3537
Sök

740 88b problem! : dricker lite lätt av kylarvätska och olja

6 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Alldeless ny här.

Har lite bekymmer med min 740.
Den dricker lite lätt av kylarvätska och olja.
Har hört att det är normalt för en så pass gammal bil!

Sen så är det en del torkad olja endast inne vid cylindern mot torpedväggen.
Kan det vara så jäkligt att topplockspackningen håller på att sticka?

Kylarvätskan är lätt gråfärgad.

Det jäkliga i hela situationen är att den bara rullat 18880 mil.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
18 oktober 2007
#2
Vad har du för färg på oljan? Ryker den något?


755 Inlägg
18 oktober 2007
#3
komp test gör det min började rycka och hålla på finns resultat av det på min sida på min tic

6 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#4
Marcus89: Nej den ryker ej och oljan ser ut som använd olja gör. Svart/brun.

Good_year: Jo det kan man göra men då ska man ha verktyg för att kunna provtrycka den också.

Biltokig
870 Inlägg
19 oktober 2007
#5
skalman740 skrev:
Marcus89: Nej den ryker ej och oljan ser ut som använd olja gör. Svart/brun.

Good_year: Jo det kan man göra men då ska man ha verktyg för att kunna provtrycka den också.

kompprovare går på ca.150kr på biltema...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 oktober 2007
#6
Precis, köp en sån på biltema och gör ett kompprov wink


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
19 oktober 2007
#7
Ja säger det med, köp en komptestare och kolla kompet. Om inte annat så är varken vattenpump eller packning spec dyr.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvo Tekniker
149 Inlägg
19 oktober 2007
#8
Låter som en Topplockspackning som behöver bytas wink


4 299 Inlägg
20 oktober 2007
#9
En motor ska inte förbruka någon kylarvätska så att man behöver fylla på me jämna mellanrum, då har man ett lekage nånstans. Och eftersom den dricker mer olja än vanligt (vad jag förstod det som) så skulle jag tippa på att toppackningen har gjort sitt.

Kan säga att de finns dom som behövt byta toppackning långt innan 19000 mil. Pappas kompis fick byta på en av sina bilar som inte ens gått 8000 mil, å de va ändå en -02:a


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
20 oktober 2007
#10
Topp packning tippar jag med på.
Sen om det inte skulle vara den skulle jag ta mig en titt på frostpluggarna ( Tanke på att kylar vattnet läcker annars

C H E V R O L E T <3

Mekaniker
212 Inlägg
20 oktober 2007
#11
Om de inte är topppackningen så kolla vattenpump, motorvärmare om du har sån, frostpluggar, slanganslutningar, kylare. Oljeleckaget brukar man se ganska snabbt vars de läcker om du motortvätta den och kör lite och sen kollar du om du ser något spår av olja. Om de inte är något av de så är de troligen topppackningen.


6 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#12
Då ska jag be om en undersökning av min bil hos min mekaniker... smile

Kan man göra det enkelt så ska man göra det enkelt.
(speciellt när man inte har någon bra plats att stå på och mecka)


Sök