2966
Sök

Motormissljud & tomgångsproblem, DOHC 2.0l Eclipse

40 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#1
Jag har nu ägnat helgen åt att få igång motorn på min projektbil samt bytt remmar, luftfiler, oljefiler, olja mm. Och jag vet att det skall vara ett "rått" ljud, men när man varvar sakta eller låter bilen motorbromsa hörs missljud från motorn. Har inga egentliga kunskaper, men jag har dubbelcheckat att allt sitter som det skall enligt instruktioner och markeringar mm. Men likförbaskat kommer missljud. Några förslag?

En annan sak som bråkar på den är tomgången, speciellt efter att man gasat lite så går den ned till 2-300rpm och nästan dör innan den går upp till normalläge (800rpm). Har funderat på om kamremmen sitter för hårt?


63 Inlägg
21 oktober 2007
#2
Låter missljudet hela tiden eller det kommer bara när du gasar/släpper gasen?
kan vara vevstakslagrena som är dåliga så att någon av kolvarna går för långt upp/ner vid pågas.
Om det är ett tickande ljud hela tiden så kan det ev vara ventilerna..
Tomgångsproblemet kan vara knepigt.. Lamdasonden kan va kass, kan bero på om du har sportfilter eller inte m.m.


40 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#3
Skulle det kunna vara så att något hamnat en halv/hel kugge fel vid kamremsbytet? Jag har inget att referera mot hur den lät innan eftersom den inte ville starta innan... vred man på tändningen gick startmotorn, men inget mer hände - nu fungerar den i alla fall... men grejen är att vid högre varvtal (3500/4000+) så låter den konstigt; kanske kan beskrivas som om något skaver emot i hög hastighet tror jag... kan inte riktigt sätta ord på det; men det är inte någon av remmarna, för det har jag kollat. Ljudet är konstant över de varvtalen och tilltagande i styrka ju högre varvtal, låter inte bra i vilket fall sad

Vad gäller tomgången så var det att kamremmen satt förhårt spänd, jag lossade på spänningen anigen och hela tomgångsproblemet försvann smile


40 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#4
Är det ingen som har någon aning om vart felet kan vara? O.O


leo_m83
24 oktober 2007
#5
kolla: tädningen, komp test, kolla så att kamremen sitter rätt. Börja med att ställa tängningen , väldig väldig viktig.

40 Inlägg
26 oktober 2007
Trådstartare
#6
leo_m83 skrev:
kolla: tädningen, komp test, kolla så att kamremen sitter rätt. Börja med att ställa tängningen , väldig väldig viktig.

hm..? o.o Jag är nolla vad gäller detta så jag fattar inte ett skvatt i princip; förutom att tändningen är där man sticker in nyckeln och att kamremen sitter rätt vet jag, har kollat den minst fem gånger vid det här laget...
Skulle du kunna förklara vad jag skall kolla med tändningen? Hur man ställer in den? Och vad ett "komp test" är? Jag har inte den blekaste 0.0?



Sök