2936
Sök

Problem med Saab 900 turbo. Turbon dör vid ca 3000 varv (?) (vid full gas).

7 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är så här att jag nyligen fått en Saab 900 med en turbo från en 9000 Aero..

Men de är så att när man trampar gasen i botten så dör turbon vid ca 3000 varv.
Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?

Vad kan de va för fel??
Jag har inte en aning...

mVh robert:)

371 Inlägg
20 oktober 2007
#2
Du måste väl mappa efter den nya turbon?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

557 Inlägg
20 oktober 2007
#3
Har du kollat så du inte har nått lekage i vakumslangen?

//Jerry

870 Inlägg
20 oktober 2007
#4
foralltid skrev:
Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?

lol


Turbo lover
555 Inlägg
20 oktober 2007
#5
Låter som att det är styrprogrammets inbyggda tryckvakt som går in. Dvs att laddtrycket skenar iväg för högt.

Som sagt bör det va anpassat program för den turbon också.

Antar att vi pratar 900 av den nyare generationen.
Senast redigerat av Turbovin (20 oktober 2007)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#6
Tråkig attityd, bättre o inte säga nåt alls än att klaga. INGEN är fulllärd!
NickeJ89 skrev:
foralltid skrev:
Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?

lol

Hur beter den sig om du inte belastar den? Går den bra på halvgas upp till varvstopp?

foralltid skrev:
Hejsan!

Det är så här att jag nyligen fått en Saab 900 med en turbo från en 9000 Aero..

Men de är så att när man trampar gasen i botten så dör turbon vid ca 3000 varv.
Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?

Vad kan de va för fel??
Jag har inte en aning...

mVh robert:)


870 Inlägg
20 oktober 2007
#7
bumpe: Jo klart är det så, men tyckte de lät så kul. Men han vet kanske saker som inte jag vet?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#8
NickeJ89 skrev:
bumpe: Jo klart är det så, men tyckte de lät så kul. Men han vet kanske saker som inte jag vet?

Ja de e lätt hänt, rycker i mig ibland me om de är väldigt fel... Klura bara ut vad anledning kan vara så förlåter han dig säkert...


870 Inlägg
20 oktober 2007
#9
bumpe skrev:
NickeJ89 skrev:
bumpe: Jo klart är det så, men tyckte de lät så kul. Men han vet kanske saker som inte jag vet?

Ja de e lätt hänt, rycker i mig ibland me om de är väldigt fel... Klura bara ut vad anledning kan vara så förlåter han dig säkert...

Jo men om du nu tycker något är fel, säger du inte till om de då? Bättre han får veta att han tror något som är fel, men borde kanske gjort de på ett mer snällt sätt.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#10
NickeJ89 skrev:
bumpe skrev:
NickeJ89 skrev:
bumpe: Jo klart är det så, men tyckte de lät så kul. Men han vet kanske saker som inte jag vet?

Ja de e lätt hänt, rycker i mig ibland me om de är väldigt fel... Klura bara ut vad anledning kan vara så förlåter han dig säkert...

Jo men om du nu tycker något är fel, säger du inte till om de då? Bättre han får veta att han tror något som är fel, men borde kanske gjort de på ett mer snällt sätt.

Ja de e klart, menade bara det att jag får tänka till så jag inte skriver nåt elakt. Sen brukar det oftast följa en förklaring...
Menade inte på något sett illa, ville bara hålla en trevlig nivå big_smile

Förklara gärna så har han fått lära sig något nytt big_smile

Sry att vi är lite OT nu...


32 Inlägg
20 oktober 2007
#11
Jag är ingen expert men jag TROR att du måste ha styrboxen från saaben som du tog turbon ifrån, folk får gärna rätta mig om det är lät helt fel smile

Bilmekaniker
199 Inlägg
20 oktober 2007
#12
Vad är det för årsmodell på bilen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#13
Har du just bytt turbo eller har felet kommit? Vilken AERO turbo är det? OG/NG 900? Årsmodell? Motor?

andyoo skrev:
Jag är ingen expert men jag TROR att du måste ha styrboxen från saaben som du tog turbon ifrån, folk får gärna rätta mig om det är lät helt fel smile

Nej det ska inte behövas... Bara justera apc om det är en OG 900 big_smile
Senast redigerat av bumpe (20 oktober 2007)


Turbo lover
555 Inlägg
20 oktober 2007
#14
Jag bytte till en 15t#6 från 9000 aero en gång på min förra 900 -94. Körde då fortfarande med steg 1 styrbox från BSR. Det funkade att köra så utan att det gick i nån tryckspärr så det är mer troligt att det är dåligt magnetventil t.ex. 15t#6 får dock problem med skenande grundladdtryck om wastegatekanalen i avgashuset inte är portat. Jag hade ca 0.6 bars laddtryck med wastegatestången helt avhakad(öppen) så det kan va sånt som ställer till det då GLT blir fel.

Men det behövs anpassad styrbox för att det ska bli rätt mängd bränsle.
Senast redigerat av Turbovin (20 oktober 2007)


32 Inlägg
21 oktober 2007
#15
bumpe skrev:
Har du just bytt turbo eller har felet kommit? Vilken AERO turbo är det? OG/NG 900? Årsmodell? Motor?

andyoo skrev:
Jag är ingen expert men jag TROR att du måste ha styrboxen från saaben som du tog turbon ifrån, folk får gärna rätta mig om det är lät helt fel smile

Nej det ska inte behövas... Bara justera apc om det är en OG 900 big_smile

blää vad är apc för nått? å vad är og900???? tongue

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 oktober 2007
#16
andyoo skrev:
bumpe skrev:
Har du just bytt turbo eller har felet kommit? Vilken AERO turbo är det? OG/NG 900? Årsmodell? Motor?

andyoo skrev:
Jag är ingen expert men jag TROR att du måste ha styrboxen från saaben som du tog turbon ifrån, folk får gärna rätta mig om det är lät helt fel smile

Nej det ska inte behövas... Bara justera apc om det är en OG 900 big_smile

blää vad är apc för nått? å vad är og900???? tongue

APC - Active Performace Control om jag minns rätt. Som en elektronisk laddtrycksreglering från något dyrt japanskt företag fast originalmonterat. Har inbyggd knacksensor och lite andra rolika säkerhetssystem. Med olika rattar så justerar man maxladdtryck hur laddtrycket ska bygags upp och hur spikkänslig motorn ska vara.
OG -  Old Generation Alltså 900 fram till -92...

För övrigt ganska så längesen man såg trådskaparen tongue


6 851 Inlägg
21 oktober 2007
#17
bumpe skrev:
andyoo skrev:
bumpe skrev:
Har du just bytt turbo eller har felet kommit? Vilken AERO turbo är det? OG/NG 900? Årsmodell? Motor?


Nej det ska inte behövas... Bara justera apc om det är en OG 900 big_smile

blää vad är apc för nått? å vad är og900???? tongue

APC - Active Performace Control om jag minns rätt. Som en elektronisk laddtrycksreglering från något dyrt japanskt företag fast originalmonterat. Har inbyggd knacksensor och lite andra rolika säkerhetssystem. Med olika rattar så justerar man maxladdtryck hur laddtrycket ska bygags upp och hur spikkänslig motorn ska vara.
OG -  Old Generation Alltså 900 fram till -92...

För övrigt ganska så längesen man såg trådskaparen tongue

Till och med -93.
94 kom den nya generationen av 900,Ng900


2 164 Inlägg
22 oktober 2007
#18
De låter helt klart att motorn inte klarar av laddtrycket då laddtrycks spärren är ställd tidigare på 2,0t.
De du behöver är ett anpassad programvara.
Går INTE att köra med Aero turbo på orginal programvara för de blir helt fel.

MVH

F


406 Inlägg
22 oktober 2007
#19
det är som dom säger, du behöver anpassad programvara, har samma problem, fick en märkbar tryckförlust när jag bytte turbo, men jag hade redan ett steg 2 där tryckspärren är flyttad till 1,5, först laddade den 1,0 någonting, så jag satte på en pysare (jag vet att man inte ska göra det på en saab med APC) men nu hade jag en lucka på 0.5 till spärren så jag satte dit den ändå, har du som jag chippat den så måste du chippa om den, om du inte vill det men tryckspärren är flyttad kan man nog dra dit en BTR och öka soppan lite och kanske pysa lite, teoretiskt sett borde det funka, men bästa sättet för att få en optimerad bränsleblandning är att mappa den efter de förutsättningar du har,

:DPlattan i mattan:D

7 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#20
Saab_Emil skrev:
Vad är det för årsmodell på bilen?

den är från 1990!


Sök