landet vill man inte ha vilda djur på sin tomt så sätter man upp ett staket modell större.

Men utrota allt vad vilda djur heter ni så ska ni få se vilken trevlig värd vi kommer å leva i om det är så men vi mäniskor förstör ju djurens natur mer än vad dom där djuren förstör för oss!
Senast redigerat av TurboSnigel (19 oktober 2007)

Trucker
234 Inlägg
19 oktober 2007
TurboSnigel skrev:
Westberg skrev:
Urkas skrev:

... jävla idioter.

Sen allt folk som bor ute på landet dom får ju acceptera att dom kan träffa på vilda djur när dom är ute!

jag skulle inte bry mig så mycket om det var vilda djur på min tomt om jag hade hus ute på landet vill man inte ha vilda djur på sin tomt så sätter man upp ett staket modell större.

Men utrota allt vad vilda djur heter ni så ska ni få se vilken trevlig värd vi kommer å leva i om det är så men vi mäniskor förstör ju djurens natur mer än vad dom där djuren förstör för oss!

Jag tror inte du vill ha en Björn/Älg utanför ditt köksfönster.
Senast redigerat av Lincoln (19 oktober 2007)

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

121 Inlägg
19 oktober 2007
Till er som inte tycker om varg och björn inpå knuten= Flytta! Bo i stan, där finns det inget djurliv som tar era barn.

Att komma två är att förlora!

775 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
TurboSnigel skrev:
Westberg skrev:
Urkas skrev:

... jävla idioter.

haha att du ens skriver att du inte skulle bry dig. du verkar inte veta va en björn kan göra.
Det finns tillfällen då de gått in i hus också även om alla dörrar o fönster varit stängda så säker är du inte.

584 Inlägg
19 oktober 2007
Här har ni en björnhistoria.. Ingen attack men ändå smile Det är min kompis Jocke som träffade på den här björnen i Canada när han körde VM i enduro där.. Har lagt upp videoklippet på björnen på Youtube. Ni hittar den här: http://www.youtube.com/watch?v=Z_iDWr1PIi4

Finns också ett reportage på www.nwt.se att läsa om Jocke. Det hittar ni här: http://www.nwt.se/ArticlePages/200708/0 … 63.dbp.asp

209 Inlägg
19 oktober 2007
Westberg skrev:
TurboSnigel skrev:
Westberg skrev:

haha att du ens skriver att du inte skulle bry dig. du verkar inte veta va en björn kan göra.
Det finns tillfällen då de gått in i hus också även om alla dörrar o fönster varit stängda så säker är du inte.

intresseklubben antecknar detta smile Om man skulle skriva upp allt farligt en björn gör ochså skriver vi upp allt farligt än människa gör så är jag nästan säker på att människan är farligare än björnen.

8 156 Inlägg
19 oktober 2007
En anmälan om jaktbrott skickas in per automatik, så det lär inte bli någon som kommer bli åtalad/straffad för detta. Det är bara ren rutin det handlar om.

Sen när det gäller björnar som anfaller människor så beror det oftast på tre saker.
Hunger (pga att betestrycket ökat och att klimatförändringen gjort så att växtligheten förändrats), för att bärplockare går i närheten av björnungar och för att jägare försöker rädda sina frisläppta hundar.

När det gäller jakt eller inte så tycker jag att det bara är nödvändigt att avliva dom björnar som inte har det normala beteendet att hålla sig på avstånd från människor. Anser precis samma sak om vargen, även om vi egentligen inte har en tillräckligt stor vargstam för att den ska anses vara livskraftig. (1000 individer brukar man säga är gränsen för att slippa inavel). Men det är inte realistiskt med en sådan ökning (vilket är en tredubbling av antalet i Skandinavien).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök