2940
Sök

köpråd: toyota celica

6 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tråd från 2007! /Mod

hej jag har tänk på att köpa en toyota celica gti 2.0 är det en bra nybörjarbil? Och kan nån vara schysst och berätta nackdelar o fördelar med denna bil? obs årsmodell -90 till 93

1 661 Inlägg
19 oktober 2007
#2
Bra, bil. Bra kvalite.  Hade en i 4 år och hittade inga nackdelar.

RS
886 Inlägg
19 oktober 2007
#3
Du får nog leta ett tag om du ska hitta en annan bil som har lika slitstark motor iaf. smile
Senast redigerat av Bostrom (19 oktober 2007)

Focus RS

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
19 oktober 2007
#4
Hade en själv som första bil.
Gick hur bra som helst och krånglade aldrig.
kan starkt rekomendera en celica gti.
fast om du tänkt trimma den så är det väl kanske inte det bästa valet.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

406 Inlägg
20 oktober 2007
#5
Hade med en celica, min var tysklands import! kalas bil inte ett fel eller rost prick, hade i 2år. inte en enda anmärkning hos besiktningen sedan bilen var ny!!! gick som en klocka! kalas bil!

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

1 754 Inlägg
20 oktober 2007
#6
Vilka årsmodeller är att föredra? 1986-1989 eller 1990-1993?

1990-1993 Har AC och lite annat bra som inte fjärde generation har.

Jag kan inget om allt.

385 Inlägg
20 oktober 2007
#7
Holiace skrev:
Vilka årsmodeller är att föredra? 1986-1989 eller 1990-1993?

1990-1993 Har AC och lite annat bra som inte fjärde generation har.

86-89 rostar som fan dessutom... och är väldigt mkt fulare enligt mig.

...Köpa min? tongue

1 754 Inlägg
20 oktober 2007
#8
KG skrev:
Holiace skrev:
Vilka årsmodeller är att föredra? 1986-1989 eller 1990-1993?

1990-1993 Har AC och lite annat bra som inte fjärde generation har.

86-89 rostar som fan dessutom... och är väldigt mkt fulare enligt mig.

...Köpa min? tongue

Hur mycket skulle du sälja den för?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=565294

Jag kan inget om allt.

385 Inlägg
20 oktober 2007
#9
Holiace skrev:
KG skrev:
Holiace skrev:
Vilka årsmodeller är att föredra? 1986-1989 eller 1990-1993?

1990-1993 Har AC och lite annat bra som inte fjärde generation har.

86-89 rostar som fan dessutom... och är väldigt mkt fulare enligt mig.

...Köpa min? tongue

Hur mycket skulle du sälja den för?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=565294

20 000 är lite i minsta laget tycker jag... Nån tusenlapp till så kanske. Men inget är säkert, allt beror på vad som händer till hösten. Om det blir plugg eller jobb. Blir det plugg så får nog bilen åka sad sad sad

6 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#10
okej tack för svar! men en annan fråga också om jag nu köper denna sorts bil kan man köpa en motorhuv från en celica gt4? o byta ut den mot vanliga gti:ns motorhuv? får det plats eller måste man modifiera?

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
22 oktober 2007
#11
sebban90 skrev:
okej tack för svar! men en annan fråga också om jag nu köper denna sorts bil kan man köpa en motorhuv från en celica gt4? o byta ut den mot vanliga gti:ns motorhuv? får det plats eller måste man modifiera?

Det ska väl inte vara några problem. Ska inte vara några andra mått på GT4:an
Tror nog att det finns personer här på garaget som gjort det.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

RS
886 Inlägg
22 oktober 2007
#12
sebban90 skrev:
okej tack för svar! men en annan fråga också om jag nu köper denna sorts bil kan man köpa en motorhuv från en celica gt4? o byta ut den mot vanliga gti:ns motorhuv? får det plats eller måste man modifiera?

GT4:an har ju bredare kaross, men huven ska nog inte vara bredare. Kolla med Toyotaklubben kanske du hittar nån som vet eller har provat.

Focus RS

406 Inlägg
23 oktober 2007
#14
Går att hitta GT4:a huv i kolfiber med big_smile inte i sverige, men går att köpa hem ju big_smile minns att jag hittade någon sidan när jag hade min celica....

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

6 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#15
Jadu henkebenke det hade jag gjärna gjort, men! Sen när blev det billigt att ha en turbo bil med 200+ hk i försäkring smile? i 18 års ålder hehe, btw kolfiber huv skulle vara rätt grymt faktiskt. Om nån vet vilken sida Gujen mena så länka gjärna big_smile
Senast redigerat av sebban90 (23 oktober 2007)

1 703 Inlägg
23 oktober 2007
#16
sebban90 skrev:
Jadu henkebenke det hade jag gjärna gjort, men! Sen när blev det billigt att ha en turbo bil med 200+ hk i försäkring smile? i 18 års ålder hehe, btw kolfiber huv skulle vara rätt grymt faktiskt. Om nån vet vilken sida han menar så länka gjärna big_smile

Förvisso smile

Men då är ditt val enkelt, det stavas Honda CRX big_smile

edit: visstfan, du ville ju ha en toyota big_smile gti´n från -90 och framåt är ju tydligen rätt hållbar.
Senast redigerat av henkebenke (23 oktober 2007)


RS
886 Inlägg
23 oktober 2007
#17
sebban90 skrev:
Jadu henkebenke det hade jag gjärna gjort, men! Sen när blev det billigt att ha en turbo bil med 200+ hk i försäkring smile? i 18 års ålder hehe, btw kolfiber huv skulle vara rätt grymt faktiskt. Om nån vet vilken sida Gujen mena så länka gjärna big_smile

Stylingkompaniet (tror jag) kan beställa hem kolfiberhuvar till GT4.

Focus RS

2 201 Inlägg
23 oktober 2007
#18
snacka med grabbarna på redrum performance så hjälper dom dig med kolfiberhuv
kolla på http://www.takakaira.co.jp/aerokits/aer … .asp?cat=3 för mer godis till bilen   tongue

2 Inlägg
10 december 2023
#19
Gujen skrev:
Hade med en celica, min var tysklands import! kalas bil inte ett fel eller rost prick, hade i 2år. inte en enda anmärkning hos besiktningen sedan bilen var ny!!! gick som en klocka! kalas bil!

Jag har din bil då, min är också Tyskland-import. Kom till Sverige 2004😂 9ånde ägare

Min första bil ja.. köpte den för 30 tusen, är ung student så behövde bil som inte åt allt ur min plånbok.
Dock, fick lägga pengar i den då de ägarna före mig tog aldrig hand om den.
Batteriet dog, 12 år gammalt.
Läckage i rostig bensintank.
Spällhusets fjädrar gav ut.
Kopplingen utsliten.
Lampor runt om utbrända.
Borttappade bilnycklar till centrallåset.
Länkarmar gick inte att justera, helt rostslutna.

Länkarmar - hemmafix med rostätare och justering - 1200kr
Nytt batteri - 1250kr
Ny bensintank - 8000kr
Nytt avgassystem + katalysator - 6000kr
Nya däck - 5000kr
Nya bromsar - 2000kr
Nytt spjällhus - 1200kr
PVC ventil - 150kr
Ny koppling + olja - 6000kr
Ny motorolja - 800kr
Nytt centrallås system - 300kr
Nya led lampor till instrumentpanelen - 500 kr
= 39600kr

Skatt + halvförsäkring ligger på 4500kr årligen.

Förra ägarna har gjort - Nya fjädrar, svarta fälgar, nya bromsbelägg, tonade bilrutor, baslåda och bluetooth stereo.
Men allt annat har nästan aldrig bytts.. Bilen är skitbra, men om man inte tar hand om den och låtsas att allt fixar sig självt så får nya ägaren ta alla kostnader som har byggts upp under 25 år.

Fin bil, väldigt minimal rost ut, under och billacken håller. Inredningen komplett och inte utsliten.
Den kör bra, bränner inte särskilt mycket, allt funkar nu och kommer funka i framtiden så länge jag gör det minimala.

Om någon vill skaffa en generation 6 celica i framtiden, kolla efter dessa grejer innan ni köper. Då den här posten skrevs 2007, har det vistats med tiden hur bilen har hållt sig vid liv.

Det är alltid förra ägarens fel om denne inte tog hand om bilen. Så var beredd med lite cash efter köpet för att du vet aldrig vad gamla ägarna har utlämnat.  😁
Senast redigerat av CelicaFan2023 (10 december 2023)



Sök