3437
Sök

baslåda, viktigt med rätt antal liter?

166 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
Tjenare
Är det någon som kan svara på om det är jätte viktigt att bygga en baslåda med exakt hur många liter den ska vara. wink

MVH Martin

Turbo femma

6 851 Inlägg
21 oktober 2007
beror lite på vad för sorts låda du skall bygga. Är det en sluten låda så är det inte så viktigt. Har du en Portad av något slag (bandpass, "vanlig"portad) så är det viktigt.

21 761 Inlägg
21 oktober 2007
Basreflexlådan bör vara relativt exakt, fast det är inte frågan om deciliter förstås. 1-2 liter fel gör ingen speciell skillnad om lådan ska vara tex 50 liter. Men man bör naturligtvis göra lådan ganska exakt ändå för att vara säker.

Det som bla händer om lådan görs i fel storlek är att om porten är beräknad till en viss lådvolym så kan avstämningen hamna galet i den felaktiga volymen och då finns risk att baselementet bottnar lättare pga okontrollerade rörelser, ljudet kan också få en annan karaktär.

Sluten låda tolererar mer felberäkning utan att bli helt åt pipan. Tar man 50 liter som exempel igen så kan det skilja 10 liter utan stora problem, visst blir det skillnad i ljudet men det är ingen risk att baselementet tex får okontrollerade konrörelser eller så.

166 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
okej men är det basen som bestämer hur många liter lådan ska vara på..?
vi tar ett ex. säg att jag har 2 kicker L7 15" basar och ska ha en sluten låda. Hur får jag reda på hur många liter det ska vara ?

Turbo femma

f.d. Robospine
208 Inlägg
9 november 2007
MrAudiNissE skrev:
okej men är det basen som bestämer hur många liter lådan ska vara på..?
vi tar ett ex. säg att jag har 2 kicker L7 15" basar och ska ha en sluten låda. Hur får jag reda på hur många liter det ska vara ?

De som säljer/tillverkar brukar oftast rekomendera en volym.

En sökning på google gav http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=10123 där de anger( OBS! detta är för en högtalare, med två blir det dubbel volym):
Sluten 42-170L
Portad 85-170L
(Kicker själva anger samma volym på sin sida..)

Ganska brett förslag med andra ord tongue

Du brukar kunna få en ritning, ofta efter egna önskemål, när du köper en bas.
Senast redigerat av Robospine (9 november 2007)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd

400 Inlägg
9 november 2007
Glöm inte detta när du bygger:
Bruttovolymen är tom låda utan element, rör och dämpmaterial.
Nettovolym är med element, rör och dämpmaterial.

Nettovolymen är alltid mindre än bruttovolymen, nettovolymen är den volym som blir kvar när allting är monterat i lådan.

Obs! Ca. siffror, alla element har ju inte lika stora motorer m.m!
Högtalare 8" 1,2 liter
Högtalare 10" 2 liter
Högtalare 12" 3,8 liter
Högtalare 15" 4,3 liter
Högtalare 18" 6,2 liter
Mvh Putte

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Sök