Gujen skrev:
Hade med en celica, min var tysklands import! kalas bil inte ett fel eller rost prick, hade i 2år. inte en enda anmärkning hos besiktningen sedan bilen var ny!!! gick som en klocka! kalas bil!
Jag har din bil då, min är också Tyskland-import. Kom till Sverige 2004😂 9ånde ägare
Min första bil ja.. köpte den för 30 tusen, är ung student så behövde bil som inte åt allt ur min plånbok.
Dock, fick lägga pengar i den då de ägarna före mig tog aldrig hand om den.
Batteriet dog, 12 år gammalt.
Läckage i rostig bensintank.
Spällhusets fjädrar gav ut.
Kopplingen utsliten.
Lampor runt om utbrända.
Borttappade bilnycklar till centrallåset.
Länkarmar gick inte att justera, helt rostslutna.
Länkarmar - hemmafix med rostätare och justering - 1200kr
Nytt batteri - 1250kr
Ny bensintank - 8000kr
Nytt avgassystem + katalysator - 6000kr
Nya däck - 5000kr
Nya bromsar - 2000kr
Nytt spjällhus - 1200kr
PVC ventil - 150kr
Ny koppling + olja - 6000kr
Ny motorolja - 800kr
Nytt centrallås system - 300kr
Nya led lampor till instrumentpanelen - 500 kr
= 39600kr
Skatt + halvförsäkring ligger på 4500kr årligen.
Förra ägarna har gjort - Nya fjädrar, svarta fälgar, nya bromsbelägg, tonade bilrutor, baslåda och bluetooth stereo.
Men allt annat har nästan aldrig bytts.. Bilen är skitbra, men om man inte tar hand om den och låtsas att allt fixar sig självt så får nya ägaren ta alla kostnader som har byggts upp under 25 år.
Fin bil, väldigt minimal rost ut, under och billacken håller. Inredningen komplett och inte utsliten.
Den kör bra, bränner inte särskilt mycket, allt funkar nu och kommer funka i framtiden så länge jag gör det minimala.
Om någon vill skaffa en generation 6 celica i framtiden, kolla efter dessa grejer innan ni köper. Då den här posten skrevs 2007, har det vistats med tiden hur bilen har hållt sig vid liv.
Det är alltid förra ägarens fel om denne inte tog hand om bilen. Så var beredd med lite cash efter köpet för att du vet aldrig vad gamla ägarna har utlämnat. 😁